Adverteerkosten op LinkedIn: zo stel je het budget in

Adverteerkosten op LinkedIn: zo stel je het budget in

LinkedIn is een social mediakanaal dat is ingericht voor zakelijk gebruik. Als jouw organisatie zich richt op B2B, is dit dé plek om aanwezig te zijn. Naast het hebben van een bedrijfsaccount, is adverteren op LinkedIn een ideale manier om jouw bereik te vergroten. Maar hoe maak je gebruik van LinkedIn adverteren? En wat zijn de LinkedIn adverteren kosten? In dit blog leer je er alles over. 

Waarom adverteren op LinkedIn

Wanneer je gericht ben op de zakelijke markt, kun je eenvoudig gebruik maken van LinkedIn advertenties. Gebruikers delen namelijk het CV, expertisegebieden en kennis. Daarnaast volgen ze ontwikkelingen binnen het vakgebied en delen interesses. Deze informatie dient als basis voor het algoritme. Hier kun je als adverteerder gebruik van maken voor een gerichte targeting. Adverteren op LinkedIn is dus een effectief medium om:  

  • Jouw doelgroep te bereiken 
  • Naamsbekendheid binnen de doelgroep te verhogen 
  • Meer leads genereren 

LinkedIn insight tag

Als je LinkedIn advertising inzet is het van belang om de Insight Tag van LinkedIn te installeren. Hiermee heb je zicht op de resultaten van je social media activiteiten. Het i s een Javascript code die ervoor zorgt dat je waardevolle inzichten verzamelt over de bezoekers van je website die je met de LinkedIn campagnes hebt bereikt. Verder kun je met de LinkedIn insight tag het volgende:   

  • Extra inzichten over de LinkedIn gebruikers die jouw advertentie hebben bekeken  
  • Doelgroep specifieker retargeten  
  • Conversies meten 

LinkedIn campagne manager

De LinkedIn campaign manager is een advertentie beheer tool. Hierdoor kan je eenvoudig advertentiecampagnes maken, lanceren en evalueren. Deze online self-service  tool begeleidt adverteerders bij het lanceren van campagnes. Je kunt hierbij gebruik maken van maar liefst 24 talen 

Targeting kosten op LinkedIn

Veel organisaties vinden het lastig om LinkedIn advertentie kosten vast te stellen. Het is essentieel om als allereerst een budget vast te stellen voor online adverteren. De kosten bij LinkedIn zijn afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. Het zit namelijk zo: hoe specifieker je doelgroep of belangrijker de functie, hoe hoger de kosten. Neem het volgende als voorbeeld:  

Het adverteren op een specifieke branche met het bereiken van de functie directeur kost per contact meer vergeleken met een generieke doelgroep. Maar een generieke doelgroep is groter, hierdoor vallen je totale kosten hoger uit. De advertenties zijn dan namelijk specifieker ingesteld op de doelgroep. Dit resulteert in een gefocust advertentie met als gevolg lagere totale kosten.  

Het is tevens mogelijk om je advertentie te laten focussen op verschillende bedrijfsgegevens, of het adverteren nog specifieker maken door te filteren op bepaalde gegevens als: 

  • Bedrijfsnaam 
  • Bedrijfstak  
  • Bedrijfsgrootte 
  • Functie 
  • Titel 
  • Ervaring 
  • Studierichting 
  • Interesses 

Hoe werkt het biedingssysteem

LinkedIn adverteren kosten zijn afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken en wordt bepaald door een biedingssysteem. Elke doelgroep heeft een bepaalde inschatting betreft de waarde waar een bod op wordt gebaseerd. Je kiest zelf of je hoger of lager dan de bod inschatting wilt bieden. Hoe hoger je bod, hoe meer kans je maakt op het genereren van weergaves en klikken op jouw LinkedIn advertentie. Met LinkedIn ’s biedingssysteem kan je kiezen uit twee biedstrategieën. Zo richt de ene strategie zich op het genereren van meer relevante bezoekers naar de website (CPC) en de ander op naamsbekendheid (CPM). 

