Hoe haal je business uit social media kanalen?

Hoe haal je business uit social media kanalen?

In het afgelopen jaar is de opkomst van influencers sterk gegroeid. Steeds meer bedrijven werken samen met bekende vloggers die hun doelgroep vertegenwoordigen. Daarnaast is het ook steeds makkelijker om via social media snel aankopen te doen. In deze blog leggen we je uit hoe jij van deze trends kunt profiteren als bedrijf.

De impact van influencers

De traditionele vorm van adverteren spreekt men minder aan. Men haalt veel meer waarde uit een mening van een bekende of een eerlijke recensie. Gebruikers vertrouwen steeds meer op mensen die ervaring hebben met het product, zoals influencers die waardevolle content bieden. Influencers in de B2B sector zijn experts, die een breed netwerk aan volgers hebben en je content op een strategische manier hercreëren en helpen verspreiden. De inzet van influencers helpen je bereik en je geloofwaardigheid te vergroten en je conversies een boost te geven! Met de hulp van influencers speel je in op de trend waarbij de geloofwaardigheid van bedrijven door de consument achteruitgaat en ze steeds meer geloven in ervaringen van anderen. Tegenwoordig zetten veel internetgebruikers ad-blockers in, dit betekent dat de traditionele advertenties niet getoond worden. Dit betekent echter niet dat we advertenties niet moeten inzetten! Wel betekent het dat advertenties relevanter en waardevoller moeten zijn voor de consumenten die ze wel te zien krijgen. Dit is terug te zien in de investering doeleinden. Zo gaat er meer geld naar content marketing, internet marketing, referral partnerships en andere methodes die bedacht zijn om échte waarde te bieden aan de doelgroep. Deze stroom zal niet stoppen totdat advertenties meer waarde bieden aan de consument. Er is ruimte voor adverteren, mits je dit in de vorm van waardevolle content doet. Deze content moet geloofwaardig overkomen, een statement maken of een bepaalde indruk maken zodat je top of mind bent bij de consument. Zorg er daarom voor dat je content maakt met een betekenis, waardoor de kans groter is dat de consument een aankoop bij jou doet.

E-commerce binnen social media

Waar social media eerst ingezet werd voor het behalen van meer interactie, wordt het nu steeds meer gezien als conversiekanaal. Volgens onderzoek is gebleken dat de interactie met meer dan 50% is gedaald in de afgelopen 18 maanden. De focus ligt op het behalen van conversies en wordt veelal gebruikt voor e-commerce. Uit ervaring zien we dat Facebook steeds voller staat met advertenties in plaats van posts van Facebookvrienden. Ook al heeft Facebook haar algoritme hierop aangepast, de verschuiving van interactiekanaal naar conversiekanaal blijft. Dit is onder andere te merken aan de functie product tagging van Instagram. Deze functie maakt de drempel lager om een aankoop te doen en linkt je als consument gelijk door naar de productpagina.

Maak gebruik van stories

Daarnaast zal er op het gebied van social media de focus niet meer liggen op het creëren van tijdlijnposts, maar op het maken van stories. Dit is een nieuwe vorm van content en is vooral gericht op het bieden van korte en tijdelijke verhaallijnen. Hierbij is het belangrijk om in de gaten te houden op welk kanaal de doelgroep zich bevindt. Zorg dat jij zichtbaarheid krijgt op het kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt. Waar afgelopen jaar de focus minder lag op het aanwezig zijn in groepen van Facebook en LinkedIn, zal dit het aankomende jaar weer toe gaan nemen. De social mediakanalen hebben nieuwe functies toegevoegd, je kunt nu namelijk ook als bedrijfspagina deelnemen aan een groep.

Om mee te gaan met de trends van 2019 is het belangrijk om op ze in te spelen. Maar wat zijn nou de belangrijkste trends voor dit jaar? Bekijk hiervoor ons whitepaper om er achter te komen welke trends er zijn: