19th Ave New York, NY 95822, USA
In 9 stappen naar een betere samenwerking tussen marketing automation en sales
Marketing automation in samenwerking met je sales afdeling zorgt voor het binnenhalen van meer gekwalificeerde  leads. Maar hoe zorg je voor de juiste afstemming en samenwerking tussen je marketing afdeling en je salesteam? Om je te helpen hebben we 9 stappen voor je samengesteld voor een optimale integratie tussen marketing en sales.
9 stappen integratie MA

Marketing automation in samenwerking met je sales afdeling zorgt voor het binnenhalen van meer gekwalificeerde  leads. Maar hoe zorg je voor de juiste afstemming en samenwerking tussen je marketing afdeling en je salesteam? Om je te helpen hebben we 9 stappen voor je samengesteld voor een optimale integratie tussen marketing en sales.

9 stappen naar een betere samenwerking tussen marketing automation en sales

Stap 1: Stel de online marketingstrategie op. Wat zijn je doelstellingen? Welk budget heb je ter beschikking? Welke middelen wil je inzetten om deze doelstellingen te realiseren?

Stap 2: Vertaal je online marketingstrategie naar de fasen in de Customer Journey.

Stap 3: Selecteer de criteria  die de reis van een potentiële klant door deze fasen heen leiden.

Stap 4: Bepaal wie binnen je organisatie verantwoordelijk wordt voor de verschillende fasen binnen de Customer Journey. Maak hierbij ook afspraken over bijvoorbeeld de maximale tijdsduur bij het opvolgen van leads.

Stap 5: Leg vast welke informatie nodig is om tot een relevant klantbeeld te komen en bepaal uit welk kanaal of kanalen deze informatie komt.

Stap 6: Bedenk welke marketing flows en bijhorende call-to-actions geactiveerd worden op basis van welke criteria.

Stap 7: Breng in kaart hoe informatie over het leadgedrag in de marketing flows wordt vertaald naar het klantbeeld in je CRM applicatie.

Stap 8: Leg vast wanneer de overdracht van Marketing Qualified Leads(MQL) naar Sales Qualified Lead (SQL) gebeurt. Laat marketing en sales samen parameters opstellen zodat duidelijk wordt wanneer een MQL klaar is om tot aankoop over te gaan. Een periodieke evaluatie zorgt ervoor dat tijdig bijgestuurd kan worden als blijkt dat leads bijvoorbeeld te snel worden doorgezet naar sales.

Stap 9: Bepaal welke stuurinformatie gewenst is over het gehele marketing- en salesproces. In welke frequentie en in welk formaat moeten deze aangeleverd worden?

Ben je benieuwd naar hoe je deze 9 stappen in de praktijk brengt? Lees dan meer in ons whitepaper ‘Marketing automation: linking pin tussen online en CRM’.

Kleine cover MA online CRM succes