Advocatenkantoren: de juiste marketingkeuzes
De juiste marketingstrategie advocatenkantoren

Bij advocatenkantoren is leadgeneratie een gebied wat nog in ontwikkeling is. Bij velen ontbreekt een marketingstrategie, een groot deel van de omzet komt uit het persoonlijke netwerk van de partners. Wel besteden de meeste kantoren inmiddels voldoende aandacht aan hun website en de daarbij behorende positionering.

De website is een soort marktplaats die (potentiële) cliënten of bedrijven in contact weten te brengen met geschikte advocaten. Dit is een goede uitkomst voor rechtzoekenden, omdat zoekenden een goede vergelijking kunnen maken tussen expertise en ervaring.

Een discussiepunt als het gaat over marketing voor de advocatuur is de onafhankelijke situatie. Adverteren op internet mag inmiddels, maar zodra een advocaat daarvoor achteraf betaald, kan de onafhankelijkheid in het geding komen. Aan de andere kant is het goed de beschikbare middelen te benutten, dit is natuurlijk een slimme manier van zakendoen.

De website biedt advocatenkantoren ook de mogelijkheid om digitaal een offerte aan te bieden aan consumenten of bedrijven. Vergelijk dat bij de ontwikkeling bij het notariaat. De cliënt kiest zelf de meest geschikte match. Op sommige websites betalen alle geïnteresseerde advocaten bij voorhand een bedrag, andere websites vragen pas een bedrag nadat er een match ontstaan is.

Onafhankelijkheid

Volgens de Orde van Advocaten mogen advocatenkantoren niet betalen voor de service nadat de match ontstaan is. Wanneer een advocaat provisie betaalt, komt zijn onafhankelijkheid namelijk in het geding. De Orde van Advocaten is hier erg duidelijk in: een advocaat mag niet betalen voor een opdracht. Dit staat immers in de gedragsregels. De websites mogen de service van het koppelen van de perfecte match aanbieden, maar het is niet toegestaan voor advocaten om te betalen voor een zaak. Dat was niet de enige boodschap van de Orde van Advocaten, ze dreigen namelijk met tuchtrechtelijke maatregelen als advocaten websites betalen voor leads.

Het model is erg aantrekkelijk, voor zowel cliënten als voor advocatenkantoren, maar waarom? Het stimuleert advocaten om snel op verzoeken in te gaan, waarmee ze openheid creëren over prijs en kwaliteit. Dit soort platforms helpt advocaten aan interessante nieuwe klanten en helpt daarmee het bezettingsvraagstuk op te lossen, maar bij de Orde van Advocaten heerst bij de manier waarop juist de vraag of dit wel mag.

Een andere aanpak

Omdat een groot deel van de omzet uit het persoonlijke netwerk van de partners komt, levert dat veel druk op voor de bezettingsgraad op de middellange termijn en vergroot het bedrijfsrisico op het moment dat partners de pensioengerechtigde leeftijd krijgen.

Hoe kan dit toekomstige probleem worden getackeld? Om niet te veel tijd te besteden aan de zogenaamde marktplaats websites voor het vinden van een case, of een groot deel van de omzet af te laten hangen van uw partners is het goed om na te denken over een marketingstrategie die past binnen de regels van de Orde van Advocaten en tegelijkertijd het concurrerend vermogen buiten het persoonlijke netwerk om versterkt.

Het delen van kennis en ervaring in een specifiek vakgebied is een uitstekende basis van content marketing, en daarmee voor het krijgen van onderscheidend vermogen. Dit is niet alleen goed voor de vindbaarheid, maar daarnaast ook voor het bereik binnen de doelgroep. De doelgroep kan regionaal, vraag-gestuurd of op basis van branche of interessegebieden zijn.

Marketingstrategie: de juiste combinatie

De essentie is dat je ook als advocaat de gekozen doelgroepen continu waarde moet bieden en in de door hun gebruikte kanalen moet communiceren. Een online marketingstrategie moet dan ook onderdeel zijn van de marketing keuzes. Want zeker voor advocatenkantoren geldt: het is de combinatie van persoonlijke aandacht met online marketingcampagnes die een grote invloed hebben op het resultaat.

Benieuwd naar hoe u als advocatenkantoor uw kennis om kunt zetten in onlinemogelijkheden? Vraag een adviesgesprek aan en wij gaan het gesprek met u aan!