Backlinks vanuit de juiste websites en pagina’s
Zoals je wellicht in ons vorig artikel hebt kunnen lezen is het van belang dat links worden opgebouwd vanuit inhoudelijke content, anders kan de website een penalty ontvangen die gericht is op de vindbaarheid. Maar waar moet je nog meer opletten bij het realiseren van backlinks? Wij hebben 4 belangrijke aandachtspunten op een rij gezet.
Samenwerken

Zoals je wellicht in ons vorig artikel hebt kunnen lezen is het van belang dat links worden opgebouwd vanuit inhoudelijke content, anders kan de website een penalty ontvangen die gericht is op de vindbaarheid. Maar waar moet je nog meer opletten bij het realiseren van backlinks? Wij hebben 4 belangrijke aandachtspunten op een rij gezet.

Populariteit

De populariteit van de website waar vandaan gelinkt wordt. Deze kan worden gemeten door de Pagerank die een bepaalde pagina heeft. Hoe hoger de Pagerank, des te meer waarde een link van deze pagina naar je eigen website heeft. Er zijn organisaties die zich verdiepen om het Google algoritme te ontrafelen. Deze organisaties bieden tools die inzicht op basis van eigen inschatting geven in de vermeende ranking zoals o.a. de Open Site Explorer van MOZ en InLink Rank van SEO Powersuite.

Aantal links

Het aantal links dat van een bepaalde website naar jouw eigen website gaat, telt slechts 1 keer mee. Het helpt dus niet om van een bepaalde verzamelsite naar meerdere pagina’s op je eigen website te linken.

Relevantie van het onderwerp

Hoe beter de site waar de link vandaan komt aansluit bij het onderwerp van je eigen site, des te hoger de relevantie die Google toekent aan je link. Het hebben van een link vanuit een fietsenwinkel naar je eigen site als je daar marketing dienstverlening aanbiedt, is lager dan een link vanuit een marketing gerelateerde site.

Dofollow- en nofollow-links

Kijk ook goed naar dofollow -en nofollow-links. In het artikel over nofollow-links wordt beschreven wat hier precies mee wordt bedoeld en wanneer je een nofollow en een dofollow-link inzet. Wat belangrijk is, is dat wanneer je gelinkt wordt vanuit relevante websites, dat je een dofollow-link krijgt. Bij commerciële teksten, dus bijvoorbeeld waarvoor je een link betaald hebt zet je een nofollow-link. Hiermee zeg je eigenlijk dat je niet verantwoordelijk bent voor de pagina en dat Google die link dus niet moet volgen. Kijk dus goed of de pagina waarvandaan je wil linken, dofollow-links plaatst en niet alleen maar nofollow-links. Google kijkt ook naar een natuurlijk linkpatroon, dus de combinatie van beiden. Want het hebben van alleen do-follow links is onnatuurlijk, en onnatuurlijk wekt wantrouwen bij Google en heeft vaak een negatief effect op de ranking.

 

Wil je meer weten over het realiseren van backlinks naar jouw website? Download dat hier onze whitepaper ‘7 essentiële linkbuilding inzichten vanuit de praktijk’. Weet je niet goed hoe je het beste linkbuilding kan aanpakken? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan!

Cover linkbuilding whitepaper