5 voordelen van marketing automation

5 voordelen van marketing automation

De bekendheid van marketing automation wordt steeds groter in de marketingwereld. Door marketing automation in te zetten kun je jouw klant op het juiste moment benaderen, mét de juiste boodschap, gebaseerd op hun eigen gedrag. In dit blog lees je welke voordelen marketing automation met zich meebrengt.

1. Relevantie voor jouw doelgroep

Eén van de voordelen van marketing automation is dat je je specifiek kan richten op jouw gekozen doelgroep. Denk er bij het creëren van content om dat de content aansluit op de wensen en behoeftes van jouw (potentiële) klant. Om erachter te komen wat de wensen en behoeftes zijn kun je de customer journey analyseren. Wanneer jouw content gericht is op de wensen en behoeftes van jouw doelgroep, ben je relevant voor jouw doelgroep.

Denk er bij het creëren van content om dat de content aansluit op de wensen en behoeftes van jouw (potentiële) klant.

2. Automatisering

Met behulp van marketing automation kun je jouw klant op het juiste moment, via het juiste kanaal, bereiken. Met marketing automation kun je jouw communicatieberichten inplannen en hoef je er niet meer om te denken. Daarnaast kun je door de automatisering je communicatieberichten tegelijkertijd inplannen.

3. Meer leads en conversie

Marketing automation levert een organisatie meer leads en conversies op. Dit komt doordat marketing automation ervoor zorgt dat de juiste content bij jouw doelgroep terecht komt. Wanneer de content gericht is op jouw doelgroep, wordt jouw doelgroep sneller getriggerd om gegevens achter te laten. Dit kan bijvoorbeeld bij het downloaden van een whitepaper, waarbij leads na het invullen van hun gegevens het whitepaper ontvangen.

 

leads genereren op linkedin
Lees meer:
LinkedIn campagne: leads genereren

 

4. Meetbaar

Doordat marketing automation meetbaar is, kan het jou helpen bij jouw marketingstrategieën. De data die je ontvangt geven je meer inzicht over je (potentiële) klant. Je kunt er door de data bijvoorbeeld achter komen hoeveel leads jouw whitepaper hebben gedownload. Je kunt consequent analyseren of jouw campagnes nog succesvol zijn bij jouw doelgroep. Zo niet? Dan kun je jouw marketingstrategie hierop aanpassen.

5. Schaalbaar

Marketing automation is schaalbaar, dat komt doordat de communicatieberichten automatisch worden verstuurd. Je kunt de campagnes die aanslaan kopiëren en waar mogelijk herhalen. Dit kan je veel tijd schelen. Slaat een campagne niet goed aan bij jouw doelgroep? Dan kun je deze gemakkelijk bijsturen en aanpassen.