Soorten content: er zijn meer soorten dan alleen blogs

Soorten content: er zijn meer soorten dan alleen blogs

Voor content marketing is content creatie nodig. Er wordt hierbij vaak als eerst gedacht aan tekst door middel van blogs. Een blog wordt gebruikt om het organische verkeer op jouw website te verhogen middels SEO: zoekmachine optimalisatie. De blogs plaats je op jouw website. Maar er zijn veel meer soorten content die je in kunt zetten om waardevolle informatie aan de websitebezoeker te bieden. Nieuwsgierig naar welke soorten content er nog meer zijn? De populairste soorten worden in dit blog beschreven.

Verschillende soorten content

Content maakt onderdeel uit van je online marketing strategie. Een blog is een goede vorm van content. In de meeste gevallen wordt een blog geplaatst om nieuwe bezoekers te trekken naar je website. Naast blogs, zijn er nog zoveel meer soorten content. Denk aan whitepapers, visuals, video’s en infographics. Maar ook webinars en klantcases vallen onder content waarmee je waarde geeft aan de websitebezoeker. Welke soort content je inzet, hangt af van de customer journey. Voor elke fase van de klantreis, behoeft de prospect namelijk andere soorten content. Hieronder volgen de meest gebruikte soorten content.

Whitepapers

Een whitepaper is een soort content dat gericht is op potentiële klanten. Deze zijn in de meeste gevallen langer dan blogs. Daarnaast wordt er ook dieper op de content in gegaan en worden ze minder vaak gepubliceerd dan blogs. Een whitepaper kan ook wel gezien worden als de stap na een blog in het proces van inbound marketing. Wanneer bezoekers een blog lezen, zouden ze getriggerd moeten worden om meer informatie over het onderwerp te gaan lezen en dat kan door middel van het whitepaper. Als bezoekers zich inschrijven voor het whitepaper laten ze contactgegevens achter wat weer zorgt voor een nieuwe lead.

Templates

Een template is een handige soort content om uit te proberen, omdat het leads kan genereren terwijl je je lezers van een enorme waarde voorziet. Wanneer je je lezers van templates voorziet zodat het hen tijd scheelt en het hen helpt te slagen om iets te bereiken, kunnen ze hierdoor eerder geneigd zijn om betrokken te blijven met de content die nog gemaakt gaat worden. Een template is eigenlijk een soort stappenplan of checklist waar je je aan kan houden om bepaalde content te maken als je bijvoorbeeld te veel ideeen hebt of te veel informatie. Aan de hand van een template kun to-the-point komen en het helpt je bij het vermijden van irrelevante informatie.

Visual content: infographics

Infographics kunnen bepaalde ingewikkelde informatie visualiseren zodat het overtuigender is dan wanneer de informatie wordt uitgelegd in woorden. Dit betekent dat de informatie uitgelegd wordt aan de hand van afbeeldingen. Met infographics is het dus mogelijk om veel informatie te delen op een manier zodat het gemakkelijk te begrijpen is.

Infographics kunnen bepaalde ingewikkelde informatie visualiseren zodat het overtuigender is dan wanneer de informatie wordt uitgelegd in woorden.

 

Video’s

Video’s hebben een hele hoge engagementrate, wat betekent dat veel mensen betrokken zijn en dat video’s veel worden bekeken. Ook kun je je bereik vergroten wanneer je gebruikt maakt van video. Deze soort content kan gedeeld worden via social media kanalen en ook op websites. Enerzijds kost het maken van een video over het algemeen meer tijd dan het schrijven van content. Anderzijds neemt visuele content toe in de populariteit en zal dit naar verwachting 40x eerder gedeeld worden dan andere soorten content.

Video’s hebben een hele hoge engagementrate, wat betekent dat veel mensen betrokken zijn en dat video’s veel worden bekeken.

Podcasts

Het starten van een podcast kan mensen helpen bij het vinden van jouw merk als ze geen tijd en interesse hebben om dagelijks content te lezen. Ook dit soort content neemt toe in de populariteit. Als je interessante mensen hebt om te interviewen kan het interessant zijn om hiermee te experimenteren.

External content

Het is zonde voor je content wanneer het alleen op je website wordt geplaatst. Content kan namelijk ook op externe websites worden geplaatst. Hierbij kan er gedacht worden aan je social media kanalen, maar je content kun je ook naar populaire mediawebsites sturen die dagelijks informatieve blogs plaatsen. Wanneer je content op die website komt te staan kan dit ook weer zorgen voor een externe link naar je website. Deze externe link zorgt dan weer voor meer bezoekers naar je website.

Soorten content social media

De verschillende content soorten zijn niet allemaal geschikt om op de website en social media te plaatsen. Video’s zijn uitstekend om op beide kanalen in te zetten, maar een whitepaper download je bijvoorbeeld niet vanaf LinkedIn of Instragram. Daar leveren infographics en afbeeldingen weer veel meer interactie op. Kortom, denk bij het soort content ook na over het kanaal waar je de content op wilt plaatsen.

De content is wel eenvoudig te hergebruiken. Dit wordt met een marketing term ook wel ‘content repurposing’ genoemd. Heb je een interessante whitepaper geschreven? Plaats dan een infographic met de belangrijkste informatie uit het bestand op LinkedIn, met een link naar jouw website, waar de whitepaper gedownload kan worden.

Content marketing met Fueld

Je kunt ook een content marketing bureau inschakelen om samen met jou de content op te stellen. We kijken dan eerst wie jouw doelgroep is, op welke kanalen deze zichtbaar zijn en wat voor soort content de prospects behoefte aan hebben, afhankelijk van de fase van de customer jouney zij zich in bevinden. Het kan interessant zijn om te experimenteren met nieuwe content creëren voor je website en je bestaande content te optimaliseren. Het is hierbij wel belangrijk om te kijken naar wat je doelgroep is en op welke manier je ze het beste kunt bereiken. Naast deze soorten content zijn er nog veel meer soorten, maar in dit blog hebben we de populairste soorten uitgelicht. Om meer rendement uit jouw online strategie te halen, zetten we ook marketing automation voor je in.

Nog meer kennis op doen over content marketing? Of heb je hulp nodig bij het realiseren van je content op je website of het delen ervan? Wij kunnen je helpen!