6 factoren om hoger in Google te scoren

6 factoren om hoger in Google te scoren

Bij SEO is het belangrijkste doel: bovenaan staan in zoekmachines. Door een hoge positie te hebben in de zoekresultaten, zorgt het ervoor dat je meer bezoekers krijgt op je website. Daarom hebben wij 6 factoren voor jou die je kan inzetten om hoger in de zoekmachines te komen.

1. Betrouwbaarheid

Als je gebruik maak van online content is betrouwbaarheid één van de belangrijkste factoren. Dat komt doordat zoekmachines betrouwbare bedrijven voorrang geven om organisch bovenaan te komen. Als je backlinks in je online content verwerkt hebt, is dat volgens de zoekmachines positief. Zoekmachines denken dat er dan relevante informatie in je online content staat. Daarnaast is het belangrijk dat je klanten online ervaringen delen over jouw bedrijf. Dat zorgt er namelijk ook voor dat je als betrouwbaar wordt gezien door zoekmachines.

2. Optimalisatie

Voor goede SEO is het belangrijk dat je website en andere online platformen goed werken voor jouw klanten. Als je website niet goed te lezen is op een mobiel of tablet, blijven consumenten niet lang op je website. Dat wil je dus voorkomen. Zorg er daarom voor dat je website ook op andere apparaten goed te lezen is dan alleen op desktop. Als je geen gebruik maakt van een aparte mobiele website, kun je eventueel gebruik maken van Mobile First Index. Google zorgt er dan voor dat je online content geïndexeerd wordt voor een mobiele telefoon.

3. Ontwikkelingen van SERP

Search Engine Results Page (SERP) is constant in ontwikkeling. Vroeger stonden er geen afbeeldingen of video’s, maar inmiddels is de SERP rijker gevuld met extra links, video’s en afbeeldingen. Om organisch hoog te komen in de zoekmachines moet je gebruik maken van de zoektermen waar jouw klanten gebruik van maken. Tegenwoordig gebruiken consumenten zoektermen die bestaan uit hele zinnen in plaats van één woord. Zorg er dus voor dat je hier rekening mee houdt bij je webpagina als je gevonden wil worden in zoekmachines.

4. Voice search

Tegenwoordig maken 40% van de volwassenen gebruik van voice search. Dat komt voornamelijk door de opkomst van Apple’s siri en Personal Assistant Devices van Google Home. Daarnaast worden de spraakopdrachten van Google ook veel gebruikt. Vooral sinds kort de Google’s Assistent beschikbaar is in de Nederlandstalige variant. Doordat mensen steeds vaker gebruik maken van voice search, kun je voor jouw bedrijf de content daarop aanpassen.

5. RankBrain

RankBrain past de ranking aan op basis van het zoekgedrag. Klikken consumenten wel op jouw zoekresultaat en brengen zij veel tijd door op jouw website, dat heeft dan invloed op je ranking. Zelfs als je organisch laag in Google staat. Als je organisch hoog in Google staat maar niemand klikt op jouw zoekresultaat of brengen de consumenten niet veel tijd op je website door, dan kan RankBrain je daarvoor straffen. Het is dus belangrijk dat je gebruik maakt van relevante content en aantrekkelijke afbeeldingen op je website.

6. Verschillende soorten zoekmachines

Google is tegenwoordig niet meer de enige zoekmachine op de markt. Ecosia en DuckDuck zijn ook zoekmachines en deze worden steeds groter. Maak voor jouw bedrijf niet alleen gebruik van Google maar ook van andere zoekmachines.  Google zal op het gebied van zoekmachines de marktleider blijven, maar dat betekent niet dat je niet gebruik kan maken van andere zoekmachines. Als je op meerdere kanalen te zien bent, is de kans groot dat je meer bezoekers op je website krijgt. Naast je online content kun je ook gebruik maken van videocontent. Vergeet niet dat Youtube een grote zoekmachine is. Het aantal bezoekers van Youtube neemt steeds meer toe.

Online content is een belangrijke factor als het gaat om de betrouwbaarheid van je website. De zoekmachines zien de content op jouw website en dat heeft ook invloed op je SEO. Door de opkomst van voice search, zijn losse woorden op dit moment steeds minder belangrijk. Zorg er dus voor dat de content die op je website staat aantrekkelijk en relevant is om te lezen.

Wil jij hoger in zoekmachines komen maar weet je niet hoe je moet beginnen? Laat ons je helpen! Vraag een adviesgesprek bij ons aan zodat wij samen kunnen kijken hoe jij organisch hoger in zoekmachines kan komen.