Marketing automation: het meten van resultaten

Marketing automation: het meten van resultaten

In onze voorgaande blogs kon u lezen over de inzet van marketing automation bij het versturen van e-mails en hoe u zo’n campagne het beste kunt opzetten. In dit blog gaan we in op hoe u de resultaten van uw campagne kunt meten. 

Net als bij de traditionele e-mailcampagnes hoort evaluatie, aanpassen en herhalen thuis in het proces. Denk hierbij aan het secuur monitoren van resultaten van individuele e-mails, verschillende doelgroepen en click-through rates. Analyseren vormt zo een essentieel onderdeel van het proces om het succes van uw campagnes te bepalen.

Elke stap van de conversie monitoren

Het is goed om elke stap in het proces te volgen en analyseren. Zo boekt u uiteindelijk meer succesvolle resultaten met uw e-mailcampagne. Controleer bijvoorbeeld of uw e-mails daadwerkelijk worden afgeleverd en geopend. Doe dit voor iedere gesegmenteerde groep. Zo kunt u namelijk beslissen welke route voor iedere potentiële én loyale klant het beste is.

Het volgen en analyseren van elke stap in de conversie is gerelateerd aan het onderhouden van meer succesvolle resultaten met uw e-mailcampagne

Check ook de gegevens van de geopende berichten. Zo kunt u zien hoe ontvangers reageren op verschillende call-to-actions, de content en onderwerptitels die u heeft verzonden. Op basis van de data die u ontvangt, kunt u ook kijken welke verschillende termen lijken te werken voor de open- en click-throughrate van de e-mails. Weten wat voor uw doelgroep werkt is namelijk een belangrijke factor van succes voor een mailing. Dit geldt voor alle vakgebieden en markten.

Bewaar alle data die u uit uw campagnes ontvangt om nog succesvollere campagnes te creëren. In de meeste marketing automation tools wordt deze informatie automatisch opgeslagen, waardoor het voor u makkelijker is om inzicht te krijgen in uw klanten. Hoe actiever u wordt in het analyseren van e-mailcampagne data, hoe gemakkelijker het is om doelgroepen te benaderen met gerichte, relevante content, gebaseerd op eerdere activiteiten. Als u eenmaal begrijp welk type call-to-action het best werkt voor uw publiek, resulteert dat in een boost voor uw open ratio. Tegelijk creëert u interesse in uw merk en producten.

Lees ook:
5 voordelen van marketing automation

Maak gebruik van web tools om uw verkeer van iedere marketing automation campagne te monitoren

Webtools zoals Google Analytics zijn vervolgens een must om de effectiviteit van uw marketing automation campagnes efficiënt te meten. Een tool zoals Google Analytics verzekert van de juiste inzichten, om zo de inhoud van uw e-mails op een goede manier aan te passen. Dat verhoogt weer de doorklik ratio van uw website.

Door een marketing automationtool in combinatie met een tool als Google Analytics te gebruiken, kunt u de data van uw doelgroep in de gaten houden en effectievere mails verzenden. De combinatie van tools houdt u namelijk up-to-date over uw content, terwijl uw merkbekendheid, en uiteindelijk uw succes, stijgt.

Wilt u weten hoe wij u, als deel van uw marketingteam, kunnen ondersteunen bij het efficiënt meten van uw campagneresultaten? Vraag dan een adviesgesprek aan. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!