Content marketing terminologie

Content marketing terminologie
Content marketing betekent veel voor B2B organisaties, specifiek als ze zich in een kennisintensieve omgeving bevinden, zoals b.v. ICT organisaties, consultancy bedrijven en advocatenkantoren. In dit blog beschrijven we de verschillende vaktermen die rondom content marketing gebruikt worden.

(B2B) content marketing strategie geeft dan de strategische plaats van content marketing binnen het marketingplan en de marketing doelstellingen weer. Het is een strategische keuze om waarde toe te voegen aan klanten en potentiele klanten door het delen van kennis en ervaring. Door deze kennis en ervaring is de klant in staat gesteld om een oplossingsrichting te kiezen. Dat kan alleen door inzicht en interesse te hebben in de uitdagingen en problemen van de ander.

Content marketing beschrijft content activiteiten die ingezet worden om de content marketing strategie te realiseren. Hierbij worden  kanalen, boodschappen en marketingacties vastgesteld worden. Daarnaast wordt rekening gehouden met verschillende factoren, zoals persona’s, behoeften, contactmomenten, uitstraling en doelstellingen. Content marketing biedt een organisatie de mogelijkheid om haar onderscheiden vermogen te vergroten.

Er zit dus een nuanceverschil tussen content marketing en de content marketing strategie.

Inbound Marketing is een marketing strategie die ervoor zorgt dat uw potentiële klanten u vinden op het internet, op het moment dat zij u nodig hebben. Content marketing is een manier om deze marketing strategie te realiseren. Hierbij gaat het niet alleen om de rechtstreekse vindbaarheid van de website, maar tegenwoordig ook om de vindbaarheid van de website door distributie van de verschillende content items via de diverse kanalen. Denk hierbij aan een white paper waarvoor via een Linkedin advertentie de aandacht wordt gevraagd en die dan doorverwijst naar een landingspagina op de website.

Aspecten die binnen een content marketing (B2B) campagne aan de orde zijn:

Content is informatie die voor een bepaald te behalen doel gemaakt is. In een content marketing omgeving gaat het dan om het delen van kennis en ervaring in verschillende vormen die de ontvanger helpt om actie te ondernemen, een keuze te maken. En die de eigenaar van de content in staat stelt om via de verschillende kanalen en contactmomenten waarde toe te voegen aan de ontvanger.

Een content marketing bureau is een organisatie die kwalitatieve content realiseert voor haar klanten. Deze content kan verschillende verschijningsvormen hebben. Voorbeelden zijn een white paper, een artikel, een video, een Powerpoint, een blog of een Infographic.

Een online marketing bureau is een bedrijf dat gespecialiseerd is in online marketing en dat het internet gebruikt om je organisatie, je producten of je diensten onder de aandacht te brengen van de doelgroep. Veelal biedt een online marketing bureau ook content diensten aan.

Online marketing diensten zijn de diensten die een online marketing bureau levert aan haar klanten. Hierbij zijn verschillende technieken toegepast om de gestelde doelen te behalen:

  • SEO: het optimaliseren van een website zodat deze een hogere positie krijgt in zoekmachines
  • SEA: Adverteren in zoekmachines: het inzetten en optimalizeren van Google AdWords advertenties
  • SMM: oftewel Social media marketing. Het opbouwen van een relatie met een (potentiële) klant via o.a. Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn
  • EM: oftewel email marketing. Het regelmatig versturen van email nieuwsbrieven aan een specifieke doelgroep.
  • MA: oftewel marketing automation. Marketing automation is het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om de relatie met de gekozen doelgroep steeds verder te verbeteren en hen door het bieden van passende relevante informatie te helpen met een aankoopkeuze.
  • CM: oftewel Content marketing (zie uitleg hierboven)

Marketing uitbesteden is een keuze die veel organisaties maken als het gaat om content marketing campagnes. Niet elke organisatie heeft capaciteit en kennis om de diverse soorten content te maken, een campagne uit te voeren en/of een website geschikt te maken als onderdeel van de campagne. Zo zijn er ook organisaties die Adwords uitbesteden, of zelfs die linkbuilding uitbesteden voor  de website. Maar ook content schrijven, white papers opstellen of social media monitoring opzetten behoort tot de uit te besteden werkzaamheden op marketing vlak.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van content marketing? Wij helpen u graag en gaan graag het gesprek met u aan!