Social media: op welk kanaal bereik je verschillende generaties?
Uit het onderzoek ‘What’s happening online’ blijkt dat men nog lang niet klaar is met social media en dat vooral Facebook en Instagram een goed middel zijn om grote doelgroepen te bereiken!
Verschillende social media

Uit het onderzoek ‘What’s happening online’ blijkt dat men nog lang niet klaar is met social media en dat vooral Facebook en Instagram een goed middel zijn om grote doelgroepen te bereiken!

Welke kanalen zijn het populairst?

Ruim negen op de tien Nederlanders maakt in 2018 gebruik van minimaal één onlinenetwerk. Gemiddeld zijn we actief op drie verschillende netwerken. Whatsapp is het populairste: in 2018 benoemt vier vijfde zich een actieve gebruiker. Na Whatsapp komt Facebook, 75 procent gebruikt het online platform actief. Daarnaast maakt drie op de tien Nederlanders actief gebruik van Instagram. Hierop delen we niet alleen foto’s en video’s, maar maken we ook steeds meer gebruik van live stories. Daarnaast neemt het gebruik van Snapchat ook steeds meer toe onder de millennials (22-36 jaar).

Afname actieve facebook-gebruikers

Facebook is na het privacy schandaal gedaald in gebruikersaantallen, maar niet in zoverre dat het zorgelijk is. Veel gehoorde argumenten zijn dat gebruikers niets te verbergen hebben of dat Facebook hun gegevens toch al bezit. Vier op de tien gebruikers geeft aan dat ze zich zorgen maken over de data die Facebook opslaat. Een grotere groep geeft aan dat ze zich na het schandaal meer zorgen maken over wat Facebook met hun data doet. Toch blijkt dit niet dé reden te zijn waarom een groot deel van de gebruikers niet zo veel aanwezig meer zijn op Facebook.

De grote boosdoener in het verhaal is het groot aantal reclame berichten op Facebook. De verhouding tussen berichten van familie en vrienden en het aantal reclame berichten is uit balans. Gebruikers storen zich mateloos aan het aantal reclames en het feit dat Facebook weinig berichten van vrienden vertoond in de tijdlijn.

Daarnaast valt op dat gebruikers aangeven dat Facebook te veel tijd in beslag neemt, ze besteden hun tijd liever aan andere zaken zoals werk of vrienden. Ook de tijdlijn die niet in een chronologische volgorde getoond wordt is een reden om minder op Facebook te zijn.

Uit het onderzoek blijkt echter dat de meeste gebruikers wel iedere dag op Facebook te vinden zijn. Dit is reden om wel te adverteren op Facebook. Naast dat er een reclameboodschap geplaatst wordt, is het voor de gebruiker ook fijn om content voorbij te zien komen. Een overload aan reclame zorgt ervoor dat gebruikers het platform zullen vermijden.

Instagram zit in een stijgende lijn

Sinds 21 juni dit jaar heeft Instagram de 1 miljard actieve gebruikers bereikt. Met dit feit is Instagram, net als Facebook, nu een serieus marketingplatform. Het lastige op Instagram is om te bepalen wat voor beeldmateriaal je plaatst. Dit is zeer afhankelijk van je doelgroep.

Op welke kanaal bereik je jouw doelgroep?

De manier waarop en de mate waarin verschillende doelgroepen social media gebruiken is verschillend en dit vraagt om verschillende benaderingen. De jongste generatie is vooral te vinden op Instagram en Snapchat. Zij kijken zo af en toe wel op Facebook, maar dit is niet het platform waar ze hun voorkeur naar uiten. Millennials zijn erg actief op social media en zijn nog wat meer verbonden met Facebook. Op Instagram worden ze ook steeds actiever en ook Snapchat wordt populairder.

Generatie X is sinds dit jaar ook bezig met social media. Naast dat zij Whatsapp gebruiken, zitten ze veel op Facebook. Babyboomers vinden Facebook interessant en gebruiken het netwerk net zo intensief als dat ze deden. Het speelt een grote rol in het onderhouden van contacten.

Ben je benieuwd hoe je deze verschillende kanalen kunt inzetten? Laat ons je helpen! Vraag een adviesgesprek aan zodat we samen aan de slag kunnen om Instagram in te zetten voor jouw organisatie.