Instagram adverteren: vergroot jouw naamsbekendheid

Instagram adverteren: vergroot jouw naamsbekendheid

Wanneer je door je Instagram feed aan het scrollen bent zie je het vast voorbijkomen: advertenties.  Instagram advertenties worden steeds vaker gebruikt door bedrijven. Naast het optimaliseren van je Instagram feed, kan je doormiddel van Instagram advertenties meer uit de social media trends halen. In dit blog leer je hoe je Instagram adverteren inzet voor verschillende doelstellingen.

Is jouw doelgroep aanwezig? 

Voordat je een online platform kiest om te adverteren, moet je onderzoeken of jouw doelgroep zich op dat platform bevindt. De meeste gebruikers van Instagram zijn tussen de 15 en 39 jaar. Valt jouw doelgroep niet binnen de aanwezige leeftijdscategorieën? Dan is het beter om op een ander kanaal te adverteren, waar jouw doelgroep wél aanwezig is. 

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Je maakt gebruik van Instagram advertenties om verschillende resultaten te behalen:  

  • Naamsbekendheid 
  • Doelgroepen bereiken 
  • Meer volgers 
  • Meer websitebezoekers 
  • Meer sales 

Via het advertentieplatform van Facebook kun je advertenties plaatsen op Instagram en eenvoudig monitoren. De advertenties plaats je vanuit jouw eigen account. Je behoudt zelf de controle over de inhoud, doelgroep targeting en waar de advertenties verschijnen. Doordat het algoritme van Instagram de feeds van gebruikers niet meer chronologisch indeelt, maar op voorkeur, krijgen meer geïnteresseerde gebruikers jouw advertenties te zien. 

Voordelen van Instagram advertenties

Instagram adverteren brengt vele voordelen met zich mee. Online zichtbaarheid is daar één van. Net als een website is een social media profiel onmisbaar voor een bedrijf. Dagelijks bezoeken meer dan 200 miljoen Instagrammers een bedrijfsprofiel. 60% van deze gebruikers geven aan dat zij nieuwe producten ontdekken via Instagram. Hieronder hebben we daarom de 5 voordelen van Instagram advertenties voor je op een rij gezet.  

Schaalbare kosten

Over het algemeen is adverteren op Instagram een duurzame methode. Dit komt doordat Instagram adverteren minder wordt ingezet dan Facebook adverteren: de concurrentie is lager. Hierdoor blijven de kosten ook relatief goedkoop.   

Doelgericht

Via het adverteren op Instagram kan je je op een nauwkeurige doelgroep richten. Aangezien Instagram een onderdeel van Facebook is, zijn de gebruikers gegevens vrij exact. Data zoals de demografische gegevens kunnen worden gebruikt om doelgericht te adverteren.  

Visueel

Visuele content trekt meer internetgebruikers aan dan tekstberichten. Internetgebruikers zien zo in één opslag de moraal van het bericht en met een call to action knop komen ze direct op de gewenste landingspagina. Ook stories zijn populaire visuals. Hiermee ben je relatief makkelijk zichtbaar voor jouw doelgroep. Je kunt hier bijvoorbeeld een unieke kijk achter de schermen weergeven, of extra informatie over jouw service of producten. Hoewel Instagram Stories korte video’s zijn, wil je er wel genoeg tijd insteken om ze professioneel en relevant te houden. 

Hashtags  

Door het toevoegen van hashtags aan je advertentie trek je extra bezoekers aan. De mensen die naar deze hashtags zoeken, zijn gebruikers die geïnteresseerd zijn in het onderwerp en dus een relevante doelgroep die je aantrekt.  

Rapportages

Het advertentieplatform geeft inzage in welke instellingen wel en niet de juiste resultaten opleveren. Daar komt bij dat je de instellingen zelf kunt wijzigen. Deze wijzigingen worden direct doorgevoerd en meegenomen in de rapportages. 

Soorten Instagram advertenties

Op het populaire platform kun je verschillende typen advertenties plaatsen, zodat je altijd aansluit bij de creatieve ideeën van het marketingteam en jouw doelgroep. Je kunt gebruikmaken van de volgende 6 soorten Instagram advertentietypen: 

Foto advertentie

De naam zegt het al: de advertentie bestaat uit een visual. Natuurlijk kun je hier ook teksten aan toevoegen om nog meer gebruikers te inspireren tot conversie. Zonder call to action weten gebruikers namelijk niet wat ze na het zien van de advertentie moeten doen en scrollen ze gegarandeerd verder. 

Carrousel 

Wil je meerdere visuals gebruiken? Dan maak je gebruik van de carrousel advertentiemethode. Je kunt dan maximaal 10 afbeeldingen toevoegen aan de advertentie. Niet voor elk bedrijf is dit echter een goede methode. Met name visuele merken maken gebruiken van dit type advertentie. Denk aan reisbureaus of de bloemenzaak om de hoek. Maar ook voor softwarebedrijven kan dit een oplossing bieden. Het is namelijk een uitstekende methode om in een oogopslag te laten zien wat jouw product en of dienst voor de klant betekent. 

Video advertentie

Het is algemeen bekend dat mensen online een korte aandachtspanne hebben. Video’s zijn daar een oplossing voor. Het is engaging content dat de boodschap tot leven brengt. Zorg er wel voor dat de video professioneel is en waarde toevoegt. Wees dus niet te commercieel.  

