Wat is linkbuilding? Het belang van een natuurlijk portfolio

Wat is linkbuilding? Het belang van een natuurlijk portfolio

Om je vindbaarheid te verhogen zet je linkbuilding in. Linkbuilding is het actief vergaren van backlinks die jou hoger in zoekmachines laten scoren. Er zijn tot wel 7 technieken om het backlink profiel te verbeteren middels linkbuilding. In dit blog leer je welke technieken dit zijn en hoe ze van invloed zijn op jouw SEO score.

Waarom wil je linkbuilden?

Linkbuilden is essentieel voor je positie in de zoekmachines. Door links te krijgen op externe websites, zal Google jou meer autoriteit meegeven. Dit levert je 4 voordelen op:

  1. Betrouwbare online mond-tot-mond reclame

Zoekmachines zien een backlink als aanbeveling van een externe partij. De link bevat zogeheten linkjuice. Dit is waarde die de link meegeeft naar jouw website. Deze waarde wordt door Google omgezet in Domein Authority. Dit is een score tussen de 0 en de 100 waarmee de autoriteit van je website bepaalt wordt. Hoe hoger je autoriteit, hoe gemakkelijker je bovenaan in de zoekresultaten zult ranken. 

  1. Verhoogde vindbaarheid

Linkbuilding is de zwaarst wegende Google Ranking factor. Het gevolg van linkbuilding en online autoriteit is verhoogde vindbaarheid. Doordat je hoger in de top 10 van de zoekresultaten scoort, word je eerder gevonden door gebruikers van de zoekmachines.

  1. Meer websitebezoekers

Een goed backlink profiel zorgt voor meer websitebezoekers. Niet alleen vanuit de vindbaarheid, maar ook vanuit de websites die naar jouw product, dienst of homepage linken. Doordat je streeft naar kwalitatieve links, zullen dit ook websitebezoekers zijn die passen binnen je doelgroep én interesse tonen in jouw product en/of dienst.

  1. Concurrentie verslaan

Sommige zoekwoorden hebben veel concurrenten op. Om toch de concurrenten voor te zijn en op deze zoekwoorden in de top 10 van de zoekmachine te scoren, is linkbuilding portfolio essentieel. Zo ondersteunen je SEO en linkbuilding elkaar.

Hoe werkt linkbuilding?

Het verkrijgen van een link is niet eenvoudig. De partij die de link plaatst, moet er waarde in zien. Daarnaast is het belangrijk dat je kijkt naar de kwaliteit van het linkbuilding proces. Niet elke link is evenveel waard voor jouw SEO waarde. Kwalitatief wil zeggen, dat de websites die naar jouw pagina’s linken:

  • Een hoge Domain Authority hebben
  • Relevant zijn voor jouw organisatie
  • Een betrouwbare bron zijn
  • Meer dan één bestemming naar je website

De ‘freshness score’ die de pagina heeft waar de link vandaan komt, heeft een invloed op de waardering die deze link krijgt. Een link van een oude, statische pagina die al langere tijd niet meer is bezocht door de crawlers omdat er geen nieuwe content op geplaatst is, heeft minder effect dan een link van een pagina waar veel content op wordt toegevoegd. Dit heet de FreshRank.

3 typen backlinks

Er zijn in totaal drie typen backlinks waar je linkbuilding voor opzet. Dit zijn:

  1. Kwalitatieve links

Wanneer je kwalitatieve links wilt, kijk je naar de autoriteit die Google aan websites geeft. Dit wordt Domain Authority of ook wel Domain Ranking genoemd. Hoe hoger deze score tussen 0 en 100, des te kwalitatiever de backlink en hoe beter de link van invloed is op je SEO score. Vaak gaat het hier om links waar je voor betaald middels gastbloggen.

  1. Kwantitatieve links

De tweede soort link is een kwantitatieve backlink. Dit gaat over het aantal links dat je voor je website opbouwt. Hierbij gaat het om het totale backlinks naar jouw website, dus niet alleen voor één pagina. Hieronder worden alle URLs gerekend die naar jouw website linken. Dit type gaat over het snel vergaren van veel backlinks.

  1. Diverse links

Als laatste zijn er diverse links. Dit zijn het aantal unieke domeinnamen die naar jouw website linken.

Voor het ideale linkbuilding portfolio wil je een mix van deze 3 typen links die naar jouw website en pagina’s verwijzen. Hierdoor heb je een natuurlijk profiel dat door Google wordt opgevat als een gezonde mix in je SEO score.

Linkbuilding technieken

Er zijn 7 veel voorkomende linkbuilding technieken waarmee je een kwalitatief backlink profiel opstelt. Je zet de technieken niet los van elkaar in. Gebruikmaken van één techniek, is namelijk niet bevorderlijk voor hoe Google jouw backlinks waardeert.

Deze mix van technieken zorgt voor een natuurlijk backlink profiel. Hier hecht de zoekmachine ook veel waarde aan. Lijken jouw backlinks niet organisch verkregen? Dan wordt dit door Google afgestraft.

Techniek 1: Benader je klanten

De eerste stap om aan goede backlinks te komen, is door je huidige klanten te vragen om een referentie. Misschien hebben je klanten een plek op hun website waar ze jouw bedrijf, dienst of product kunnen noemen en hier een backlink van kunnen maken. 

Techniek 2: Plaats linkworthy content op je website

Content is een belangrijke factor voor je SEO score, maar ook om backlinks te krijgen. Door relevante en waardevolle content voor je doelgroep te schrijven, is de kans groter dan andere organisaties naar jouw pagina’s doorlinken waar dat voor hen ook waarde oplevert. 

