5 strategieën voor het verbeteren van je websiteconversies
Je hebt een aantal gewenste acties die je verwacht van je websitebezoekers. Denk hierbij aan aankopen, downloads of inschrijvingen. Bij het verbeteren van je website heb je waarschijnlijk tijd besteed aan de gebruiksvriendelijkheid, aantrekkelijke call-to-actions en het plaatsen van relevante content voor bezoekers. Dit is allemaal van belang voor het converteren van potentiële klanten, maar er zijn meer interessante strategieën om je conversies te verhogen op je website.
5 strategieën website verbeteren

Je hebt een aantal gewenste acties die je verwacht van je websitebezoekers. Denk hierbij aan aankopen, downloads of inschrijvingen. Bij het verbeteren van je website heb je waarschijnlijk tijd besteed aan de gebruiksvriendelijkheid, aantrekkelijke call-to-actions en het plaatsen van relevante content voor bezoekers. Dit is allemaal van belang voor het converteren van potentiële klanten, maar er zijn meer interessante strategieën om je conversies te verhogen op je website.

1. Laadtijd van je pagina versnellen

Het versnellen van je website heeft in veel gevallen een grote impact op hoogte van je conversies en de gebruikservaring. Usability experts geven aan dat een laadtijd van maximaal 2 seconden acceptabel is. Veel bedrijven besteden te weinig aandacht aan dit aspect van hun website. Ze gebruiken vaak te grote foto’s of te veel code, wat een negatief effect heeft op de laadsnelheid. Volgens onderzoekers van de Aberdeen Research Group zorgt elke extra seconde laadtijd voor een daling van 7% van de conversies. Het Amerikaanse Walmart zag bij een verbetering van 1 seconde haar conversies stijgen met wel 2%.

Het verbeteren van de laadsnelheid resulteert in een kortere tijd van staren naar een leeg scherm voor de bezoekers, waardoor ze sneller in aanraking komen met relevante informatie. Hierdoor wordt de aandacht van de bezoeker sneller getrokken. Dit speelt in op de verkorte spanningsboog van websitebezoekers van tegenwoordig. Tevens zorgt dit voor een betere beoordeling in de zoekresultaten van Google. Verwacht dus geen goed zoekresultaat als je pagina’s een trage laadtijd hebben!

Om te meten hoe je website scoort op gebied van laadsnelheid kan je verschillende tools inzetten. Een daarvan is de PageSpeed Insight tool van Google waarbij je de url van je website invoert, de tool analyseert de content van je webpagina en genereert suggesties om de laadsnelheid van je pagina te verbeteren.

Het regelmatig controleren van de laadsnelheid is niet alleen waardevol voor bedrijven die hun sites monitoren. Het is ook waardevol voor webdesigners om ervoor te zorgen dat ze hun klanten een website geven met optimale laadtijden om optimale conversies te garanderen.

Wat een belangrijk deel van de snelheid bepaalt is de grootte van de afbeeldingen op de pagina’s. Vaak worden er afbeeldingen getoond met een bestandsformaat dat groter is dan nodig. Zorg er dan voor dat de afbeeldingen verkleind worden naar de ware grootte waarop ze getoond worden. Vervolgens is het handig om de afbeeldingen te comprimeren in kleine pakketjes. Er zijn verschillende manieren om te comprimeren, voor gebruikers van WordPress is het bijvoorbeeld aan te raden om de tool WP Smush hiervoor te gebruiken. Hierdoor versnelt de website nog meer, omdat er minder grote onderdelen geladen worden.

Wat daarnaast helpt is het om het formaat van de foto af te stemmen op verschillende apparaten. Een afbeelding op een smartphone hoeft namelijk minder groot te zijn dan voor op een desktop of tablet. Naast afbeeldingen zorgen webfonts, CSS- en JavaScript bestanden voor een tragere website. Om ervoor te zorgen dat je webfonts je site niet vertragen is het nodig om zo min mogelijk varianten van hetzelfde lettertype te gebruiken. Probeer dit bijvoorbeeld zo beperkt te houden dat je alleen de normale en dikgedrukte variant gebruikt op een pagina. In het geval van CSS- en JavaScript bestanden zorgt het combineren of verkleinen van deze bestanden tot minder gewicht op je website. Het is namelijk mogelijk om deze bestanden tot één CSS bestand en één JavaScript bestand te verkleinen.

