Besturing
Marketing doelstellingen. Ze worden niet altijd Smart geformuleerd. En soms worden ze niet eens vastgesteld. Terwijl we allemaal wel weten dat ‘meten is weten’. En dat campagnes en marketing activiteiten op basis van resultaatmetingen weer aangescherpt en verbeterd kunnen worden.
Man tekent grafiek

Marketing doelstellingen worden niet altijd Smart geformuleerd. En soms worden ze niet eens vastgesteld. Terwijl we allemaal wel weten dat ‘meten is weten’. En dat campagnes en marketing activiteiten op basis van resultaatmetingen weer aangescherpt en verbeterd kunnen worden.

Ook het meten van conversie is van belang. Want hoe wilt u anders de conversie steeds verder verbeteren? Conversie als het gaat om de call to actions, de resultaten van de vindbaarheid van uw website of de manier waarop een potentiële klant door de salesfunnel gaat.

Welke stuurmechanismen?

Het is verstandig om vooraf na te denken over de stuurmechanismen die gebruikt gaan worden. Want dan kunnen ze ook vooraf ingericht worden. En is het presenteren van de resultaten van de marketing campagnes minder tijdrovend. Want dat is wel een veelgehoorde klacht: dat de resultaten wel ‘ergens’ beschikbaar zijn, maar ofwel erg versnipperd, ofwel erg tijdrovend om ze boven tafel te krijgen. Of allebei.

Welke mogelijkheden zijn er?

De informatie over de resultaten van de marketing doelstellingen komt over het algemeen uit verschillende bronnen. Hierbij kunt u denken aan:

  • Google Analytics. Bv als het gaat om aantallen bezoekers, gedrag op de site, conversies
  • Het IP marketing systeem zoals Salesfeed als het gaat om gedrag en aantallen bezoekende en herkende bedrijven per doelgroep
  • Het CRM systeem, als het gaat om de vulling van de sales funnel en de conversies binnen het verkoop proces
  • Het marketing automation tool als het gaat om het gedrag en effect binnen de campagne en de conversies binnen het marketing proces
  • De social media kanalen als het bv gaat om bereik en sentiment
  • Het back office systeem als het bv. gaat om orders

U kunt zich voorstellen dat het maken van keuzes en het nadenken over de manier van presenteren van de informatie, essentieel is voor het effect daarvan

Conclusie

Goede marketing campagnes hebben dan ook altijd doelstellingen en rondom de doelstellingen is vooraf vastgesteld op welke wijze en in welke frequentie deze gemeten worden. En bij voorkeur gaat het hier dan om SMART doelen.

Omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn om de resultaten te meten, is het verstandig om niet teveel KPI’s tegelijk te gebruiken. Ten eerste betekent dit namelijk dat er heel veel informatie in een presentatielaag gecombineerd moet worden. En ten tweede is het onmogelijk om op veel verschillende punten tegelijkertijd verbeteringen aan te brengen. Focus is het devies!

Wilt u hulp bij het meetbaar maken van uw campagnes? In een persoonlijk gesprek delen we graag onze kennis met u en we nodigen u uit om vooral verder gebruik te maken van onze kennis.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.