Techniek 3: Maak gebruik van social media

Social media is een sterke factor, omdat je vanuit hier comments, likes en volgers krijgt. Heb je nog geen social media? Of maak je hier nog geen gebruik van voor je linkprofiel? Dan is het goed om ook je social kanalen in te zetten om meer verkeer naar je website te krijgen middels backlinks.

Dit doe je door interessante posts te delen, bijvoorbeeld over je nieuw geplaatste blogs, een product update waar een landingspagina achter zit of wanneer je een relevante video hebt gepubliceerd. In de social media posts voeg je dus een link toe naar jouw website. Dit levert waarde op voor je link portfolio, maar ook voor het aantal websitebezoekers.

Techniek 4: Kwantitatieve links

Een natuurlijk link portfolio bestaat uit zowel kwantitatieve links als kwalitatieve links. Dat wil zeggen dat je zorgt voor een groot aantal URL’s die naar jouw website scoren. Zorg er wel voor dat de pagina’s waar je deze links aanvraagt, relevant zijn voor je niche. 

Techniek 5: Ga gastbloggen

Gastblogs schrijven is een goede manier om kwalitatieve links te bemachtigen. Om de kwaliteit van de link te waarborgen, schrijf je voor websites met een hoge Domein Authority en waar jouw doelgroep zich op bevindt.

Wanneer je met een website als Forbes of Computable overlegt om een gastblog te schrijven, zul je vaak eenmalig een bedrag betalen voor de plaatsing. Dit levert je vervolgens een goede naam op in Google, en een naam als expert binnen je vakgebied.

Techniek 6: Vul 404 links in

Soms hebben websites een 404. Dit is voor hen niet goed voor de domeinnaam. Wat je hiermee kunt doen, is broken linkbuilding. Dit is een manier om de 404 in te vullen. Kijk of je relevante content hebt waarmee je deze 404 in kunt vullen. Je helpt de website hierbij om een error in hun website op te lossen zonder er iets voor te hoeven doen. En jij hebt een nieuwe backlink. Een tool als Ahrefs ondersteunt je bij het vinden van relevante broken links. Niet alleen op je eigen website, maar ook bij je concurrenten.

Techniek 7: Zend persberichten uit

Heb je nieuwswaardige content of informatie om te delen? Dan kun je hier je voordeel mee doen binnen je linkbuilding. Door contact op te nemen met een journalist, of zelf een persbericht uit te schrijven en naar persbureaus te verzenden, kun je ook een backlink verkrijgen.

De kans dat nieuwswaardige content gedeeld wordt wanneer eenmaal gepubliceerd is groot. Dit resulteert voor nog meer links in je portfolio. Let er echter wel op dat de insteek van het persbericht is om je doelgroep te informeren en interesseren. Het secundaire doel is een backlink krijgen.

Kosten van linkbuilding

Zoals uit de verschillende linkbuilding technieken naar voren komt, variëren de kosten van je linkbuilding activiteiten. Het plaatsen van een gastblog kost gemiddeld €350 euro, terwijl een link op je social media gratis is. De kosten van gastbloggen zijn afhankelijk van de industrie waar jouw bedrijf zich in bevindt en de autoriteit van het platform waar je voor schrijft.

Daarnaast kost het je tijd en kennis om een goed linkprofiel op te zetten. Bovendien moet je het profiel ook onderhouden. Zo kun je belangrijke links kwijtraken, wat invloed heeft op je DA.

Elke investering is het rendement echter waard. Door een mix van verschillende typen links bouw je een natuurlijk profiel op.

Linkbuilding zelf opzetten of uitbesteden?

Linkbuilden maakt deel uit van je totale SEO strategie. Plaats je bijvoorbeeld een nieuwe pagina op je website voor een bepaald zoekwoord? Dan kun je ervoor kiezen om deze naast SEO optimalisatie ook in te zetten in je linkbuilding strategie. Hiermee zal de autoriteit ervan namelijk toenemen en verhoogt je vindbaarheid in de zoekmachine.

Linkbuilding staat dus niet op zich. Daarnaast kost het tijd om de je linkprofiel te onderhouden en op de juiste manier uit te bouwen. Je kunt er dan voor kiezen om je linkbuilding uit te besteden aan een professional.

Er zijn genoeg linkbuilding bureaus op de markt. Maar wil je dat je backlinks echt onderdeel uit gaan maken van je online marketing aanpak? Zorg er dan voor dat je kiest voor een marketingbureau die alle onderdelen van het vak beheerst. Op deze wijze sluiten alle marketingonderdelen zich op elkaar aan, ga je voor een afgestemde campagne en heb je een volledig kennisteam tot je beschikking.

Linkbuilding uitbesteden houdt in, dat je een partner kiest die jouw linkbuilding strategie uitstippelt en uitvoert. Fueld heeft kennis van de verschillende linkbuilding technieken en zet dus een natuurlijk linkprofiel voor je op. Daarnaast onderhouden we ook je backlink portfolio.

Beginnen met linkbuilding

Beginnen met linkbuilding kan heel eenvoudig. Je start al bij actief zijn op social media, je kennis delen op forums of een gastblog te schrijven voor een gerenommeerd platform. Daarnaast maken interne links ook deel uit van je linkbuilding strategie. Zorg er dus voor dat je ook deze op orde hebt.

Wil je linkbuilding opstarten of uitbouwen? Dan hebben we een aantal tips voor je uit de praktijk. In de gratis whitepaper ‘Linkbuilding: do’s en don’ts vanuit de praktijk’ leer je hoe je externe links opbouwt, kun je binnen no-time goede ankerteksten opstellen en ontdek je welke zaken je vooral moet vermijden als het om linkbuilding gaat.