2. Bekijk wat je concurrenten doen

Het is altijd handig om te weten waar je concurrenten mee bezig zijn. Daarom is het niet verkeerd om te bestuderen hoe concurrenten conversies binnenhalen. Dit kan je helpen om deze zelfde concurrent te verslaan op dit gebied. Elke branche is specifiek en het is belangrijk om de bijzonderheden van de branche te kennen. Dat betekent niet dat je alles moet overnemen van je concurrenten – ze doen het misschien verkeerd. Maar het is zeker een kans om te testen wat die concurrenten doen.

Het is zelfs mogelijk om nog een stap verder te gaan. Er zijn tools waarmee je de concurrenten van je bedrijf nog beter kan bespioneren. Een van deze tools is met de concurrentieanalyse software van Kompyte. Dit systeem bezoekt de websites, advertenties, sociale profielen en nieuwsbrieven van je concurrenten in realtime. Telkens wanneer een van je concurrenten van prijs verandert, een nieuwe banner toevoegt, een campagne start of een nieuwe concurrent op het toneel verschijnt, worden meldingen onmiddellijk verzonden. Hierdoor heb je toegang tot data waar je zelf niet gelijk aan zou kunnen komen. Met deze data heb je inzicht in bijna alle bewegingen van je concurrenten waarop jij, als nodig, direct kan inspelen.

3. Personaliseer je website

Het belang van een gepersonaliseerde ervaring is van steeds groter belang voor consumenten. Het specifiek inrichten van je website voor bepaalde type bezoeker helpt bij het aansluiten van je website bij de behoeftes van die consument. Dit zorgt voor resultaat op het gebied van loyaliteit, betrokkenheid van bezoekers en conversie optimalisatie. Maar hoe is het mogelijk om je website zo aan te passen dat bezoekers een persoonlijke ervaring krijgen?

Als je begint met personalisatie op je website, houd het dan eerst klein en overzichtelijk. Verzamel data uit bezoekersgedrag waarmee je groepen van bepaalde typen bezoekers kunt onderscheiden. Denk hierbij aan gegevens waarmee je onderscheid kunt maken tussen potentiële klanten en bestaande klanten of mannen en vrouwen. Hierop kun je bepaalde landingspagina’s aanpassen op deze criteria. Een voorbeeld hiervan is de wijze waarop de schoenenwinkel Van den Assem een algoritme heeft toegepast om onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke websitebezoekers. Dit algoritme bestond uit een puntensysteem waarbij bezoekers die damesschoenen toevoegde aan hun winkelmandje ‘vrouwenpunten’ kregen en wanneer dit herenschoenen waren idem dito met ‘mannenpunten’. Zo was het na een bepaalde periode duidelijk welke bezoekers hoogstwaarschijnlijk man en welke hoogstwaarschijnlijk vrouw waren. Vervolgens werd er per groep een verschillende landingspagina ontworpen. De ene groep kreeg de pagina met mannelijke modellen te zien bij hun eerstvolgende bezoek en datzelfde gold voor de vrouwelijke groep. Dit resulteerde uiteindelijk in 268% meer klikken op de homepage banner en 6,5% meer transacties.

Dit bovenstaande voorbeeld is een vorm van A/B testen wat inhoud dat je, in dit geval, twee verschillende pagina’s hebt voor typen bezoekers. Dit testen is op meer manieren mogelijk en daarmee zijn er dus meer mogelijkheden om je conversie te verhogen. A/B-testen is effectief bij het testen van het ene idee ten opzichte van het andere en daarmee uitvinden welke optie het beste resulteert. Met personalisatie kun je verschillende versies van je site bedienen die zijn afgestemd op de verschillende contexten en interesses van je doelgroep. Als je meer dan één versie van je site gebruikt, kun je berichten gerichter aan bezoeker leveren.

