5 Tips voor Facebook marketing die je moet weten
De gemiddelde conversieratio van advertenties op Facebook is 9% (Wordstream, 2019) over alle sectoren, maar in dit steeds veranderende medialandschap is er geen betrouwbare manier om de bedrijfsgroei te garanderen. Nieuwe technologieën en veranderende consumentenbelangen bepalen hoe het bedrijf vandaag wordt geleid.
FB Marketing Web

De gemiddelde conversieratio van advertenties op Facebook is 9% (Wordstream, 2019) over alle sectoren, maar in dit steeds veranderende medialandschap is er geen betrouwbare manier om de bedrijfsgroei te garanderen. Nieuwe technologieën en veranderende consumentenbelangen bepalen hoe het bedrijf vandaag wordt geleid.

In de loop der jaren heeft Facebook meerdere wijzigingen aangebracht in zijn algoritmen. Veranderingen in het Facebook-algoritme hebben een direct effect op merken die eenvoudigweg proberen hun producten en diensten op een van de grootste social media platformen te promoten. In deze blog geven we je 5 tips hoe je Facebook marketing in kan zetten voor jouw bedrijf.

1. Definieer jouw conversiedoel

Voordat je conversies probeert te realiseren, is het van belang voor jezelf inzichtelijk te hebben welke actie je wilt dat mensen ondernemen nadat ze je advertentie hebben gezien. Typen conversies die door Facebook worden ondersteund zijn onder meer: ‘bekijk de inhoud’, ‘voeg toe aan de verlanglijst’, ‘start afhandeling’ en ‘koop’. Je kunt ook aangepaste conversiegebeurtenissen maken als je andere doelen in gedachten hebt. Verwacht niet dat één advertentie al jouw conversiedoelen genereert. Maak afzonderlijke advertenties voor elk doel, bedenk waar deze doelen passen in de customer journey en richt ze daar op in.

2. Gebruik Custom Audiences om de juiste mensen te bereiken

Met zijn reeks zakelijke hulpmiddelen heeft Facebook-advertising marketeers de mogelijkheid geboden om aangepaste doelgroepen te maken op basis van hun eerdere of huidige gedrag. Hieronder vind je enkele aangepaste Facebook-doelgroepen die vanuit deze tool gemaakt kunnen worden én die hebben bewezen een goed hulpmiddel te zijn voor iedere marketeer op Facebook:

  • Bezoekers van jouw website
  • Mensen die je Facebook-pagina leuk vonden
  • Mensen die jouw videoadvertenties en andere inhoud op Facebook hebben bekeken
  • Jouw klanten e-maillijsten
  • Mensen die jouw app hebben gedownload of eerder een aankoop hebben gedaan
  • Gebruikers met interesses en gedrag die vergelijkbaar zijn met de doelgroep van jouw merk

3. Promoot je eigen berichten op Facebook

Of je nu berichten gebruikt die zijn gevuld met aanbiedingen, prijsvragen of met promotie voor een evenement met deze aanpak zorg je ervoor dat jouw inhoud door jouw gewenste doelgroep bekeken wordt: gepromote berichten. Het stimuleren van berichten helpt je niet alleen specifieke pagina posts bij de juiste doelgroep te promoten, maar verbetert ook de bedrijfspagina in termen van het aantal volgers en het bereik. Dit kan namelijk een bericht, dat organisch al heel goed loopt, dat extra duwtje geven om een grotere impact te hebben.

Het verschil tussen adverteren en promoten van berichten op Facebook is het aantal mogelijkheden die je hebt om de instellingen te veranderen. Het is namelijk zo dat je bij berichten die je promoot een beperkter aantal mogelijkheden hebt om het doel van je bericht in te stellen. Zo kan je namelijk niet instellen of je meer likes wilt of juist meer kliks naar je website.

4. Zet je pagina-insights in

Binnen het aanbod aan Facebook marketing hulpmiddelen ligt een andere effectieve functie waarmee je inzichten over jouw doelgroep of Facebook-pagina’s kunt inzien. Je kunt namelijk via het admin-paneel naar inzichten gaan om belangrijke data in te zien.  Data  zoals de beste tijden om te posten, de beste post typen en een aantal locatiespecifieke informatie. Daarnaast kun je ook naar Audience Insights in Business Manager gaan. Hierin zijn demografische gegevens en gedragsgegevens over jouw volgers of aangepaste doelgroepen te vinden.

Met behulp van deze inzichten kun je het bereik van de verschillende soorten posts bepalen of inzien.  Op welk tijdstip van de dag jouw fans het meest actief zijn op Facebook? Je kunt profiteren van de enorme beschikbaarheid aan gegevens. Denk hierbij aan informatie over het digitale gedrag van je publiek of hun functietitels die je kunnen helpen bij het targeten van advertenties.

5. Creëer lookalike doelgroepen

Facebook heeft een zeer gevarieerd gebruikersbestand. In dit bestand is de kans groot dat er mensen zijn die vergelijkbaar zijn met jouw doelgroep. Het advertentieplatform van Facebook helpt je met het creëren van doelgroepen die overeenkomen. Deze kunnen namelijk gebaseerd zijn op de groep volgers van jouw pagina of op een doelgroep van een succesvolle advertentie. Het nieuwe publiek dat wordt gemaakt, wordt een ‘lookalike publiek’ genoemd. Vergelijkbare doelgroepen delen soortgelijke kenmerken en gedragingen met jouw huidige klanten, waardoor je relevante inhoud, producten en diensten kunt promoten voor deze nieuwe doelgroep die je hebt gemaakt. De kans is groot dat ze meer geïnteresseerd zijn in jouw berichten dan in andere berichten op Facebook.

Wil jij graag adverteren op Facebook, maar weet je niet hoe je jouw doelgroep kunt benaderen? Wij kunnen je daarbij helpen! Vraag dan een adviesgesprek aan!