Ontwikkelingen in de digitale marketing: waar staan we nu?
De digitale marketing wereld is heel volwassen. Experts hebben op het gebied van digitale marketing 15 jaar lang ervaring. Er is veel data beschikbaar om terug te kijken naar eventuele veranderingen en ontwikkelingen. De concurrentie en consumenten hebben steeds meer technologie tot hun beschikking. Maar waar staan we tegenwoordig op het gebied van ontwikkelingen in de digitale marketing wereld?
digitale marketing en computer

De digitale marketing wereld is heel volwassen. Experts hebben op het gebied van digitale marketing 15 jaar lang ervaring. Er is veel data beschikbaar om terug te kijken naar eventuele veranderingen en ontwikkelingen. De concurrentie en consumenten hebben steeds meer technologie tot hun beschikking. Maar waar staan we tegenwoordig op het gebied van ontwikkelingen in de digitale marketing wereld?

Er is sprake van gerichte groei in de markt, deze groei is kwalitatief. De bedrijven hebben door dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Dit betekent dat bedrijven nu meer gericht zijn op kwaliteit. Hiermee wordt de klantervaring bedoeld, zoals services die aangeboden kunnen worden. Vroeger ging het vooral om het zoveel mogelijk verkopen. Tegenwoordig is dit minder. Tegenwoordig is het belangrijk om je als bedrijf te richten op service voor de klant.

Mobiel en desktop

Mobiel en desktop zijn beide apparaten waar advertenties op geplaatst kunnen worden door bedrijven. Het verschil tussen deze twee apparaten is dat mobiele zoekopdrachten over het algemeen informatiever zijn. Men zoekt via telefoon bijvoorbeeld naar de beste locatie om schoenen te kopen of de juiste locatie voor een goed restaurant. Bedrijven hoeven hier minder voor te betalen, deze advertenties zijn goedkoper, maar dit levert niet direct een verkoop op. Dit komt omdat er voornamelijk informatief gezocht wordt. Voor advertenties op desktop moeten bedrijven meer betalen, maar de kans dat het een verkoop oplevert is wel groter.

Gedrag van de consument

Naast de technologische veranderingen, verandert ook de consument in zijn gedrag. Het is belangrijk om als bedrijf mee te veranderen met het gedrag van je klanten. Door de technologie verandert alles tegenwoordig erg snel. Er komen steeds nieuwere producten en mensen willen tegenwoordig ook steeds nieuwere producten, ze willen het nieuwste van het nieuwste. Vroeger duurde het langer voordat een product populair was en was de behoefte veel minder om het nieuwste van het nieuwste te hebben. Mensen nemen tegenwoordig veel sneller iets aan en daar moet een bedrijf zich op aanpassen.

Focus op huidige klanten

Het is belangrijk om je te focussen op nieuwe klanten, maar het is ook heel belangrijk om je te blijven focussen op je huidige klanten. Het is namelijk de bedoeling om de klanten geïnteresseerd te houden in jouw bedrijf. Voor een bedrijf is het belangrijk om goed te bedenken hoe kun je een beleving kunt maken om de klanten te behouden. Er is tegenwoordig namelijk zoveel keuze, dat mensen zich niet zomaar richten op één merk of bedrijf.

Adverteren

De manier van adverteren is ook aan het veranderen. Vroeger was er één advertentie voor iedereen, maar tegenwoordig kunnen advertenties specifiek op een persoon worden gericht. De verandering gaat van één advertentie naar iedereen, naar één advertentie specifiek op een persoon. Hiermee kan gezegd worden dat je als bedrijf je doelgroep heel persoonlijk kan benaderen. Bedrijven die het goed doen weten de juiste mensen te vinden op het juiste moment. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je specifieke zoektermen gebruikt. Op die manier kun je mensen vinden wanneer ze je nodig hebben. Het is doel is het toespitsen op je doelgroep, wat willen ze en wat zoeken ze.

Er kan geconcludeerd worden dat je als bedrijf tegenwoordig veel dichter bij je klanten staat dan vroeger. Eerder zochten de bedrijven de klant op, maar tegenwoordig zoekt de klant de bedrijven op. Hier moet een bedrijf op inspelen door een band op te bouwen met de klant en zichtbaar te blijven. Bedrijven kunnen klanten veel meer service bieden en bijvoorbeeld helpen met bepaalde keuzes maken in het verkoopproces.

Het gaat tegenwoordig dus veel meer over het richten op de klant. Wilt u weten hoe u als bedrijf hier het beste op in kunt spelen? Vraag dan een adviesgesprek aan, zodat we u daarmee kunnen helpen!