8 tips voor content marketing

Creëer onderscheidend vermogen

Content marketing is een zeer succesvolle manier voor met name kennisintensieve organisaties om hun kennis te delen en hierdoor in contact te komen met potentiële klanten. En omdat content marketing / inbound marketing inmiddels door veel organisaties als een concurrerende aanpak wordt toegepast, is het niet meer voldoende om content marketing in te zetten om aan de minimale eisen van Google te voldoen. (Bovendien is dat ook jammer want content marketing biedt zoveel meer dan zichtbaarheid van de site!) Content marketing moet zo worden ingezet, dat het concurrerend vermogen van de organisatie daarmee wezenlijk wordt versterkt.

De vraag is dan uiteraard: hoe creëer je onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten met het toepassen van content marketing principes?

1. Content marketing ‘anders dan de rest’

We leven in een wereld waar veel kwalitatieve content beschikbaar is, zeker vergeleken met de hoeveelheid beschikbare tijd. En daarmee is er een nieuw concurrentieveld ontstaan: er wordt nu gestreden om de tijd en aandacht van de potentiële klant, terwijl het onderscheidende vermogen vroeger meer op het vlak van product en/of dienst lag. De consequentie hiervan is, dat de content die je beschikbaar stelt, van een hoog kwaliteitsniveau moet zijn, dat de potentiële klant hier zijn tijd aan wil besteden. Hoe doe je dat dan?

Een slimme manier is om te onderzoeken welke content reeds beschikbaar is voor de doelgroep, en dan de keuze te maken om het precies andersom te doen. En hiermee het onderscheidende vermogen van de content te creëren.

Voorbeelden:

  • Is er vooral veel korte content beschikbaar: Zorg voor uitgebreide content
  • Is er vooral geschreven content beschikbaar: gebruik video

Veel van deze onderscheidende content kan nog meer onderscheidend gemaakt worden, namelijk door de content te branden met de uitstraling van de organisatie die de content beschikbaar stelt. Branded content zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.

2. Content marketing zonder conversie kost alleen maar geld

Het is logisch om online content van hoge kwaliteit niet eenmalig te realiseren. Als je er eenmaal voor kiest, dan is continuïteit in het proces essentieel. Hoe logisch het ook klinkt, we komen regelmatig organisaties tegen die enthousiast beginnen, onvoldoende hebben nagedacht over hoe ze het content marketing proces intern binnen de organisatie borgen, en hun content marketing investering dan een langzame dood laten sterven.

Maar ook met voldoende continuïteit in het proces van het bieden van kwalitatieve online content, is er nog een ander, zeer belangrijk, punt: content marketing is alleen succesvol, als de conversie meetbaar gemaakt kan worden. Je kunt het meest inhoudelijk blog aanleveren, maar als je dit blog niet combineert met je meetbare conversie kanaal, zal je content nooit het gewenste resultaat opleveren. Omdat je niet goed kunt sturen en je middelen onvoldoende kunt alloceren. Ongeacht of het gaat om het verzamelen van email adressen, het verkopen van een dienst, het cross sellen bij bestaande klanten of het aanvragen van een demo versie.

3. Hergebruik je content marketing investering

Het maken van goede content kost tijd. Onderzoek, schrijven, opmaken, alle facetten moeten kwalitatief hoogwaardig zijn om in de ogen van de lezer ook waarde toe te voegen. Hergebruik van deze investering is een goed werkbare manier om meer  onderscheidend vermogen te creëren en daarmee meer succes te behalen.

Dus in plaats van elke keer weer nieuwe content vanaf het begin op te bouwen, kun je beter tijd besteden aan het toepassen van  nieuwe uitingsvormen van dezelfde content:

  • Maak van een white paper verschillende artikelen
  • Maak van een artikel verschillende blogs
  • Maak van een blog verschillende social media posts
  • Vertaal de white paper in een “10 tips om… lijstje”
  • Maak voor een white paper of artikel een passende infographic
  • Maak voor een white paper of artikel een passende presentatie op Slideshare
  • Maak van de Slideshare een Youtube video en vertel er iets over
8 tips content marketing

Het hergebruiken van content en op een andere wijze of via een ander kanaal toepassen om toegevoegde waarde te creëren, levert een groot onderscheidend vermogen en heeft een relatief lage investering nodig. Op deze manier kom je regelmatig in de gedachten van je (potentiële) klant. En als het om een bestaande klant gaat, kun je uiteraard een gerichte content campagne opzetten om een cross sell actie onder de aandacht te brengen. Structuur en een content management aanpak zijn hiervoor noodzakelijk.

4. Zorg dat de lezer een goed figuur kan slaan met jouw (video)content

Dor het succes van het principe van content marketing, is er zoveel content ontstaan, dat de lezer soms dor de bomen het bos niet meer ziet. En daarmee moet hij zelf gaan vergelijken, nadenken en conclusies trekken.