4. Zorg voor responsive website

Tegenwoordig wordt er zoveel gebruik gemaakt van smartphones dat de kwaliteit van je website niet achter kan blijven. 87% van alle Nederlanders maakt gebruik van een smartphone wat ervoor zorgt dat je website ook meer en meer bezocht wordt via deze manier. Wanneer je website ook een mobiele versie heeft werkt dit ook mee aan een betere conversies.

Niet alleen worden je conversies hierdoor gestimuleerd, maar ook je ranking in de zoekmachine wordt verhoogt met het hebben van een website die gemakkelijk te bekijken is op een smartphone. Het hebben van een responsive website wordt meegenomen in het algoritme van Google. Deze wordt namelijk hoger beoordeeld dan het werken met een aparte website voor mobiel of het gebruiken van geen helemaal geen mobielvriendelijke site. Een responsive website houdt namelijk in dat je website voor mobiel en desktop onder één URL vallen waardoor de score ook bepaald kan worden over deze website alleen. Daarnaast presteert je website hierdoor beter voor mobiel gebruik.

Een responsive design dat is afgestemd op de schermen van je bezoekers en voor mobiel geoptimaliseerde sites die speciaal zijn ontworpen voor smartphones, is je eerste stap.
Mobile marketing is je volgende stap. Je kunt ook je social media marketing verbeteren, omdat je de bezoekers van je social media kanalen makkelijker kunt doorverwijzen naar je website. Dit stimuleert je potentiële klanten om gelijk in actie te komen en uiteindelijk aankopen bij je te doen.

5. Voeg sociale bewijskracht toe

In de psychologie van het overtuigen wordt vaak gesproken over de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Eén van die principes is het toepassen van sociale bewijskracht, maar wat is dit eigenlijk? Het zoeken naar bevestiging bij anderen is een belangrijke factor bij het maken van een beslissing. Sociale bewijskracht zorgt ervoor dat de mening van mensen beïnvloed worden door beoordelingen van echte klanten in plaats van slimme marketeers. Optimaal gebruik maken van sociale bewijskracht zorgt namelijk voor vertrouwen en sympathie. Maar op welke manier is dit overtuigend in te zetten voor je website?

Als bezoekers je website bezoeken willen ze er snel achter komen of ze wel op een veilige website zijn gekomen. Het verminderen van deze onzekerheid draagt bij aan het beslissingsproces van een aankoop. Betrouwbaarheid speelt dus een belangrijke rol in het maken van online koopbeslissingen. Sociale bewijskracht pas je toe door te laten zien hoe eerdere bezoekers hun aankoop beoordelen. Hierdoor haal je angsten weg van potentiële klanten die rondkijken op je webshop. Het weergeven van de realtime statistieken van hoeveel mensen momenteel de pagina bekijken, of hoeveel klanten er momenteel aan het kopen zijn helpt ook in dit proces. Dit is niet alleen een geweldige vorm van sociaal bewijs, maar het voegt ook urgentie toe aan de mix.

Het is daarnaast een optie om je social media in te zetten om vertrouwen te wekken. Wanneer je laat zien hoeveel likes je Facebookpagina heeft verzameld draagt dit bij aan het vergroten van het vertrouwen. Het aangeven hoeveel mensen een bepaald product al hebben aangeschaft is ook zo’n voorbeeld. De kans wordt namelijk vergroot dat de bezoeker een product op je webshop koopt als hij weet dat het hiervoor al 450 keer is gekocht.

Om je conversies op je website te laten stijgen is het dus belangrijk om een snelle laadtijd te hebben, je concurrenten te analyseren en een gepersonaliseerde ervaring over te brengen. Daarnaast moet je website op meerdere apparaten werkbaar zijn en is het effectief om de ervaringen van klanten zien. Al deze 5 strategieën helpen je erbij om je bezoekers gewenste resultaten te laten verrichten op je website.

Bron

Wil jij je website optimaliseren maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met ons advies, vraag hieronder een website scan aan: