Social media marketing: werken met LinkedIn Advertenties

Social media marketing: werken met LinkedIn Advertenties

LinkedIn is een ideaal platform om zakelijke gebruikers te bereiken. Je kunt specifiek op je doelgroep targeten door het gebruik van LinkedIn Insight Tag en bereikt een grotere zichtbaarheid. Maar hoe gebruik je deze social media tool? En hoe kun je betere resultaten behalen door middel van deze tool?

De LinkedIn Campaign Manager is een social media tool op LinkedIn die de mogelijkheid geeft om zelf advertenties te creëren. Het biedt een visueel overzicht over de advertentie resultaten. Op deze wijze heb je zelf meer controle over de lopende social media campagne en is het gemakkelijk om de advertenties te optimaliseren en managen.

Hoe werkt het?

Er zijn twee factoren die invloed hebben op het tonen van advertenties op LinkedIn; de hoogste bieder en de relevantie. De advertentie die het hoogste bod heeft gegeven en het meest relevant is voor de gebruiker wordt aan de gebruiker getoond. De relevantie wordt gemeten aan de hand van de likes, kliks, reacties en shares van de gebruiker. LinkedIn focust zich op kwaliteit. Hiermee wordt bedoeld dat het voor kan komen dat een advertentie met hoge relevantiescore, maar een lager bod heeft, toch getoond wordt. Hierbij is het belangrijk dat het lagere bod wel matcht met het hogere bod van de andere organisatie.

Soorten LinkedIn advertenties

Tekstadvertenties

Text Ads kunnen vergeleken worden met de advertenties die meestal aan de rechterkant van uw nieuwsoverzicht staan. Dit soort advertentie is zeer doelgericht, gemakkelijk te maken en ideaal voor bedrijfsbewuste campagnes. Deze advertenties worden bovenin en aan de rechterkant van de pagina’s van de website van LinkedIn getoond.

Sponsored content

Gesponsorde content is te vergelijken met nieuwsupdates op het nieuwsoverzicht van Facebook. Hiervoor wordt gekozen wanneer er nieuwe volgers aangetrokken moeten worden en betrokkenheid gecreëerd moet worden bij specifieke bedrijfscontent. Deze advertenties zijn zowel te zien op desktop als op tablet en mobiele apparaten.

Dynamische advertenties

Deze soort advertenties zijn gepersonaliseerd voor elke gebruiker. Dat wil zeggen dat de basis hetzelfde is, maar het dynamische daar in zit, dat de content zich aanpast aan de gebruiker. Dit gebeurt op basis van profielfoto, naam en functietitel van het lid. Je kunt deze advertenties inzetten voor bijvoorbeeld, relevante bedrijven, vacatures of professionals.

Lees ook:
Adverteren op LinkedIn: zo doe je dat!

LinkedIn advertentiekosten

Cost per Click (CPC)
Per klik op de advertentie moet er een bepaald bedrag worden betaald. LinkedIn geeft advies over een maximaal bod dat gedaan kan worden. Hierbij wordt er gekeken naar de concurrentie in die campagne waarin geadverteerd wordt.

Pay per 1000 Impressions (CPM)
Hierbij betaalt u bij elke 1000 keer dat de advertentie is bekeken.

Het hang af van het einddoel of het beste gekozen kan worden voor CPM of CPC. Wanneer het doel is dat zoveel mogelijk mensen de advertentie zien en om bijvoorbeeld naamsbekendheid te creëren, dan is CPM de beste optie. CPC is de beste optie wanneer het einddoel is het generen van leads en zorgen voor meer verkeer richting uw website.

Tips voor advertenties

Nu duidelijk is welke verschillende advertenties en betaalopties er zijn met betrekking tot de advertenties van LinkedIn, worden er een aantal tips gegeven hoe er betere resultaten gehaald kunnen worden aan de hand van deze social media tool.

  • Verander de strategie, behoudt het budget
    Het komt vaak voor dat een budget met als doel meer naamsbekendheid geleidelijk op wordt gemaakt gedurende een periode. In plaats van een maximumbudget per dag kan ook gekeken worden naar een totaalbudget dat gekoppeld is aan een specifieke periode. Op deze wijze kan er daarna het maximale bereik per dag gerealiseerd worden.

 

  • Het budget bijstellen naar beneden gedurende een advertentieperiode
    Begin de advertentieperiode met hogere dagelijkse budgetten. Hierdoor kan er activiteit en data vergaard worden. Wanneer dit is gedaan, kan hier een goede analyse van worden gemaakt. Aan de hand daarvan kan het budget eenvoudig aan worden gepast naar wat nodig is om de gewenste resultaten te behalen.

 

Nieuwsgierig geworden naar adverteren op LinkedIn en wil je meer weten over het toepassen van LinkedIn in marketingcampagnes? Zoek je meer informatie over social media marketing over het algemeen? Download dan nu het gratis whitepaper over LinkedIn of ga naar onze pagina waarbij we je kunnen helpen met  social media marketing.