4 tips om je website beter te laten presteren
Wanneer er over website optimalisatie wordt gesproken gaat het vaak over het verbeteren van de laadtijd, verschillende landingspagina’s toevoegen of het gebruiken van backlinks. Maar er zijn ook minder bekende methoden om je website beter te laten presteren. Deze willen wij graag met je delen.
Website optimalisatie

Wanneer er over website optimalisatie wordt gesproken gaat het vaak over het verbeteren van de laadtijd, verschillende landingspagina’s toevoegen of het gebruiken van backlinks. Maar er zijn ook minder bekende methoden om je website beter te laten presteren. Deze willen wij graag met je delen.

Voeg een tweede call to action toe

Het hebben van een een call-to-action (CTA) zorgt ervoor dat bezoekers makkelijker bepaalde handelingen uitvoeren die helpen om business binnen te halen. Ze zullen hierdoor sneller aankopen doen of gegevens achterlaten voor het ontvangen van een nieuwsbrief. Door het toevoegen van een tweede CTA is de kans groter dat bezoekers een conversiedoel behalen. Op een pagina waar een ‘Meld je hier aan’ CTA staat is het bijvoorbeeld mogelijk om nog een knop toe te voegen met ‘Lees hier meer’. Dit zorgt ervoor dat verschillende type bezoekers in een keer aangesproken worden. Sommigen zijn namelijk al klaar om zich aan te melden, terwijl anderen nog meer informatie nodig hebben over je bedrijf. Om het overzichtelijk te houden helpt het om de knoppen naast elkaar te plaatsen op de pagina.

Test je pop-ups

Het gebruik van pop-ups kan leiden tot meer leads en klantgegevens, maar om de impact hiervan te vergroten helpt het om de timing en de layout van deze pop-ups aan te passen. Verschijnen ze bijvoorbeeld op het volledige scherm of slechts een deel ervan? Hoeveel seconden nadat de bezoeker de site betreedt, verschijnt de pop-up? Probeer een kortere drempel te gebruiken voordat je de pop-up weergeeft. Het lijkt redelijk om de pop-up pas weer te geven nadat de gebruiker enige tijd heeft gehad om de site of het blog te verkennen. Echter, uit de praktijk blijkt dat het weergeven van de pop-up na ongeveer 15 tot 30 seconden betere resultaten genereert. Om de impact hiervan te meten kan je simpelweg de conversies die voortkomen uit de pop-ups vergelijken wanneer er aanpassingen zijn gemaakt.

A/B test je prijspagina

Zesenvijftig procent van de sitebezoekers die zich aanmelden voor B2B-services bezoekt vooraf de prijspagina. Hoewel de meeste A/B-tests plaatsvinden op de startpagina en op de bestemmingspagina’s, is de prijspagina meestal vrij statisch. Het verbeteren van de prijzenpagina kan voor een positieve impact zorgen. Je kan bijvoorbeeld de items die te zien zijn op die pagina verminderen om voor meer overzicht te zorgen. Denk hierbij goed na over de gegevens die het belangrijkste zijn voor bezoekers en laat die alleen staan. Verder is het ook mogelijk om de namen van de prijspakketten te veranderen. Deze namen zijn meestal verouderd en worden nooit in twijfel getrokken of opnieuw bekeken. Het kan zijn dat het hernoemen van je plannen de beslissingen van je bezoekers kan veranderen.

Laat betrouwbaarheid zien

Nieuwe bezoekers van je website hebben altijd een vleugje van wantrouwen wanneer ze voor het eerst op je homepage terecht komen. Ze zijn vaak opzoek naar zekerheid en veiligheid. Vandaar dat het helpt om te laten zien welke beveiligingscertificaten je als bedrijf hebt. Dit kan door deze aan te vragen en vervolgens de logo’s onderaan je homepage te laten zien. Een voorbeeld hiervan is het laten zien dat je bedrijf zich houdt aan de nieuwe data regels omtrent AVG. Daarnaast is het vermelden van garanties een hulpmiddel om voor zekerheid te zorgen. Zorg er hierbij voor dat dit op een aantrekkelijke manier wordt weergegeven met bijvoorbeeld een badge.

Wil jij je website optimaliseren maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met ons advies.