Meer betrokkenheid op social media? Wij hebben 8 tips!
In ons vorige artikel heb je kunnen lezen welke kanalen op dit moment het populairst zijn onder de verschillende generaties. Hieruit bleek dat Facebook afgelopen halfjaar een daling heeft meegemaakt wat betreft het aantal actieve gebruikers en Instagram in een stijgende lijn zit. Maar hoe zorg je als bedrijf voor meer engagement bij de doelgroep op deze kanalen? Wij hebben 8 essentiële tips!
Man op social media

In ons vorige artikel heb je kunnen lezen welke kanalen op dit moment het populairst zijn onder de verschillende generaties. Hieruit bleek dat Facebook afgelopen halfjaar een daling heeft meegemaakt wat betreft het aantal actieve gebruikers en Instagram in een stijgende lijn zit. Maar hoe zorg je als bedrijf voor meer engagement bij de doelgroep op deze kanalen? Wij hebben 8 essentiële tips!

1.   Maak gebruik van een content kalender

Ten eerste is het van belang om een content kalender voor je social mediakanaal te realiseren. Op social media is het van belang om te blijven doorgaan. Dit is dan vaak ook een valkuil bij veel bedrijven. In het begin heb je verschillende plannen en ga je goed van start, maar op den duur verwatert dit door bijvoorbeeld drukte of andere prioriteiten. Met het gebruik van een content kalender kun je dit voorkomen en zorg je ervoor dat je regelmatig berichten plaatst op de kanalen.

2.   Vertel een verhaal

Vertel aan de hand van bijvoorbeeld storytelling het verhaal achter het ontstaan van je bedrijf. Laat zien wie je medewerkers zijn en geef je doelgroep een kijkje achter de schermen. Hiermee creëer je meer betrokkenheid bij je doelgroep, wat ervoor zorgt dat zij zich wellicht meer verbonden voelen met jouw bedrijf of merk.

3.   Creëer ‘awareness’

Zorg ervoor dat jouw bedrijf of merk zichtbaar is bij de doelgroep waardoor er meer bewustzijn wordt creëert. Maak bijvoorbeeld gebruik van Instagram advertising, reageer op posts van de doelgroep en zorg er daarnaast voor dat er over jouw bedrijf of merk geschreven wordt. Schrijf bijvoorbeeld gastblogs op andere websites en monitor backlinks.

4.   Besteed uit naar influencers

Zoals je bij tip 3 hebt kunnen lezen is het van belang dat er over jouw bedrijf of merk gesproken wordt. Dit principe kun je ook uitbesteden aan influencers. Ga samenwerkingen aan en zorg ervoor dat zij een artikel over je willen plaatsen, laat hen producten testen en dit reviewen op YouTube of zorg dat zij je taggen in een Instagram post.

5.   Sta open voor feedback

Zorg ervoor dat jouw doelgroep je kan beoordelen op jouw bedrijfspagina op Facebook. Reageer op positieve en negatieve feedback en kijk wat je van jouw doelgroep kunt leren. Er is namelijk altijd ruimte voor verbetering, toch?

6.   Wees actief op verschillende social mediakanalen

Dit betekent niet dat je alleen maar bedrijfspagina’s op de verschillende social mediakanalen moet hebben, maar ook daadwerkelijk interactie toont bij de doelgroep. Reageer op commentsdie geplaatst zijn onder jouw berichten of zorg voor een conversatie met de doelgroep.

7.   Houd het kort

Houd de berichten op jouw social mediakanalen kort en krachtig. Wees duidelijk en houd het bij één onderwerp. Uit onderzoek is gebleken dat korte berichten met maximaal 200 woorden beter worden gelezen dan langere berichten. Visuele beelden zijn vaak dominanter dat teksten waardoor daar de aandacht op wordt gevestigd.

8.   Wees innovatief

Wellicht is jouw markt een niché, maar wanneer er veel concurrentie binnen jouw branche is wordt je al snel ondergesneeuwd in social medialand. Het is daarom belangrijk om geen content te leveren wat iedereen doet, maar om op een unieke manier te communiceren met de doelgroep. Ga op onderzoek uit en kijk wat voor unieke content geschikt is voor jouw branche.

Met deze tips kan je al eenvoudig meer betrokkenheid creëren met jouw social mediakanalen. Geef je het liever uit handen of ben je toch dat extra beetje hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op voor een adviesgesprek.