Wat zijn de LinkedIn adverteer kosten

De kosten voor het adverteren op LinkedIn zijn afhankelijk van het type activiteit en de advertentieveiling. Biedingen voor gesponsorde en tekstadvertenties worden op de volgende manieren berekend:  

  • Cost-per-click (CPC): je betaalt per klik op je advertentie 
  • Cost-per-mile (CPM): je betaalt per 1000 vertoningen van je advertentie

LinkedIn geeft automatisch budget suggesties voor beide opties. Als je meer bezoekers naar je website wilt genereren dan is de beste optie om voor CPC te kiezen. Wanneer je meer naamsbekendheid wilt genereren is de meest effectieve optie CPM. Daarnaast kan je ook voor een dagbudget kiezen. Door het inzetten van een dagbudget zul je nooit over je budget gaan. Dit komt doordat jouw advertentie niet meer wordt getoond wanneer het budget bereikt is. Zie hieronder een overzicht van de LinkedIn adverteren kosten. 

Bepaal de advertentie doelstelling

Net als voor iedere advertentie, wil je ook voor de LinkedIn campagne van te voren weten wat je met adverteren wilt bereiken. Dit is dan ook de eerste stap voor het opzetten van he campagne. Je geeft dan aan wat de doelstelling van de LinkedIn advertentie is. In LinkedIn geef je dan aan wat je verwacht van de gebruikers nadat ze jouw advertentie hebben gezien op hun feed. Op LinkedIn bestaan er 3 soorten doelstellingen:  

1 Bekendheid: deze campagnes zorgen ervoor dat de naamsbekendheid van jouw organisatie wordt vergroot door de vertoningen op de feed van jouw doelgroep. 

2 Overweging: deze campagne moedigt gebruikers aan om tot actie te komen. Denk hierbij aan acties zoals website bezoeken, sociale interactie en het aantal weergaves. 

3 Conversies: deze campagne geneert specifieke leads en houdt ze ook bij. Zo kan je denken aan het aantal downloads van jouw e-book, conversies via de site en het aantal gereageerde sollicitanten op jouw vacature. 

Soorten advertenties

Net als op andere social media platformen heeft LinkedIn verschillende soorten advertenties. Globaal gezien kan je deze onderverdelen in 4 categorieën:   

  1. Sponsored content: advertenties met 1 afbeelding, videoadvertenties, carrousel advertenties en event advertenties. 
  2. Sponsored berichten: conversie advertenties en bericht advertenties. 
  3. Advertentieformaat: formulieren voor leadgeneratie. 
  4. Tekst & dynamische advertenties: tekstadvertenties, spotlight advertising en volger advertenties. 

Daarnaast kan je op LinkedIn adverteren met verschillende advertentie formaten. Elke advertentieformaat ziet er weer anders uit en is speciaal ontworpen voor het bijdragen van een specifiek doel. 

Advertentie vormen

Afhankelijk van je LinkedIn adverteer doelstellingen kun je kiezen voor diverse advertentievormen. Zo heeft elke advertentie vorm zijn eigen overwegingen: 

Tekstadvertenties

Tekstadvertenties wordt ook wel gesponsorde content genoemd. Met deze optie geef je jouw content een boost. Daarnaast promoot je jouw organisatie onder de gekozen doelgroep. Zo kan je ervoor kiezen om een URL te delen of om één afbeelding te promoten. Als je meer afbeeldingen wilt toevoegen kies je voor de advertentie vorm, ‘advertentie afbeeldingen carrousel’. 

 Advertentie afbeeldingen carrousel

Met LinkedIn Carrousel advertenties maak je het mogelijk om tien verschillende advertenties naast elkaar te tonen. Per afbeelding is het mogelijk om het volgende aan te geven, de kop, tekst en URL. Carrousel advertenties geven je meer ruimte om je boodschap over te brengen aan je doelgroep.  

