Trend 2018: Retentie brengt marketing en sales samen
Een gemakkelijk toepasbare trend voor 2018 is op het gebied van retentie, wat marketing en sales samenbrengt. Bij velen blijkt het nog onvoldoende mogelijk om de retentie te optimaliseren. Lees in deze blog hoe u uw retentie kunt optimaliseren.
Retentie optimalisatie

Een gemakkelijk toepasbare trend voor 2018 is op het gebied van retentie, wat marketing en sales samenbrengt. Bij velen blijkt het nog onvoldoende mogelijk om de retentie te optimaliseren. Lees in deze blog hoe u uw retentie kunt optimaliseren.

De term retentie komt al jaren terug in de lijstjes van aandachtspunten als het gaat om marketing en sales. En toch lukt het niet om de retentie voldoende te optimaliseren. Deels komt dat, doordat de focus van marketeers nog steeds erg op het acquireren van nieuwe klanten ligt, terwijl het binden van bestaande klanten en het verhogen van hun loyaliteit ietwat ondergesneeuwd lijkt.

Verhogen van klantwaarde

Retentie is een aandachtspunt binnen het CRM domein en zou zowel bij marketing als bij sales door de processen ondersteund moeten worden. Retentie gaat niet alleen over loyaliteit, maar ook  over het verhogen van de klantwaarde voor de organisatie door cross selling en up selling. In de dagelijkse commerciële uitdaging waarbij de acquisitiekosten per klant veelal blijven stijgen, is retentie een sterk concurrentiewapen.

Inzet van hypertargeting

Een goede manier om de retentie te verhogen is hypertargeting. Door de juiste communicatie met de juiste toegevoegde waarde te bieden, zal de klant zich eerder aangesproken voelen. Door het automatiseren van de workflows binnen de CRM applicatie, kan de juiste timing van de interactie  worden geborgd. Neem hierbij voorbeelden zoals aanschafdatum, contractafloop, ordergrootte en nieuwe productgroep. Of op basis van de communicatie binnen de social kanalen waarop adequaat gereageerd wordt. Op basis van het juist timen van deze aspecten kan een marketingactie beter of minder goed uitpakken. Een betere timing van jouw aanbod kan de respons ten opzichte van een traditionele DM-aanpak met 10 tot 20 procent verhogen (MKB servicedesk).

Om de retentie op een zo efficiënte wijze te kunnen doen, is de samenwerking tussen marketing en verkoop van groot belang. Onderzoeken wijzen uit dat een goede samenwerking tussen marketing en sales een positief effect heeft op het verkoopresultaat en ook op de snelheid van het verkrijgen van opdrachten (bron: Hubspot).

Retentie is een interessante trend om in de gaten te houden. Wilt u meer weten over deze trend of bent u benieuwd naar de andere 8 trends in ons whitepaper ‘9 toepasbare trends 2018’? Download dan ons whitepaper hieronder: