Het gebruik van WhatsApp Business binnen de B2B sector

Het gebruik van WhatsApp Business binnen de B2B sector

WhatsApp is het grootste social mediakanaal met ongeveer 12,5 miljoen gebruikers in Nederland. Dit aantal gebruikers zegt genoeg over het feit dat bijna iedereen er wel bekend mee is. WhatsApp wordt voornamelijk voor privégebruik benut.

Maar wist je dat het voor zakelijke gebruikers ook een ideale manier voor marketing automation is? Voor zakelijk gebruik heeft Whatsapp de WhatsApp Business gelanceerd als onderdeel van je B2B marketing tools. In dit blog ontdek je hoe je het inzet! 

Wat is WhatsApp Business? 

WhatsApp Business is de perfecte oplossing van WhatsApp waarmee organisaties zakelijk WhatsApp kunnen inzetten. Op deze manier kunnen organisaties eenvoudig communiceren met klanten met behulp van diverse functionaliteiten. Zo kun je met de WhatsApp Business automatisch berichten versturen, berichten sorteren en snel antwoorden.  

De WhatsApp Business app is gratis te downloaden voor Android of iOS. De app werkt hetzelfde als WhatsApp. Denk hierbij aan wat je normaal gesproken ook doet, zoals berichten versturen, afbeeldingen delen en video- en spraakoproepen maken. 

 

Privé en zakelijk gescheiden 

Het is mogelijk om privé en zakelijk gescheiden te houden, doordat Whatsapp Business de functie heeft om vaste nummers ondersteuning te bieden. Vaste nummers krijgen een apart profiel, waardoor de persoonlijke berichten gescheiden worden van de berichten naar het vaste nummer. 

 

Extra functionaliteiten van WhatsApp Business 

De WhatsApp Business is ontworpen voor kleine ondernemingen. Deze app heeft 5 functionaliteiten waar de consumenten versie, WhatsApp Messenger, niet over beschikt. De benoemde functionaliteiten voor WhatsApp Business zijn goede ondersteuningen voor de communicatie met klanten. Bekijk hieronder de verschillende functionaliteiten: 

 

Bedrijfsprofiel 

Het is mogelijk om met WhatsApp Business een bedrijfsprofiel aan te maken. Het bedrijfsprofiel weergeeft handige informatie. Denk hierbij aan informatie als een beschrijving van je organisatie, adres, email-adres, en je bedrijfswebsite. 

 

Quick replies 

Quick replies zijn snelle antwoorden. Dit zorgt ervoor dat veel gestelde vragen snel en eenvoudig beantwoordt kunnen worden. Deze berichten worden vertoond in suggesties. Hierdoor kan jij met één druk op de knop het tekstveld vullen met een antwoord. Denk bijvoorbeeld aan het verwelkomen van een nieuwe klant. 

 

Labels 

Doormiddel van labels zorg je ervoor dat je contacten georganiseerd en moeiteloos kan vinden binnen de WhatsApp Business app. Daarnaast blijft je account ook nog eens overzichtelijk. Je sorteert de gesprekken bijvoorbeeld middels ‘nieuwe klanten’ of ‘onvoltooide bestellingen’. 

 

Automatische berichten 

Bij afwezigheid is het mogelijk om automatische berichten te verzenden. In dat bericht staat dan dat er niemand aanwezig is en niemand kan antwoorden. Dit kan op vaste momenten worden ingepland, maar er kan ook een tijdelijk bericht gemaakt worden. Daarnaast is het ook mogelijk om automatische begroetingen in te stellen. Hetzelfde als je Outlook e-mail dus. 

 

Catalogus 

In de Whatsapp Business app is het ook mogelijk om je producten of diensten aan te bieden doormiddel van een catalogus. Zo krijgen klanten een duidelijk beeld over de producten of diensten die jij levert. 

Koppeling met HubSpot

Maak je gebruik van het HubSpot platform? Dan kun je WhatAapp-account koppelen aan je hubs. Integreer eenvoudig je WhatAapp en HubSpot, zodat je marketing of klantcontact centrum de gedeelde inbox kan beheren. Dit zorgt voor een efficiëntere communicatie naar je klanten toe. Deze koppeling biedt de volgende voordelen:

  1. Alle communicatie binnen één platform, waardoor je beter en sneller met je doelgroep communiceert.
  2. Maak eenvoudig vanuit HubSpot gebruik van de favoriete media van de klant, zowel tekst, afbeeldingen als video’s.
  3. De gedeelde inbox van HubSpot zorgt ervoor dat elke medewerker toegang heeft tot de WhatsApp gesprekken en de gespreksgeschiedenis van elke klant (onafhankelijk van het contactplatform).
  4. Personaliseer berichten en verstuur ze automatisch. Zorg voor wederzijdse communicatie en bouw hierdoor een menselijke band op met je doelgroep.

Maak jij al gebruik van WhatsApp Business? 

Nu thuis en privé nog dichter bij elkaar komen sinds we meer thuiswerken, zoeken we nieuwe manieren om onderscheid te maken tussen werk en telefoon. WhatsApp Business is hier een ideaal voorbeeld van.   

Heb je ondersteuning nodig bij het opzetten van je WhatsApp Business of koppeling met de HubSpot mogelijkheden? Of zoek je een sparringpartner om te ontdekken of het iets is voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op!