De voordelen van MaaS voor zowel het MKB als grote organisaties

De voordelen van MaaS voor zowel het MKB als grote organisaties

Marketing as a Service (MaaS) is vooral gunstig voor kleine, middelgrote bedrijven en start-ups. Bij het proberen de kosten laag te houden, is de marketingafdeling vaak een van de eerste afdelingen die bezuinigingen doormaakt. Dit resulteert in teams met te weinig mensen om alle marketingactiviteiten uit te voeren. Elke medewerker kan een specifieke vaardigheid hebben, wat betekent dat ze alleen aan dat deel van marketing kunnen werken, waardoor er gaten in het project ontstaan. Daarnaast kan het ook voor grote bedrijven interessant zijn om in zee te gaan met het MaaS-concept. Welke voordelen dit heeft lees je in dit artikel.

Verlaag de werkdruk voor kleine bedrijven
Met campagnes die verschillende onderdelen vereisen, zoals print, digitaal en sociale media, komt het voor dat sommige gebieden tekortschieten en dat de campagne niet zo effectief zal zijn als mogelijk zou kunnen zijn. MaaS lost dit probleem op door alle aspecten van marketing aan te bieden, wat resulteert in een complete en succesvolle campagne. Dit ontlast ook het marketingteam zodat het kan werken aan andere belangrijke behoeften van het bedrijf.

Wanneer kleine tot middelgrote bedrijven een MaaS-dienstverlening inzetten, krijgen ze een professioneel merk dat hen helpt te presteren en er groter uitziet dan ze in werkelijkheid zijn. Dit geeft huidige en toekomstige klanten een moderne gebruikerservaring en helpt het bedrijf sneller groeien dan verwacht.

→ Lees ook: 4 redenen waarom MaaS je marketing verbeterd

Een aanvulling op jouw marketingteam
Sommigen vragen zich misschien af ​​of MaaS alle marketingfuncties van MKB-bedrijven gaat overnemen, en het antwoord is nee. Er zijn veel gebieden die interne marketingteams kunnen beheren, vooral als ze correct zijn ingesteld. Sommige kernfuncties die bedrijven kunnen kiezen om intern te houden zijn onder meer branding, strategieën om klanten te werven, contentstrategie, onderhoud van sociale media, marktonderzoek en de strategie voor de inzet van kanalen.

Op het gebied van technologie is waar MaaS echt tot z’n recht komt, omdat veel marketingprofessionals op dit gebied niet bekwaam zijn. Dit geldt met name omdat de technologie zich blijft ontwikkelen, met snelheden die moeilijk bij te houden zijn. Het MKB heeft als uitdaging om, als het gaat om tijd en middelen, op de hoogte te blijven van trends in marketingtechnologie. Hoewel het intern houden van kernfuncties kan helpen de kosten laag te houden, is het vaak financieel voordelig om de niet-kernfuncties, die een groot verschil kunnen maken in de prestaties van een bedrijf, uit te besteden.

Nieuwe markt betreden met MaaS
Hoewel de MaaS-dienstverlening uitstekend is voor kleine en middelgrote bedrijven, betekent dit niet dat er geen voordelen zijn voor grote ondernemingen. Deze grotere organisaties hebben vaak exclusieve interne marketingteams die in staat zijn om een breed scala aan vaardigheden aan te bieden, maar Marketing as a Service kan in bepaalde situaties van pas komen. Zo kan het namelijk van pas komen om MaaS te gebruiken wanneer jouw bedrijf een nieuwe markt wil betreden. Hierbij kan kennis van buitenaf waardevol zijn voor een succesvolle start in deze nieuwe markt.

Ook kan het helpen bij het gebruik van een nieuwe technologie binnen het bedrijf. Zo is marketing automation één van de trends die speelt in het huidige marketinglandschap. Om dit toe te passen als bedrijf is het dus nodig om te gaan werken met een nieuwe technologie. De MaaS-dienstverlening helpt bij de opstartfase hiervan. Zij hebben de juiste kennis in huis om jouw marketingteam de juiste handvatten te geven om hier een vervolg aan te geven.

Ben jij overtuigd van de voordelen van Marketing as a Service? Bekijk dan de Marketing as a Service-pagina, download het gratis whitepaper of neem contact met ons op!