Videoadvertenties

Binnen LinkedIn kan je ook gebruikmaken van videoadvertenties. Videoadvertentie is de enige advertentievorm waarbij je alle hierboven genoemde doelstellingen kunt inzetten. 

 Volgadvertentie 

Een volgadvertentie heeft als doel om jouw aantal volgers te vergroten. Je maakt dan een reguliere advertentie waaraan je een CTA knop koppelt met de actie om jou te volgen.  

Spotlight advertentie 

Met spotlight advertenties zet je jouw producten, diensten of organisatie in de spotlight doormiddel van een gepersonaliseerde advertentie. Deze vorm van adverteren wordt automatisch aangepast aan elke persoon van jouw doelgroep en de bijhorende profielgegevens als profielfoto, bedrijfsnaam en functie. Elke gebruiker die de advertentie ziet, krijgt dus een gepersonaliseerde advertentie. 

Vacatureadvertentie

Ook met vacatureadvertenties maak je gebruik van profiel informatie en kun je gepersonaliseerde content promoten. Zo target je bijvoorbeeld gebruikers die toe zijn aan een nieuwe baan.  

Gesponsorde mail

Zoals je waarschijnlijk al wist, je kunt op LinkedIn berichten naar elkaar versturen. Wanneer je een nieuwe connectie wilt maken, kun je een InMail versturen. Deze inbox beschikt ook over de optie gesponsorde InMail. Een InMail advertentie beschikt over een gepersonaliseerde aanhef, URLS en een CTA. 

Hoe adverteer je efficiënt op het zakelijke platform?

De volgende 3 hulpmiddelen helpen je om snel en effectief te adverteren op LinkedIn: 

  • Budget: Het is mogelijk om een maximaal budget in te stellen voor je advertentiecampagnes. Hierdoor kom je niet voor onnodige LinkedIn advertentiekosten te staan. Indien je besluit toch meer uit te geven kan je dit makkelijk aan passen. 
  • Doelgroep: Zoals eerder genoemd bepaalt je doelgroep de LinkedIn de kosten. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met de grootte en relevantie van je doelgroep. Daarnaast beschikt LinkedIn ook over goede tools voor het filteren van jouw LinkedIn connecties op basis van hun interesses, functies of werkgebied. 
  • Audience matching: Met audience matching kun je op een doelgerichte wijze jouw doelgroep selecteren. Je bereikt hierdoor de klanten die verbonden zijn met jouw bedrijf. Hier is het mogelijk om een database met e-mailadressen te uploaden die je hebt verkregen via een marketingcampagne. Het is dus een ideaal hulpmiddel om effectief te adverteren op LinkedIn.  

Adverteren LinkedIn: zelf aanpakken of uitbesteden?

Je hebt veel verschillende vormen en mogelijkheden waarmee je kunt starten met LinkedIn adverteren. Als je kijkt naar de kosten van andere marketingmiddelen vallen de LinkedIn adverteren kosten weliswaar mee. Als je bijvoorbeeld berekent hoeveel nieuwe leads, omzet of naamsbekendheid het voor je organisatie oplevert, zijn de kosten een waardevolle investering.  

Social advertising kost in principe alleen geld als het je niks oplevert. Dat geldt dus ook voor de manier waarop jij aan de slag gaat met adverteren op LinkedIn. Om het meeste uit je budget te halen is het van belang om de resultaten goed bij te houden. Wanneer je dit goed analyseert, interpreteert en schakelt, kom je er snel achter welke LinkedIn ads niet goed werken.   

Dit kan nog wat tijd kosten. Daarnaast komt er meer bij kijken dan je zult denken. Je hoeft dit niet allemaal alleen te doen! Wanneer je LinkedIn marketing uitbesteedt aan specialisten, heb jij meer tijd om je te richten op de dingen waar jij echt goed in bent. Fueld heeft alle kennis, tools en specialisten in huis jouw LinkedIn ads succesvol te maken. 

Wil je graag meer weten over adverteren op LinkedIn of hoe wij jou daarbij kunnen helpen? Vraag dan vrijblijvend een adviesgesprek aan.