Verhoog je succes door de integratie tussen marketing automation en sales.
Het toepassen van marketing automation kan met vele tools, maar deze tools alleen zijn niet genoeg. De integratie tussen Marketing Automation (MA) en sales kan namelijk heel waardevol zijn. Maar op welke manier zorg je voor de juiste samenwerking tussen verschillende afdelingen in je bedrijf?
Verhoog je succes met marketing automation

Het toepassen van marketing automation kan met vele tools, maar deze tools alleen zijn niet genoeg. De integratie tussen Marketing Automation (MA) en sales kan namelijk heel waardevol zijn. Maar op welke manier zorg je voor de juiste samenwerking tussen verschillende afdelingen in je bedrijf?

Combinatie van afdelingen

Bij de meeste organisaties zijn sales (CRM) en marketing (Marketing Automation) twee volledig losstaande afdelingen, met eigen systemen en applicaties. Hierdoor ontstaat al snel een versnipperd klantbeeld. Een gemiste kans, want zo loop je organisatie omzet mis. Wat te denken van een prospect die via een landingspagina zijn contactgegevens achterlaat, maar vervolgens nooit benaderd wordt omdat sales deze leadinformatie nooit ontving? Of iemand downloadt een brochure van je website naar aanleiding van een nieuwsbrief, maar deze lead wordt niet vanuit de marketing automationapplicatie doorgezet naar de CRM-applicatie.

Dergelijke situaties versterken het vertrouwen van de potentiële klant niet en je loopt hierdoor het risico dat uw potentiële klant kiest voor een andere leverancier. Door beide afdelingen en systemen naadloos op elkaar aan te sluiten vermijdt je dit soort scenario’s.

 

Samen sterker

In een ideale wereld zorg je ervoor dat je doelgroep, met de inzet van marketing automation, op het juiste moment met relevante content enthousiast wordt voor jouw producten en/of diensten. De klantreis wordt inzichtelijk gemaakt door het gedrag en de belangrijke keuzemomenten in kaart te brengen. Dit kan worden vervat in een zogenaamde leadscore.

Bij elke gedefinieerde interactie in de klantreis wijzigt de leadscore van de potentiële klant. Hierbij kunnen verschillende zogenaamde ‘touchpoints’ meegenomen worden. Denk hierbij aan websitebezoek of doorklikken op een nieuwsbrief. Tot de (potentiële) klant uiteindelijk de fase bereikt waarin hij of zij klaar is voor persoonlijk contact of klaar is om over te gaan tot aankoop. Omdat de belangrijke data uit de MA-applicatie real-time beschikbaar is in het CRM-systeem, heeft sales alle informatie binnen handbereik om de potentiële klant gericht te helpen en tot een succesvolle verkoop over te gaan.

Door dit samenspel in de verschillende fasen van het verkoopproces – van lead, naar Marketing Qualified Lead naar Sales Qualified Lead – wordt de commerciële capaciteit binnen jouw organisatie optimaal ingezet.

Dat marketing automation een opkomende trend is, is onderhand duidelijk. In ons whitepaper ‘Marketing automation: linking pin tussen online en CRM’ vertellen we hoe je de inspanningen en resultaten van marketing en sales meetbaar kan maken. Wil jij weten hoe jij je online marketing kunt automatiseren? Download dan ons whitepaper hieronder:

Kleine cover MA online CRM succes