Waarom hashtags in jouw social mediaberichten?

Waarom hashtags in jouw social mediaberichten?

Tegenwoordig zijn er veel verschillende hashtags te zien in social mediaberichten. Het gebruik ervan kan effectief zijn voor het bereik van jouw post. In deze blog lees je waarom hashtags voor jouw organisatie van belang kan zijn.  

Meer bereik door middel van hashtags

Hashtags kun je inzetten voor verschillende doeleinden. Je kunt ze bijvoorbeeld inzetten om meer bereikt te krijgen op jouw social mediabericht. Het zijn namelijk zoekwoorden om een product of dienst te vinden. Wanneer een consument een product of dienst zoekt, vindt hij wat hij zoekt door het gebruik van hashtags. Hieronder is te zien waar het nog meer voor kan zorgen:

  • Interactie
  • Vindbaarheid
  • Likes
  • Volgers
  • Omzet

Je kunt voor jouw social mediaberichten het beste zoveel mogelijk hashtags gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat je het beste meer dan vier kunt gebruiken om meer bereik, likes, volgers en omzet te krijgen. Maar gebruik er niet te veel, ze moeten namelijk wel specifiek en relevant zijn.

Onderzoek welke hashtags relevant zijn voor jouw doelgroep

Voordat je gebruik maakt van hashtags, is het belangrijk dat je onderzoekt welke het beste bij je doelgroep en boodschap past. Kijk daarbij welke momenteel populair zijn. Op Twitter en Instagram kun je dit gemakkelijk monitoren. Doe dit dan ook voordat je een post plaatst. Het is daarnaast aan te raden om te kijken naar de top Twitter influencers en in te spelen op hun content én daarmee hun populariteit.

Het plaatsten van hashtags kan je aan het einde van je tekst doen, maar ook in de tekst zelf. Tip: maak hier wel een keuze uit en doe het niet allebei, anders wordt het onoverzichtelijk.

Wanneer jouw organisatie gebruik maakt van verschillende social mediakanalen kun je het beste je hashtags per social mediakanalen laten variëren. Door het gebruik van verschillende soorten is de kans groter dat jouw social mediabericht meer bereik krijgt. Je kunt ook een eigen hashtag creëren. Deze kan je standaard gebruiken bij je berichten. Dat kan bijvoorbeeld de naam zijn van jouw organisatie.

Nadat je ze gebruikt hebt in je social mediaberichten, kun je kijken of het wat heeft opgeleverd. Wilde je meer likes en heb je die ook daadwerkelijk gekregen?

Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het inzetten van social media? Neem dan contact met ons op en wij kunnen je helpen!