4 redenen waarom MaaS je marketing verbeterd

4 redenen waarom MaaS je marketing verbeterd

Gezien de snel veranderende behoeften van de markt en de veranderende eisen van de klant, moeten marketingteams een flexibel model omarmen voor het uitvoeren van marketingactiviteiten. Is Marketing-as-a-Service (MaaS) het antwoord?

In een tijd waarin bedrijven hun activiteiten willen stroomlijnen en de vaste lasten willen verminderen, is de rol van marketing getuige van een fundamentele verandering binnen een organisatie. Met de snel veranderende eisen van de klant, een toenemende afhankelijkheid van technologie en automatisering, is marketing tegenwoordig echt een multidisciplinaire functie. Met nieuwe technologieën die het marketinglandschap voortdurend veranderen, wordt het voor bedrijven moeilijk om alle marketingexpertise te verwerven die ze nodig hebben binnen hun organisatie. Meer nog, in het geval van MKB-bedrijven en startups, waarvoor een groot marketingteam een extreem dure investering zal zijn. MaaS is zeker een game changer voor dergelijke organisaties. Op deze 4 gebieden verbetert MaaS de marketing van je bedrijf:

1. Expertise

Wanneer je gebruik maakt van MaaS haal je hun expertise binnen die voor aanvulling van het huidige marketingteam zal fungeren. Door de ervaring in verschillende branches en op het gebied van verschillende technologische toepassingen haal je extra kennis in huis die toe te passen zijn bij je marketingactiviteiten. Vooral als je met een specifieke marketingdoelstelling zit die alleen behaald kan worden met een bepaald specialisme binnen de marketing komt de expertise van een marketeer die onderdeel is van een MaaS-dienst goed van pas. Zo is bijvoorbeeld marketing automation een specialisme waarbij het niet altijd vanzelfsprekend is dat een bedrijf daarvoor de kennis in huis heeft. Met behulp van MaaS kan er een gedegen start gemaakt worden met marketing automation, waarna het eigen marketingteam vervolgens verder kan gaan met het vervolg hiervan.

→ Lees ook: De voordelen van MaaS voor zowel het MKB als grote bedrijven

2. Perspectief

Interne marketingteams en het management zijn zo nauw betrokken bij meerdere campagnes dat het voor hen moeilijk is om alles wat er gaande is te meten en te analyseren. Meting en analyse zijn cruciaal voor marketingteams, en met een MaaS-programma kun je gemakkelijk de beste werkwijzen voor efficiëntie en kostenbesparingen identificeren en versterken om ROI te genereren uit marketingactiviteiten. Door een blik vanuit buiten de organisatie te betrekken bij het analyseren van resultaten kan er tot nieuwe inzichten gekomen worden. Op basis van deze inzichten worden er weer nieuwe marketingactiviteiten opgesteld die voor groei moeten zorgen. Een frisse blik op de huidige situatie is waardevol voor zowel je marketingactiviteiten als je marketingteam. Je marketingactiviteiten worden namelijk goed onder de loep genomen. Aan de hand hiervan kan het marketingteam van de organisatie bekijken of hun eerdere manier van analyses uitvoeren overeenkomt met die van de MaaS-servicedienst. Op deze manier kun je je eigen marketingteam verbeteren waar dat nodig is.

3. Flexibiliteit

We hebben het eerder gezien voor andere organisatorische functies, flexibiliteit overtreft de behoefte aan continuïteit. Beheerde cloudservices hebben de activiteiten voor IT, human resources en boekhouding gestroomlijnd en nu hebben we ook de mogelijkheid voor marketing in de cloud. In de tijd waar marketingsucces afhankelijk is van real- time kansen, stelt MaaS bedrijven in staat om te profiteren van deze kansen wanneer ze zich voordoen. Hoe wendbaarder uw marketing is, hoe groter de kans dat je je publiek betrekt bij de huidige, relevante berichten en hoe groter de kans dat je enige grip krijgt op die real-time prospect.

4. Productiviteit

Naast het verbeteren van de workflow, zijn er veel manieren waarop MaaS helpt bij het creëren van efficiëntie binnen marketingafdelingen. Wanneer je team zich alleen op hun kernverantwoordelijkheden en strategische doelstellingen concentreert, leveren ze een hogere productiviteit met beter tijdbeheer. Het komt namelijk vaak voor bij (kleine) marketingteams dat er taken worden uitgevoerd die niet de hoogste prioriteit hebben, maar wel veel tijd kosten. Hoewel MaaS helpt met de bovengenoemde pijnpunten, is het ook belangrijk om te onthouden dat het binnenhalen van te veel externe middelen ook tegen kan zijn intuïtief. Je marketingteam moet nog steeds met elk contact met de MaaS-servicedienst coördineren om marketingactiviteiten succesvol uit te voeren. Het is dus belangrijk om de communicatie goed, met korte lijnen, op elkaar af te stemmen om zo weinig mogelijk tijd kwijt te zijn. Tijd die besteed kan worden aan het bedenken en uitvoeren van marketingactiviteiten.

Ben jij overtuigd van de voordelen van Marketing as a Service? Bekijk dan de Marketing as a Service-pagina, download het gratis whitepaper of neem contact met ons op!