Trend 2018: Marketing automation
Misschien herkent u deze trend nog van vorig jaar, maar ook dit jaar blijft de trend rondom marketing automation zich doorzetten. Geavanceerde toepassingen zorgen voor de interactie met de doelgroep en de ondersteuning van de customer journey.
Marketing automation

In onze blogreeks over de verwachte trends van 2018 zijn we al ingegaan op de trends privacywetgeving, content marketing en mobiel. In deze blog gaan we in op de marketing automation trend.

Misschien herkent u deze trend nog van vorig jaar, maar ook dit jaar blijft de trend rondom marketing automation zich doorzetten. Geavanceerde toepassingen zorgen voor de interactie met de doelgroep en de ondersteuning van de customer journey.

Investering in marketing automation

Voor het aankomende jaar blijkt een van de belangrijkste investeringen op het gebied van marketing automation te zijn. De focus van de investering op marketing automation gaat hand in hand met een onderzoek van Strongview dat aangeeft dat ongeveer 60% van de respondenten van plan is om de investering in e-mail marketingstrategieën verder te vergroten. Een deel van deze investering zal wellicht samenhangen met de ophanden zijnde  GDPR-invoering, maar is zeker ook gebaseerd op het behaalde rendement: uit elke dollar investering wordt 40 dollar resultaat behaald.

TIP

Het is wellicht nog niet binnen elke organisatie mogelijk om een marketing automation tool te gebruiken, maar ook met de inzet van eenvoudigere e-mailmarketingtools zoals Mailchimp kunnen al gerichte stappen in de opvolging worden gerealiseerd, ondanks dat dit wellicht nog een aantal additionele handmatige acties kost. Als u begint met één doelgroep en één marketingactiviteit, dan doe je ervaring op en kun je de te organiseren/automatiseren stappen daarna inschatten. Beter op een beperkte manier beginnen dan helemaal niet.

Dat marketing automation een opkomende trend is, is onderhand duidelijk. In ons whitepaper ‘9 toepasbare trends 2018’ staan nog 8 verwachte trends op het gebied van marketing voor het aankomende jaar beschreven, benieuwd? Download dan ons whitepaper hieronder: