Google Fred: hoe blijft uw content relevant

Google Fred: hoe blijft uw content relevant

De tijd waarin het op een slimme manier wijzigen van zoekwoorden en meta descriptions direct resulteerde in een hoge positie in de zoekresultaten van Google, is voorbij. Relevante content op websites is belangrijker geworden dan ooit, door de in maart uitgebrachte algoritme-update Fred. Nu het algoritme van Google een aantal maanden de tijd heeft gehad om rond te kijken op het web, worden de gevolgen zichtbaar. Er vinden grote verschuivingen plaats in de rankings. Fred rekent af met websites die vol staan met slechte content en advertenties om de bezoekers te misleiden van de Google robots.

Slimme SEO-trucjes werken niet meer

Eerder was het makkelijk om goed te scoren in Google, door een paar slimme SEO-trucjes om een hoge ranking te verkrijgen, maar zo makkelijk is het inmiddels niet meer. Het invullen van meta-tags en keywords maakt in 2017 geen verschil meer. Er is nog altijd veel theorie over het SEO-schrijven, waarbij we ervan uit gaan dat de gekozen zoektermen op specifieke plekken in de tekst terug moeten komen. Maar zo werkt het niet meer, het vergroten van de organische vindbaarheid vraagt om een integrale aanpak.

Focus op relevantie

Het is nóg belangrijker om de content zo relevant mogelijk te maken voor bezoekers, in plaats van voor de robots. Het groter wordende belang van relevantie is al langere tijd zichtbaar, maar Fred zorgt er inmiddels voor dat de focus hier nog meer op ligt.

Activiteiten zoals cloaking, het vertonen van een andere website inhoud aan de Google spiders dan aan de werkelijke lezers, het plaatsen van verborgen zoekwoorden en de inzet van automatisch gegenereerde content kunnen zelfs leiden tot een penalty van Google. Dit betekent dat Google een website bestraft, door deze in de ranking te verlagen of door de website zelfs helemaal niet meer in de zoekresultaten te tonen. In plaats van het verbeteren van de vindbaarheid, is er dus kans dat uw website uit de zoekresultaten verdwijnt.

Het algoritme

Het algoritme van Google wordt regelmatig aangepast, waardoor de competitie eerlijk blijft. Per jaar worden er ongeveer 500 tot 600 aanpassingen gedaan aan het algoritme. Vaak gaat het hier om kleine wijzigingen, maar soms vindt er een gehele update plaats zoals in het geval van Fred. Google is zelf niet transparant over de wijzigingen die plaats vinden, waardoor het gissen blijft. Optimalisatie vindt dan ook plaats door het testen van verschillende opties. Google-analist Gary Illyes geeft aan dat websites die de nieuwe update merken, die ook moeten merken. Ze werken namelijk in strijd met de richtlijnen van Google. Hierdoor vindt er een verlaging in de ranking plaats, of zelf een verwijdering.

Wat wil Fred?

Relevantie is key bij Google en daarom dus ook bij Fred. Google is klaar met websites die resulteren in slechte gebruikservaringen. Er wordt afgerekend met websites die irrelevante content aanbieden, die veel ruimte verkopen voor advertenties en die veel betaalde links opnemen waar content gedreven pagnia’s achter zitten.

Er zijn snelle manieren om uw website Fred-proof te maken. Denkt u bijvoorbeeld aan het verminderen van het aantal advertenties boven de vouw en aan het verwijderen van backlinks met een slechte kwaliteit. Maar het belangrijkste is de content, relevante content gaat een nog grotere rol spelen. Voor de zoekers is dit een positieve ontwikkeling, misleiding wordt immers steeds moeilijker. De kans dat de zoeker op relevante content terecht komt is groter.

Fred controleert de relevantie

Google herkent de synoniemen van woorden, scant de hyperlinks én de content die daarachter hangt, beoordeelt of de meta descriptions relevant zijn en nog veel meer. Zorg er dus altijd voor dat de links in uw content een logische naam hebben. Dat de content waarnaar de linkt verwijst, gelinkt is aan het onderwerp van de tekst. En zorg daarbij dat de koppen relevante woorden bevatten.

Wat vooral opvalt is dat websites die meer gericht zijn op de directe omzet, dan op het bieden van inhoudelijke informatie, lager worden gerankt. Google werkte al eerder het omleiden van de Google-algoritmes tegen, maar Fred zal nog meer ingrijpen in het grijze gebied dat nog bestaat. Sites die oprecht waarde toevoegen aan hun bezoekers, zullen door deze update een betere ranking krijgen.

Zoals eerdergenoemd is er nooit precies bekend welke aanpassingen er in het algoritme hebben plaatsgevonden. Er wordt vaker niet dan wel aangegeven of er een update heeft plaatsgevonden. Kies er bovenal voor om kwaliteit te leveren, in plaats van kwantiteit. Relevante content bieden aan uw doelgroep is belangrijker dan ooit, verdiep u daarom in hun interesses en behoeftes. Ga niet drastisch aan de slag met het aanpassen van content, dit zou een tegenovergesteld effect kunnen hebben. Ga niet onvermoed aan de slag met het verwijderen van allerlei content.

Bron

Wilt u meer weten over hoe u uw SEO het beste kunt optimaliseren? Neem dan contact met ons op!