In 3 stappen beginnen met marketing automation
Marketing automation is een populaire term in de moderne marketing, maar wat is nou precies het nut ervan en hoe kan je hier mee aan de slag? Om hierachter te komen is het belangrijk om na te gaan wat de doelstellingen van je organisatie zijn. Wil je meer e-mailadressen toevoegen aan je database voor het versturen van relevante nieuwsbrieven naar je doelgroep of zoek je juist naar meer conversies op je website? Wat kan de rol van marketing automation hierin spelen?
3 stappen tot marketing automation

Marketing automation is een populaire term in de moderne marketing, maar wat is nou precies het nut ervan en hoe kan je hier mee aan de slag? Om hierachter te komen is het belangrijk om na te gaan wat de doelstellingen van je organisatie zijn. Wil je meer e-mailadressen toevoegen aan je database voor het versturen van relevante nieuwsbrieven naar je doelgroep of zoek je juist naar meer conversies op je website? Wat kan de rol van marketing automation hierin spelen? Om dit te beantwoorden ga je al snel naar de definitie van marketing automation. Deze zal meestal omschreven worden als het automatiseren van marketingtaken en -werkzaamheden om meer conversies te behalen, de generatie van leads te verhogen of klanten beter te bedienen. Maar met welke concrete stappen kan je hiermee beginnen?

 

Begin met makkelijke taken

Bij marketing automation gaat het dus om het automatiseren van marketingtaken. Maak voor jezelf een lijstje met taken die je met je huidige middelen kunt automatiseren. Denk hier aan bij het maken van een whitepaper over een onderwerp waar jij als bedrijf veel over weet en waardoor (potentiële) klanten relevante informatie krijgen over je dienst of product. Hierbij is het van belang dat zij jou hiervoor iets teruggeven wat voor jou waardevol is. In het geval van een whitepaper is het vaak het geval dat zij hun e-mailadres moeten achterlaten om toegang te krijgen tot de informatie in het whitepaper. Hiermee verzamel je dus waardevolle e-mailadressen die je kunt gebruiken in andere campagnes, zoals het versturen van nieuwsbrieven.

Volg de kliks

Het klikgedrag van je doelgroep analyseren draagt bij aan het automatiseren van je marketingcampagnes. Door te kijken waarop de doelgroep klikt in je e-mails of op je website verzamel je data waarmee je segmentaties kunt maken op gedrag. Met deze segmentaties kan je steeds meer relevante informatie bieden aan deze verschillende groepen met verschillende interesses. Door vooraf ingestelde campagnes te gebruiken per segmentatie, automatiseer je de marketingtaken binnen je bedrijf. Een voorbeeld hiervan kan een campagne in de e-mailing tool genaamd Active Campaign zijn waarbij je aparte mailing trajecten kan maken voor mensen die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Voor een webshop zoals Bol.com kan hierdoor onderscheid gemaakt worden in mensen die interesse hebben in boeken en andere mensen die geïnteresseerd zijn in gadgets.

Zorg voor overzicht

Wanneer je met marketing automation begint is overzicht over de resultaten van je campagnes van groot belang. Start daarom ook eerst met één campagne om ervaring op te doen bij het toepassen van deze manier van marketing. Zo blijft het ook laagdrempeliger om stappen te maken en hierdoor betere resultaten te behalen. Leer van de output die je tijdens je campagne hebt ontvangen en bedenk welke triggers je nog meer nodig hebt om de juiste boodschap op het juiste moment te versturen.

Ben jij toch nog opzoek naar informatie over hoe je marketing automation kan toepassen voor jouw de situatie? Wij helpen je graag met ons advies, vraag daarom een marketing automation advies aan!