Marketing automation: het meten van resultaten
In onze voorgaande blogs kon u lezen over de inzet van marketing automation bij het versturen van e-mails en hoe u zo’n campagne het beste kunt opzetten. In deze blog gaan we in over hoe u de resultaten van uw campagne kunt meten.
Resultaten marketing automation campagne

In onze voorgaande blogs kon u lezen over de inzet van marketing automation bij het versturen van e-mails en hoe u zo’n campagne het beste kunt opzetten. In deze blog gaan we in over hoe u de resultaten van uw campagne kunt meten. 

Gelijk aan de traditionele e-mailcampagnes hoort evaluatie, het aanpassen en het herhalen in het proces van een campagne. Het secuur monitoren van resultaten van individuele e-mails, verschillende doelgroepen en click-through rates is een essentieel deel van het proces om het succes van uw campagnes te bepalen.

Elke stap van de conversie monitoren

Het volgen en analyseren van elke stap in de conversie is gerelateerd aan het onderhouden van meer succesvolle resultaten met uw e-mailcampagne. Controleer of uw verzonden e-mails geleverd worden, en vergelijk deze informatie met de data of de e-mails daadwerkelijk geopend worden. Doe dit voor iedere gesegmenteerde groep, zodat u kunt beslissen welke route voor iedere potentiele én loyale klant het beste is.

Check de gegevens van de geopende berichten om te zien hoe de ontvangers reageren op verschillende call-to-actions, de content en onderwerp titels die u heeft verzonden.

Onderzoek verschillende termen die lijken te werken voor de open en click-through rate van de mails, gebaseerd op de data die u ontvangt. Weten welke methode van e-mailen het beste voor uw doelgroep werkt, is een belangrijke factor voor succes wanneer u een mailing verstuurt, ongeacht welke business of markt u wilt bereiken.

Bewaar alle data die u uit uw campagnes ontvangt om nog succesvollere campagnes, met een hogere conversie, te creëren. In de meeste marketing automation tools wordt deze informatie automatisch opgeslagen, waardoor het makkelijker is voor u om inzicht te krijgen in uw klanten.

Hoe actiever u wordt in het analyseren van e-mailcampagne data, hoe gemakkelijker het is om doelgroepen te benaderen met gerichte, relevante content, gebaseerd op eerdere activiteiten.

Begrijpen welk type call-to-action het beste werkt voor uw publiek is een manier voor u om uw open ratio een boost te geven, terwijl u tegelijk interesse in uw merk en producten genereert.

Maak gebruik van web tools om uw verkeer van iedere marketing automation campagne te monitoren

Met een geautomatiseerde tool op zijn plek, zijn web tools zoals Google Analytics een must om de effectiviteit van uw marketing automation campagnes efficiënt te meten. Een tool zoals Google Analytics gebruiken, verzekert u ervan dat u de juiste inzichten heeft om de inhoud van uw e-mails op een goede manier aan te passen, wat de doorklik ratio van uw website verhoogt.

Door in combinatie met uw marketing automation tool Google Analytics te gebruiken, kunt u de data van uw doelgroep in de gaten houden en effectievere email campagnes verzenden. Het inzetten van een marketing automation tool om een e-mailcampagne te verzenden in combinatie met Google Analytics, houdt u up to date met uw content terwijl uw merkbekendheid stijgt en uiteindelijke uw succes.

Wilt u weten hoe wij u, als deel van uw marketingteam, kunnen ondersteunen bij het efficiënt meten van uw campagne resultaten? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!