Externe linkbuilding: hoe werkt het?
Externe linkbuilding is één van de strategieën waarbij je klanten kan helpen om hun website hoger te laten classificeren in de zoekresultaten van Google. Linkbuilding gaat om het laten plaatsen van relevante backlinks op andere websites, die vervolgens verwijzen naar jouw website. Maar hoe pak je dit aan en kan je zomaar lukraak een massa links laten plaatsen?
Linkbuilding met beleid

Externe linkbuilding is één van de strategieën waarbij je klanten kan helpen om hun website hoger te laten classificeren in de zoekresultaten van Google. Linkbuilding gaat om het laten plaatsen van relevante backlinks op andere websites, die vervolgens verwijzen naar jouw website. Maar hoe pak je dit aan en kan je zomaar lukraak een massa links laten plaatsen?

Externe linkbuilding met beleid

Externe linkbuilding moet ‘met beleid’ worden gedaan, omdat Google erg streng is op vermeend misbruik van externe links. Zodra Google het idee heeft dat de links worden opgebouwd vanuit marketingperspectief, meer dan vanuit inhoudelijke content bijdrage, dan kan de website een penalty ontvangen die gericht is op de vindbaarheid. Daarom adviseren we onze klanten om onderscheid te maken tussen links die inderdaad vanuit een marketingperspectief worden opgezet (bijvoorbeeld door het aanmelden van de link op een inhoudelijke verzamelpagina) en links die op basis van content (bijvoorbeeld een relevant blog of artikel) worden gelegd.

Het voorzichtig doorvoeren van links

De links vanuit marketingperspectief dienen voorzichtig doorgevoerd te worden. Een aantal dat tot nu toe lijkt te werken om geen straf van Google te krijgen is 1-2 links per week. Op die manier kun je de website van je organisatie wel op steeds meer plaatsen vindbaar laten zijn zonder dat het gebruik maken van verzamelpagina’s de overhand neemt. Dat betekent meteen ook dat je wekelijks even de tijd moet nemen om nieuwe links te plaatsen en je moet realiseren dat 100 links min of meer gelijk staat aan een jaar werk.

Tijd en continuïteit

De links op basis van relevante content hebben ook tijd nodig, maar minder vanuit het perspectief van het ontwijken van een Google straf. De tijd die hiervoor nodig is, is met name gericht op het realiseren van inhoudelijke content en het contact zoeken met partijen waar deze inhoudelijke content interessant voor is. Het is in feite een goede samenwerking: de één levert inhoudelijke content en de ander levert de link. Wij adviseren om maximaal 3-4 inhoudelijke content links per week te realiseren. Dus ook hiervoor geldt dat de factoren tijd en continuïteit belangrijke factoren zijn voor succesvolle externe linkbuilding.

Wil je meer weten over relevante backlinks en hoe je de betrouwbaarheid van een website kan checken? Lees dan onze whitepaper ‘7 essentiële linkbuilding inzichten vanuit de praktijk’.

Cover linkbuilding whitepaper