Mensen willen graag slim overkomen, dus help hen om ‘bij de lunch’ een goed figuur te slaan met jouw content. Video content helpt daarbij. Niet alleen omdat het met gesproken woord gemakkelijker is om iets kort toe te lichten en omdat mensen sneller kunnen luisteren dan lezen. Maar ook  om dat we als maatschappij hieraan gewend zijn.

Vroeger was een bepaald televisie programma van de vorige avond onderwerp van gesprek bij de lunch. Tegenwoordig is het een reclame-viral of een Youtube filmpje. Gewoon omdat dit gemakkelijk aan te halen is en eenvoudig te realiseren.

Wilt u weten wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?

5. Schrijf voor de lezer, niet voor Google

Het lijkt een dooddoener, deze tip. Maar veel marketeers schrijven de content met name op basis van SEO variabelen van Google om maar goed gevonden te worden en hoog in de zoekresultaten te komen. Door het vernieuwde algoritme van Google wordt relevantie van de content echter steeds belangrijker. Klant centraal! Dus als je content maakt, schrijf de content dan echt op basis van de toegevoegde waarde die je wilt leveren aan de lezer. Op een manier waarvan je weet dat het interessant is voor de ander. Zo mogelijk gebaseerd op de Customer Journey van de ander.

Eigenlijk is het noodzakelijk dat een content marketeer zich heeft verdiept in de mogelijkheden website optimalisatie en van Google Analytics. Zodat je de toegevoegde waarde van de content aan de lezer, optimaal kunt combineren met de toegevoegde waarde van de Google mogelijkheden aan je organisatie.

6. Schrijf voor een ‘lezer van de wereld’

Doordat content marketing zo populair is geworden binnen marketing land, is een onvermijdelijke consequentie dat de kwaliteit is gedaald. Het gaat tegenwoordig meer om aantallen dan om kwaliteit.

Het grote voordeel daarvan is dat het daardoor weer gemakkelijker wordt om je te onderscheiden met je eigen content. Door iets slims en uitdagends te bieden, met een hoge mate van kwaliteit. Iets wat daadwerkelijk waarde aan de lezer toevoegt. Op zo een manier weergegeven, dat de lezer dat ook zo voelt.

Wat je ook doet, verlaag je niet tot het gemiddelde. Want het niveau van het gemiddelde, wordt steeds lager!

7. Content zonder marketing inspanning werkt vrijwel nooit

Hoe mooi het ook neergezet kan worden, helaas gaat slechts een heel klein deel van de beschikbare content uit zichzelf viraal. Het “Content Droom Scenario” werkt vrijwel nooit: Als ik het schrijf, lezen ze het vanzelf. Niet dus. Je moet er voor werken om de content onder de aandacht te krijgen.

Daarom zou een vast onderdeel van een content campagne planning ook de promotie van de content moeten zijn. Gebruik je hiervoor email, Adwords, retargeting, social? Het liefste allemaal, zodat de content met de daarbij behorende Call to Actions zoveel mogelijk bij de doelgroep onder de aandacht komt. Een groot voordeel daarvan is dat je meteen feedback krijgt over wat wel en niet werkt, wat voldoende en onvoldoende resultaten oplevert. Waardoor je input krijgt voor de volgende content campagne voor wat betreft doelgroep, woordkeuze, opmaak en inhoud.

8. Blijf ontwikkelen en onderzoeken

De wereld van online marketing is een wereld waarin vaak jonge mensen nieuwe ideeën ontwikkelen en uitwerken. En vertalen naar tools, werkwijzen etc. Dat wat 5 jaar geleden nog niet bedacht was, bestaat nu al wel. Het is dan ook slim om als organisaties af en toe tijd vrij te maken om nieuwe ontwikkelingen te volgen, die het creëren en uitvoeren van een goede content campagne voor bv leadgeneratie vergemakkelijken.

Kijk maar eens naar deze ontwikkelingen:

  • upviral.com om virale campagnes op te zetten waarin je je salesteam vergroot door verspreiding binnen het netwerk te belonen en meetbaar te maken
  • Snip.ly, waarmee je op basis van interessante content van derden je eigen advertentie onder de aandacht kunt brengen
  • Zest.is en Buzzsumo.com, waardoor interessante content al geordend wordt aangeboden
  • Pocket.com of Buffer.com, waardoor je interessante content met 1 klik kunt bewaren
  • Zapier, waarmee je diverse integraties tussen verschillende handige tools kunt leggen. Waardoor bv leads die uit je Upviral campagne komen, rechtstreeks in de Mailchimp marketing lijst terecht komen om daarnaa een drip campagne te kunnen doen om regelmatig toegevoegde waarde te leveren.

Zo zijn er regelmatig nieuwe mogelijkheden die je kunt toepassen. Vernieuwing levert succes.

Wilt u ook meer resultaat uit uw online marketing activiteiten?

Wilt u ook meer resultaat uit uw online marketing activiteiten?