Wat is Instagram Stories? Meer interactie met je doelgroep!

Wat is Instagram Stories? Meer interactie met je doelgroep!

Als jouw bedrijf niet heel bekend bent met Instagram, zul je je vast afvragen wat Instagram Stories is. Een Instagram Story is een afbeelding of korte videoboodschap. Ook kan je Stories bewerken door erop te tekenen, schrijven of emoji’s toe te voegen. Wat je er allemaal mee kunt binnen je online marketing strategie, leggen we in dit blog aan je uit.  

Wat kun je met Instagram Stories?

Instagram Stories kun je zakelijk in zetten op een creatieve manier om je doelgroep te benaderen. Wanneer je jouw verhaal effectief inzet, bereik je voornamelijk nieuwe gebruikers, stijgt je engagement, vergroot je jouw merkbekendheid en krijg je meer websitebezoekers en conversies. De functie van Instagram biedt veel mogelijkheden om jouw boodschap te kunnen delen met de wereld. Hieronder noemen we een aantal functies voor het maken van een story:  

  • Terugspeelvideo: wat je filmt wordt omgekeerd afgespeeld. 
  • Boomerang: het zijn korte beelden die steeds opnieuw afspelen. 
  • Stopmotion: hiermee worden verschillende foto’s kort achter elkaar afgespeeld. 
  • Superzoom: hiermee maak je een video waarbij extreem wordt ingezoomd. 
  • Livestream: bij de functie maak je live een video. 

Je kunt zelf aanvinken wie jouw stories mogen bekijken: 

  1. Stories voor ‘goede vrienden’. Hiervoor kan je een eigen groep maken met volgers aan wie je de Stories wilt tonen. 
  2. Stories zichtbaar voor ‘iedereen’. Dit geldt alleen voor openbare accounts. Bij accounts die privé ingesteld staan, kunnen niet-volgers deze Stories niet bekijken.     

Door te variëren met de mogelijkheden worden de foto’s en video’s niet standaard. Wanneer je erg tevreden bent over je samengestelde Instagram Story, wil je natuurlijk het liefst dat je Story onbepaalde tijd zichtbaar blijft. Je kan er dan voor kiezen om jouw Instagram Story over te zetten naar je algemene tijdlijn.  

De tijdsduur van een Story 

De Stories van Instagram zijn erg aantrekkelijk om te kijken omdat de tijdsduur van deze berichten erg kort zijn. Het bericht is 24 uur zichtbaar en wordt daarna automatisch verwijderd. Bij deze functie kun je meerdere berichten plaatsen en deze worden achter elkaar afgespeeld. Vandaar de naam ‘’Story”. 

Instagram Story maken: een stappenplan 

Het is eenvoudig om zelf aan de slag te gaan met Instagram Stories. Bekijk hieronder het stappenplan voor het maken van een Instagram Story:  

  1. Ga naar je startscherm en klik op de ‘plus’ of veeg naar links in je feed. 
  2. Kies voor de optie ‘verhaal’ 
  3. Start een video met de witte button of kies voor eerder gemaakt foto’s/video’s via het venster linksonder. 
  4. Bewerk de foto’s of video’s met tekst of voeg een tekening toe. 
  5. Sla op door verhaal door op ‘gereed’ te klikken. 
  6. Klik op de knop ‘jouw verhaal toevoegen’ om je verhaal te delen.  

Voeg meerdere verhalen tegelijk toe

Als je meer dan één Story wilt plaatsen, blijf de stappen dan herhalen. Een eenvoudigere manier om meerdere foto’s tegelijkertijd toe te voegen is om op het pictogram van de stapel foto’s te klikken. Je kunt dan maximaal 10 foto’s tegelijk kiezen.   

Om de foto’s individueel te bewerken, ga je naar het scherm ‘bewerken’. Hier kan je selecteren welke foto’s je wilt bewerken. Zodra dat uitgevoerd is kan je de serie aan foto’s zichtbaar maken voor de gebruikers. 

Hoe haal je er succes uit voor je bedrijf? 

Instagram Stories kan je eenvoudig inzetten voor je online marketingcampagnes. Haal meer uit je Instagram Story met de volgende inspiraties:  

  • Geef Instagram gebruikers een kijk achter de schermen. Bijvoorbeeld backstage bij een bedrijfsevenement of een tour door het kantoor.  
  • Communiceer direct met je volgers door een live Q&A te starten 
  • Geef speciale acties en tijdelijke kortingen via Instagram Story. Deze Stories verdwijnen na 24 uur, hierdoor maak je de advertenties spannend en zit er een element van urgentie achter. 
  • Zet influencers met een groot bereik in om jouw verhaal te delen via hun tijdlijn. Kies de influencers zorgvuldig uit. Denk hierbij aan of ze bij je doelgroep en organisatie passen. 

Voordelen van Instagram Stories 

Interactie met je doelgroep

Het grootste voordeel van de Stories is dat je meer interactie met je doelgroep krijgt. Wanneer je een bericht plaatst, kunnen jouw volgers daar gemakkelijk op reageren. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een poll aan jouw foto of video toevoegen waardoor je jouw doelgroep uitnodigt om op jouw bericht te reageren. Op deze manier kun je van alles delen.  

Unieke plek om te adverteren

Op Instagram is het mogelijk om in de tijdlijn van de gebruiker te adverteren, maar dit kan ook in de Stories. Jouw advertenties worden getoond aan de doelgroep die je geselecteerd hebt. Daarbij kun je jouw doelgroep zo specifiek mogelijk targeten of zelfs hypertargeten. Wanneer je ervoor kiest om in de Stories te adverteren, wordt het bericht ongeveer 15 seconden getoond. Denk er hierbij goed om hoe je het beste jouw boodschap overbrengt aan je doelgroep.  

Voeg links toe aan je stories

Als je een bedrijfsaccount hebt met 10.000 volgers, heb je de mogelijkheid om links toe te voegen in de Stories. Hierdoor kan jouw doelgroep bijvoorbeeld direct naar jouw product/dienst gaan zonder apart via de browser te hoeven gaan.  

Laat je creativiteit en betrouwbaarheid zien

Tot slot heb je de mogelijkheid om in de Stories van Instagram te laten zien hoe creatief en hoe transparant jouw organisatie is. Jouw klanten willen het liefst zien hoe jouw organisatie is en hoe het er achter de schermen aan toe gaat. 

Fuel jouw stories 

Wil je ook meer interactie met je doelgroep? Maak dan gebruik van Instagram Stories. Ze zijn 24 uur beschikbaar en bestaan uit korte content, maar je wilt hier wel genoeg tijd insteken. Vluchtig een kijk achter de schermen is dus niet de bedoeling. Je wilt dit van te voren uitgedacht hebben. Wat laat je precies zien? Wat heb je hiervoor nodig?   

Je kunt daarom altijd een professional inhuren om je te helpen bij je Instagram marketing strategie. Fueld heeft ervaring met social media marketing en staat voor je klaar. Wil je sparren over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag samen naar welke story jouw verhaal verspreidt.