Collectie advertentie

Naast video advertenties, kun je ook collectie advertenties plaatsen. Deze lijken op een diavoorstelling: een serie afbeeldingen die na elkaar getoond worden. Hier kun je ook tekst en audio aan toevoegen. 

Story advertentie

Net als video’s zijn stories engaging content. De populariteit van stories blijft groeien. Het voordeel van dit advertentietype, is dat kijkers niet om de advertentie heen kunnen. Je kunt zowel kiezen voor foto’s als voor video’s voor dit advertentietype. 

Instagram Shopping

Het is al een tijd bekend en met name sinds de pandemie heeft deze advertentiemogelijkheid een boost gegeven aan Instagram advertenties: Instagram Shopping. Je kunt jouw producten op Instagram taggen en een shop tab aan toevoegen, waardoor het publiek dat jouw producten via de Instagram feed ontdekt, direct een product aan kan schaffen. Zonder eerst naar jouw webshop te moeten klikken. 

Adverteren op Instagram: de doelstellingen

Voordat je een advertentiesoort kiest, moet je duidelijke doelstellingen voor ogen hebben. Wat wil je met de advertentie bereiken? En welke KPI’s stel je op om het resultaat te kunnen meten? Hier moet je goed over nadenken voordat je begint met adverteren. Verschillende doelstellingen waar je uit kunt kiezen zijn:  

  • Merkbekendheid – Je wilt herkenbaar zijn bij jouw doelgroep (alle advertentietypen) 
  • Bereik – Je wilt een groter publiek bereiken (alle advertentietypen) 
  • Verkeer – Je wilt verkeer naar jouw website leiden (foto advertenties) 
  • Betrokkenheid – (foto, video en collectie advertenties) 
  • Weergaven – Je wilt video’s promoten (video, carrousel, collectie en story advertentie) 
  • Lead generatie – Je wilt gebruikersinformatie als e-mailadressen verkrijgen (alle advertentietypen) 
  • Conversies – Je wilt meer omzet (alle typen advertenties) 

Instagram advertenties met Meta Business Suite  

Tegenwoordig kan je doormiddel van Instagram snel en eenvoudig marketingdoelstellingen behalen. Voor Instagram gebruik je dezelfde advertentiehulpmiddelen als Facebook. Je maakt dan gebruik van de ‘Meta Business Suite’. Er is veel veranderd sinds Instagram gekoppeld is aan ‘Meta for Business’. Hierin kan je campagnes instellen, uitvoeren en volgen. Daarnaast is het ook mogelijk om geplaatste berichten te promoten in de Instagram app. 

Voordat je begint met adverteren op Instagram, zorg je ervoor dat jouw business Instagram account gekoppeld is aan de Busines Suite. Om je Instagram account te integreren met de Meta Business Suite volg je de volgende korte stappen:  

  1. Ga naar je zakelijke account en klik je op ‘instellingen’ 
  2. Selecteer daarna ‘bedrijfsmiddelen’  
  3. Ga naar het tabblad ‘Instagram accounts’ 
  4. Daarna klik je op ‘Instagram account toevoegen’.  
  5. Nadat je dit hebt gedaan kan je berichten maken en plannen, reageren op opmerkingen en berichten, adverteren en doelgroep inzichten verkrijgen.   

Adverteren op Instagram kosten

Je betaalt op Instagram per 1000 weergaven. Daarnaast hangen de kosten af van de doelgroep die je wilt bereiken, hoeveel concurrentie aanwezig is en wat de doelstelling van jouw Instagram advertentiecampagne is. Hoe meer bedrijven dezelfde doelgroep proberen te bereiken, hoe hoger de kosten worden.   

  • Tussen de €1,15 en €6,50 euro per 1000 weergaven. 
  • Tussen de €0,8 en €2,50 per klik

Merk wel dat deze voor jouw uiteindelijke uitgaven kunnen wisselen. De kosten op Instagram werken net als op Google Ads als een veiling model. Tijdens feestdagen en momenten als Black Friday zullen de kosten hoger liggen dan de week na Kerst en Oud & Nieuw. Op deze momenten is er namelijk meer vraag naar advertentieruimte. Gelukkig kun je op elk moment jouw beschikbare bedrag afstellen en aanpassen.  

Zijn deze advertenties ter promotie van jouw bedrijf, product of dienst? Dan zijn de kosten zakelijk aftrekbaar. Of je wel of geen btw betaalt over de advertentie kosten, hangt af van het land waarin je actief bent. Je kunt de gebruikelijke Instagram kosten voor advertenties aftrekken van de winst. Daardoor betaal je als ondernemer minder inkomstenbelasting. 

Aan de slag met adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram is dus een methode om jouw naamsbekendheid te verhogen, meer publiek te bereiken en uiteindelijk: meer conversies. Je wilt hier wel voldoende tijd en kennis insteken. Daarom moet je voortdurend de resultaten monitoren.   

Wil je aan de slag met adverteren op Instagram, maar weet je niet waar je kunt beginnen? Fueld kan jou ondersteunen met advertenties opstellen. We kijken dan samen naar jouw doelgroep, aan welke soort advertenties ze behoeften hebben en hoe we deze in gaan richten met creatieve ideeën. Engaging content en een toine of voice passend bij jouw merk staan daarbij voorop.   

Nog niet helemaal klaar voor Instagram adverteren, of sta je al even in de startblokken? Vraag Marielle gerust om samen meer en de juiste gebruikers te bereiken.