Wat is pillar content en waarom het jouw vindbaarheid vergroot!

Wat is pillar content en waarom het jouw vindbaarheid vergroot!

Veel marketeers zien dat content waarde kan toevoegen aan bedrijven en hun bedrijfsresultaat. De klant heeft namelijk wat aan de kennis die je ermee deelt, en het verbetert de zichtbaarheid en vindbaarheid van je organisatie. Er wordt dan ook ontzettend veel geschreven over contentcreatie en contentstrategieën. Ook HubSpot besteedt veel aandacht aan content. Zij focussen zich daarbij vooral op pillar content en topic clusters, omdat dat goed is voor de zichtbaarheid en vindbaarheid van je organisatie in de zoekmachines. In dit blog leggen we uit wat het inhoudt, waarom het belangrijk is en hoe je het creëert.  

Topic clusters en pillar content 

Topic clusters zijn stukken content die allemaal over hetzelfde onderwerp gaan. Die content staat op verschillende pagina’s, maar is aan elkaar gelinkt. Hierdoor ontstaat er een cluster van content over één hoofdonderwerp: de pillar content. De term ‘pillar’ zegt het ook al, het is een van de pijlers voor de positionering van je bedrijf en waarop je vindbaar wil zijn. Dat hoofdonderwerp is makkelijk op te delen in verschillende subonderwerpen en zo ontstaat er een cluster van informatie rondom het hoofdonderwerp.  

Een pillar page is de basispagina van een topic cluster. Het is de pagina die over het hoofdonderwerp gaat en informatie bevat over alle subonderwerpen. Deze informatie gaat echter niet zo diep, en geeft vooral antwoord op de meer algemene vragen rondom het hoofdonderwerp. De meer uitgebreide informatie over de subonderwerpen wordt op aparte pagina’s uitgelegd. Die pagina’s linken altijd terug naar de pillar page.  

PIllar page model
Bron: HubSpot

 

Lees ook:
Onze HubSpot solution

Waarom is pillar content belangrijk?

Het plaatsen van de juiste content op je website zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines terecht komt. Maar meer content is niet per se altijd beter. Het is belangrijk dat de content ook op de juiste manier gestructureerd wordt om zo goed mogelijk te voldoen aan de relevantiebehoefte van Google. Google kijkt met algoritmen naar de relevantie van de content die gepubliceerd wordt en hoe de onderwerpen elkaar versterken.

En daarom zijn topic clusters zo belangrijk. Het maken van content over brede hoofdonderwerpen en gerelateerde subonderwerpen speelt in op de relevantiebehoefte van zoekmachines. Door al die subonderwerpen aan elkaar en aan het hoofdonderwerp te linken, creëer je een grotere zoekmachineautoriteit. Dat houdt in dat bijvoorbeeld Google je website makkelijker kan vinden, door een duidelijke infrastructuur op de website. Daarnaast help je de klant met goed vindbare en aan elkaar gelinkte content.

Het creëren van een effectief topic cluster

Voor je begint met het maken van pillar content, is het belangrijk om te onderzoeken welke woorden, termen of vragen er in Google worden gesteld die bij jouw bedrijf passen.  Is er daadwerkelijk interesse in het onderwerp dat je wil gaan belichten? Zo ja, dan kan je beginnen. De volgende stappen helpen om de pillar page en topic clusters daadwerkelijk op te zetten.

 

1. Bepaal de hoofdonderwerpen.

Voor het creëren van een effectief topic cluster is het noodzakelijk dat je begint met een aantal hoofdonderwerpen. Dit kunnen onderwerpen zijn waar je om bekend wil staan, of waar je doelgroep naar zoekt. Groepeer deze onderwerpen in brede hoofdonderwerpen waar je verschillende subonderwerpen in kwijt kan. Zorg er dus voor dat de onderwerpen niet te breed, maar ook niet te specifiek zijn.

 

2. Creëer een topic cluster

Breek de hoofdonderwerpen, de content pillars, op in verschillende relevante subonderwerpen. Hierdoor creëer je het idee voor jouw topic cluster. Een voorwaarde voor een subonderwerp is dat hij niet afhankelijk mag zijn van het hoofdonderwerp. Het moet het hoofdonderwerp ondersteunen, maar op zichzelf relevant genoeg zijn om te publiceren. Voor het bedenken van subonderwerpen kan het helpen om na te gaan welke vragen je doelgroep heeft over het hoofdonderwerp.

 

3. Zorg voor content

Nu is het tijd voor het creëren van content. Dit kan op allerlei manieren, zoals blogs, infographics en video’s. Het kan natuurlijk zo zijn dat je al content hebt gecreëerd die gerelateerd is aan het hoofdonderwerp. Het is dan niet per se nodig om nieuwe content te maken, je kan simpelweg je bestaande content gebruiken en indien nodig aanpassen.

 

4. Link naar de pillar page vanaf alle subonderwerpen

Een pillar page is meestal niet te vinden vanuit de navigatie op de site. Het wordt puur gebruikt voor de vindbaarheid in zoekmachines, en zodat de bezoeker dan een scala aan informatie beschikbaar heeft. Om het topic cluster compleet en effectief te maken voor zowel de gebruiker als voor de zoekmachine, is het belangrijk om de pillar page te linken aan alle subonderwerpen. Dit gebeurt door hyperlinks op elke pagina. Door vanaf subonderwerpen te linken naar het hoofdonderwerp, laat je websitebezoekers weten dat er meer content beschikbaar is. Zo behoud je meer bezoekers op je website.

Wil jij graag aan de slag met HubSpot? Vraag dan een adviesgesprek bij ons aan of plan zelf een afspraak in!

 

Lees ook:
→ Het belang van de buyer persona in HubSpot
→ Het in kaart brengen van de buyers persona in HubSpot
Zo maak je de perfecte customer journey met behulp van HubSpot

 

 

Instagram