Als bedrijf TikTok inzetten: ook iets voor jouw marketingstrategie?

Als bedrijf TikTok inzetten: ook iets voor jouw marketingstrategie?

TikTok is een erg populair platform met een enorm bereik. Toch zijn met name B2B bedrijven sceptisch over het toevoegen van TikTok in de marketingstrategie. Als je geen TikTok B2B marketingstrategie hebt, of als je nog steeds niet zeker weet of TikTok werkt voor de zakelijke markt, loop je wellicht een waardevolle kans mis.

Tegenwoordig is video content namelijk een cruciaal onderdeel van digital marketing. We kijken graag naar video’s in onze persoonlijke tijd, waardoor we meer geneigd zijn om met video’s van merken en in relatie tot onze rollen op het werk om te gaan. Ontdek in deze blog of jouw bedrijf geschikt is voor B2B TikTok. 

Wat is TikTok?  

TikTok is een social media platform waar je korte video’s op kan plaatsen. In de afgelopen jaren is TikTok exponentieel gegroeid. Het begon als een dans videoplatform voor tieners, dat is uitgebreid met relevante inhoud voor mensen van alle leeftijden. Voor TikTok video’s kan er ook gebruik gemaakt worden van bijschriften en hashtags. Daarnaast is het mogelijk om een link toe te voegen aan je bio. Hierdoor kunnen jouw volgers en kijkers doorverwezen worden naar jouw pagina.

Hoe werkt TikTok? 

TikTok is een app die je gratis kunt downloaden op je telefoon of tablet. TikTok gebruikers kunnen zichzelf filmen als ze aan het zingen, dansen of playbacken zijn. Het is een korte video, van ongeveer 15 seconden, dat bewerkt kan worden met effecten en stickers. Daarnaast kun je ook pauzes invoeren in de video. Hierdoor wordt de video leuker om naar te kijken. Nadat de video geplaatst is op het account van de gebruiker, kan de video op andere social mediakanalen geplaatst worden. Net als bij Instagram en Facebook kan er ook op dit social mediakanaal berichten worden geliked.  

TikTok zakelijk  

Gezien de demografische gegevens lijkt Tiktok niet het meest voor de hand liggende social media kanaal voor B2B marketing. Echter willen B2B kopers in principe hetzelfde met merk interactie. Dat is namelijk vermakelijke, inspirerende of nuttige inhoud. Als onderdeel van je bedrijfsproces is het interessant om te kijken naar de mogelijkheden voor het maken van een video om dit te delen op TikTok. Doormiddel van een korte video kan jouw boodschap overgebracht worden.   

Geen zorgen, je hoeft niet te playbacken of te dansen: het kan bijvoorbeeld ook een introductievideo zijn. Je kunt variërende video’s plaatsen van producthandleidingen tot branche-inzichten, korte interviews met interne experts, advies voor probleemoplossingen of snelle tips en hacks. Daarnaast kan je op TikTok via de ads manager adverteren.  

TikTok is een effectieve manier om organisaties ‘menselijker’ te maken. Vooral als je organisatie moeite heeft met het communiceren van technische aanbod. Het gaat op TikTok aanvankelijk om merkbekendheid en merkinteractie. Het maakt daarnaast onderdeel uit van je online marketing strategie. 

Waarom TikTok gebruiken? 

Een van de redenen om TikTok in te zetten voor je bedrijf is dat het steeds populairder wordt in Nederland. Uit de resultaten van Statista komt voort dat het aantal gebruikers in één jaar verdubbeld is van 90.0000 naar 2.100.000 gebruikers. Ook is het aantal dagelijkse gebruikers fors gestegen van 280.000 gebruikers in 2020 naar 830.000 in 2021.  

TikTok gebruiker voor alle leeftijden

Als mensen aan TikTok denken wordt er over het algemeen gedacht aan een platform voor tieners. Toch beginnen steeds meer volwassenen actief te worden op het platform. Ook de Nederlandse TikTok gebruikers worden ouder. Hierdoor komt de gemiddelde leeftijd van het gebruik van TikTok hoger te liggen.  

User Generated Content 

TikTok is een effectieve tool voor user generated content. TikTok video’s zorgen voor een unieke kijk en interactie. Daarnaast kun je in gaan op viral video content of je eigen video content bedenken om interactie te genereren.   

Weinig competitie 

Net als jou zijn waarschijnlijk je concurrenten ook sceptisch over het adverteren op TikTok. Dit komt goed uit: dit maakt je dus uniek op het platform wanneer je gebruik maakt van TikTok marketing voor je bedrijf. Doordat je weinig competitie op het platform hebt, heb je een groot bereik tegen en relatief lage prijs. 

 

Leeftijdscategorie TikTok 

Zoals je al weet is TikTok voornamelijk populair onder de jonge gebruikers. Naast de jonge gebruikers nemen verschillende gebruikersdoelgroepen ook gestaag toe. Ook volwassenen hebben nu het platform ontdekt. Volgens het onderzoeksbureau Newcom, gepubliceerd in een artikel op Frankwatching, is de groei van TikTok tussen de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar erg gegroeid. Dit kwam doordat de beperkingen van de gestelde coronamaatregen van de afgelopen jaren zorgden voor meer digitale bezigheden.  

Daarnaast zijn we social media actiever gaan gebruiker, met ongeveer 10 minuten meer per dag. De leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar heeft een opvallende stijging. Zij zitten ongeveer 27 minuten langer op social media vergeleken met 2020.  

Valkuilen van TikTok inzetten voor B2B 

Voordat je een TikTok marketingstrategie voor je bedrijf inzet, is het van belang om naar je doelgroep te kijken. Zo worden TikTok gebruikers steeds ouder maar niet elke doelgroep is actief op het platform. Onderzoek daarom eerst zorgvuldig of jouw doelgroep actief is op TikTok, voordat je er veel tijd en moeite aanbesteedt.   

Daarnaast vraagt content maken en adverteren op TikTok om een specifieke stijl en tone-of-voice. Dit moet je eerst goed onder de knie hebben voor je aan de slag gaat. Verder is het goed om te weten dat muziekrechten beperketer zijn voor bedrijven. Hierdoor wordt het inhaken op trends soms lastiger. 

Is TikTok marketing geschikt voor jouw B2B bedrijf? 

Is jouw doelgroep actief op dit platform en is TikTok bedrijf iets voor jou? Begin dan nu! Veel bedrijven beginnen pas met het omarmen van een platform wanneer het niet meer te negeren valt, neem een voorbeeld aan Facebook en Instagram.   

Wanneer het zo populair is dat je er niet meer omheen kan, is de concurrentie meestal al zo groot dat het organisch lastiger is om een bereik op te bouwen.   

Weet je niet waar je moet beginnen? Of heeft jouw organisatie hulp nodig bij het opzetten van een social mediakanaal? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij helpen je graag.