Verhoog je klanttevredenheid door Chatbots!

Verhoog je klanttevredenheid door Chatbots!

Om te voorkomen dat medewerkers urenlang je website en social mediakanalen moeten monitoren om vragen te beantwoorden, kun je gebruik maken van Chatbots. Wil je weten wat het is en wat de voor- en nadelen zijn? In deze blog is het te lezen!

Wat is het?

Bedrijven maken tegenwoordig steeds meer gebruik van Chatbots. Met een Chatbot wordt er door middel van een robot automatisch gereageerd op een vraag in een chat. Hiermee kun je jouw websitebezoekers beter van dienst zijn als hij of zij een vraag heeft over een product of dienst. Daarnaast kunnen chatbots ook worden ingeschakeld op social media platformen.

Waarom een Chatbot?

Klanten/leads willen graag snel geholpen worden en ze willen jouw bedrijf graag op elk moment van de dag kunnen bereiken. Om het jouw medewerkers makkelijker te maken en werk uit handen te nemen, is een Chatbot een goede oplossing. Door de inzet van een Chatbot verbeter je de ervaring van de klant/lead op je website. Vragen van bestaande en leads worden snel beantwoord. Daarbij is de kans groter dat een nieuwe klant sneller overgaat tot een aankoop. Wanneer de robot geen antwoord kan geven op de vraag, wordt de vraag doorgestuurd naar een medewerker van de klantservice. Op deze manier worden klanten/leads op een effectieve manier geholpen.

Klanten/leads willen graag snel geholpen worden en ze willen jouw bedrijf graag op elk moment van de dag kunnen bereiken.

Voor en nadelen van Chatbots

Chatbots brengen verschillende voor- en nadelen met zich mee. Hieronder zijn er een aantal beschreven: 

  • Hogere klanttevredenheid

Chatbots zorgen ervoor dat klanten sneller worden geholpen. Wanneer mensen per e-mail of telefonisch contact met jouw bedrijf moeten opnemen, moet diegene vaak langer wachten op een antwoord. Een Chatbot is altijd online te raadplegen. Doordat de klant op een snelle manier geholpen wordt, verhoog je de klanttevredenheid van jouw bedrijf.

  • Hogere medewerkerstevredenheid

De vraag wordt eerst beantwoord door een Chatbot, wanneer dit niet lukt wordt de vraag doorgestuurd naar een medewerker. Dit zorgt ervoor dat medewerkers alleen antwoord geven op gerichte vragen waardoor ze mensen beter kunnen helpen. Dit scheelt dus veel tijd en geld.

  • Veel inzicht in het klantengedrag

Door de inzet van Chatbots krijg je veel relevante data tot je beschikking. Je krijgt via deze weg meer te weten over het gedrag, de lifestyle en voorkeuren van klanten/leads.

  • Spellingsfouten

Een voor- en een nadeel is dat een Chatbot snel leert wanneer de klant een spellingsfout maakt, maar dit kan er wel voor zorgen dat de robot in eerste instantie de vraag van de klant niet herkent.

  • Chatbots begrijpen niet alles

Een ander nadeel van een Chatbot is dat de robot niet alles kan begrijpen. Dit kan ervoor zorgen dat de klant niet op de juiste manier geholpen wordt en mogelijk geïrriteerd raakt. Om deze reden is het van belang dat medewerkers verder kunnen helpen wanneer de Chatbot de vraag niet kan beantwoorden.

Wanneer jouw bedrijf gebruik wil maken van Chatbots is het van belang om alle voor- en nadelen goed af te wegen.

 

Wil je jouw klanten van een betere service voorzien, maar weet je niet hoe? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan en wij gaan je helpen!

Lees ook:
Website optimalisatie: wij geven je 3 verbeterpunten
Meer traffic naar je website? Doe dat met SEO! 
Gratis whitepaper: website optimalisatie