Is WhatsApp Business de toekomst in de social media marketing?
Een aantal bedrijven zetten WhatsApp al in om contact op te nemen met klanten. Op het moment is de app nog voor persoonlijk gebruik bedoeld, waardoor het nog niet optimaal te benutten is door bedrijven. Hier gaat verandering in komen. Enige tijd geleden is er een aankondiging geweest voor WhatsApp Business. Dit wordt op het moment nog getest door een geselecteerde groep. Wat is WhatsApp Business precies? Wat betekent het voor ons op het gebied van social media marketing?
blog whatsapp business

Een aantal bedrijven zetten WhatsApp al in om contact op te nemen met klanten. Op het moment is de app nog voor persoonlijk gebruik bedoeld, waardoor het nog niet optimaal te benutten is door bedrijven. Hier gaat verandering in komen. Enige tijd geleden is er een aankondiging geweest voor WhatsApp Business. Dit wordt op het moment nog getest door een geselecteerde groep. Wat is WhatsApp Business precies? Wat betekent het voor ons op het gebied van social media marketing?

WhatsApp Messenger is het grootste social media kanaal met ongeveer 10,9 miljoen gebruikers in Nederland. Dit aantal gebruikers zegt genoeg over het feit dat bijna iedereen er wel bekend mee is. Dit is op het moment nog voornamelijk voor persoonlijk gebruik. Dit kan het uitwisselen van tekstberichten zijn, spraakopnames, maar ook video’s en foto’s.

Wat is Whatsapp Business?

WhatsApp Business is vergelijkbaar met WhatsApp Messenger, alleen het verschil is dat WhatsApp Messenger voor persoonlijk gebruik is gemaakt en Business speciaal voor de zakelijke markt. De app biedt bedrijven de mogelijkheid om dit te gebruiken als communicatietool en marketingtool. De verwachting is dat het er hetzelfde uit gaat zien als WhatsApp Messenger, alleen in het logo zal de letter B te zien zijn in het midden. Aan de hand van een groen vinkje achter de naam is te zien of het bedrijf geverifieerd is, waarbij je er dus vanuit kan gaan dat dat ook daadwerkelijk het bedrijf is. Dit is te vergelijken met een blauw vinkje bij de naam van bijvoorbeeld een bekend persoon op Facebook. Hierdoor is te zien of een profiel betrouwbaar is of niet.

WhatsApp als marketingtool

Doordat WhatsApp zo veel gebruikers heeft is dit kanaal het meest ideaal om potentiële klanten te benaderen. Bedrijven kunnen via dit kanaal eventueel gesponsorde berichten gaan sturen. Door via WhatsApp de mogelijkheid te hebben om te communiceren met klanten maakt dit het bedrijf toegankelijker. Het kan helpen bij het creëren van interactie tussen bedrijf en de consument door middel van een één-op-één communicatie.

Vier verwachte ontwikkelingen

Op het moment is er nog niet veel bekend over wat deze nieuwe app ons precies gaat brengen, maar er zijn wel een aantal verwachtingen bekend:

  • Privé en zakelijk gescheiden
    Het is mogelijk om privé en zakelijk gescheiden te houden doordat Whatsapp Business de functie gaat krijgen om vaste nummers ondersteuning te bieden. Vaste nummers krijgen een apart profiel, waardoor de persoonlijke berichten gescheiden kunnen worden van de berichten naar het vaste nummer.
  • Zakelijk
    Wanneer je een zakelijk profiel hebt, zijn er andere opties mogelijk. In dit profiel kan een beschrijving van je bedrijf komen en een link naar je bedrijf.
  • Statistieken
    Er is een mogelijkheid tot het zien van statistieken, bijvoorbeeld hoeveel berichten er zijn binnen gekomen en hoeveel er zijn verstuurd. Daarnaast wordt er verwacht dat er ook gemeten wordt wat de reactiesnelheid is.
  • Afwezigheid
    Wanneer er niemand aanwezig is, is het mogelijk om een automatisch bericht te laten verzenden. In dat bericht staat dan dat er niemand aanwezig is en niemand kan antwoorden. Dit kan op vaste momenten worden ingepland, maar er kan ook een tijdelijk bericht gemaakt worden.

Er zijn dus al een aantal verwachtingen van WhatsApp Business en het kan ons op het marketing gebied veel gaan brengen. Wij zijn in ieder geval benieuwd wat dit ons gaat brengen. Meer weten over social media marketing? Of toch liever een adviesgesprek met ons?