Klantwaarde
Klantwaarde is meer dan alleen de financiële waarde die een klant voor uw bedrijf heeft. Klantwaarde is vooral ook dat wat de klant zelf ervaart aan toegevoegde waarde van uw bedrijf. Dus klantwaarde is waarde van de klant voor uw organisatie en waarde voor de klant die uw organisatie levert. U kunt alleen waarde aan de klant leveren, als u de behoeften van de klant én ook zijn koopproces begrijpt. Hoe gerichter u staat bent om in te gaan op de behoeften van uw klant, des te groter de waarde is die de klant ervaart. Door kwalitatieve klantprofielen op te bouwen,  bent u in staat om op de klant toegespitste waarde te leveren.
Twee personen lopend in gesprek over cusomter loyalty

Klantwaarde is meer dan alleen de financiële waarde die een klant voor uw bedrijf heeft. Klantwaarde is vooral ook dat wat de klant zelf ervaart aan toegevoegde waarde van uw bedrijf. Dus klantwaarde is waarde van de klant voor uw organisatie en waarde voor de klant die uw organisatie levert. U kunt alleen waarde aan de klant leveren, als u de behoeften van de klant én ook zijn koopproces begrijpt. Hoe gerichter u staat bent om in te gaan op de behoeften van uw klant, des te groter de waarde is die de klant ervaart. Door kwalitatieve klantprofielen op te bouwen,  bent u in staat om op de klant toegespitste waarde te leveren.

Door het leveren van voldoende toegevoegde klantwaarde  wordt de concurrentiepositie verbeterd. Vaak zoveel dat er geen prijsconcurrentie meer mogelijk is omdat de loyaliteit van klanten en het positieve beeld van potentiële klanten groot genoeg is.

Soorten waarde

Er zijn verschillende soorten waarde die een klant kan ervaren. Omdat deze soorten niet allemaal hetzelfde zijn, én omdat uw organisatie waarschijnlijk de ene toegevoegde waarde gemakkelijker kan leveren dan de andere, is het goed om vast te stellen welke toegevoegde waarde per klantgroep het meest relevant is:

  • Functionele waarde = wat doet het product?
  • Economische waarde = wat levert het de klant op om zaken met u te doen?
  • Emotionele waarde = denk hierbij aan merkentrouw en uitstraling.
  • Sociale waarde = het gevoel van een klant dat hij onderdeel is van een bepaalde groep.

Waarde leveren

Het kunnen bieden van de klantwaarde is één, de manier waarop de waarde geleverd op, is iets anders. Hiervoor heeft u ook inzicht in de kanalen nodig via welke deze de waarde geleverd wil hebben. Deze kanalen zijn dan ook vaak onderdeel van het klantprofiel, zodat de klant echt op de door hem gewenste manier behartigd kan worden.

We helpen u graag om onze kennis over klantwaarde en de wijze waarop de klantwaarde in de marketing campagne ingebed kan worden met u te delen. Neem contact met ons op en vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.