Website pagina: welke soorten zijn er?

Website pagina: welke soorten zijn er?

Elke website bestaat uit verschillende paginatypen, ook die van jou. Je kunt dit zien als een klein onderdeel van je online marketing strategie. Maar wist je dat deze website pagina tructuur bijdraagt aan jouw SEO waarde? Als je je verdiept in de marketingkant van de soorten pagina’s, ontdek je dat elk type een eigen functie, website content en schrijfstrategie bevat. Ze zijn allemaal anders opgezet en dienen een eigen doel. Daarom leggen we in dit blog uit welke soorten website pagina’s er zijn, hoe ze zijn opgebouwd en welk doel ze dienen.

Soorten pagina’s

We bespreken 5 soorten pagina’s die van belang zijn voor jouw websiteverkeer en conversies. Daarnaast leggen we kort een aantal belangrijke pagina’s voor die:

  • In de menu structuur van belang zijn om bezoekers te informeren over jouw diensten en producten.
  • In de achtergrond van de website zitten en alleen zichtbaar zijn nadat een lead zich heeft ingeschreven voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief of de klant een aankoop of download heeft gedaan.

1. Landingspagina

De term landingspagina gebruiken we ook wel overkoepelend, omdat verschillende soorten website pagina’s een landingspagina zijn.

Over het algemeen is een landingspagina een pagina waar bezoekers op terechtkomen via de zoekresultaten in zoekmachines als Google, verwijzingen op social media of via een LinkedIn advertentie. De landingspagina optimaliseer je voor ranking doeleinden in zoekmachines als Google. Zo bereik je met relevante zoektermen de juiste doelgroep. Het doel van de pagina is om mensen te informeren over jouw diensten en producten.

Dit zijn ook veelgebruikte pagina’s in campagnes. Verkoop je bijvoorbeeld een software training aanvullend op jouw product en promoot je deze via e-mail marketing automation? De kans is groot dat je de bezoekers naar een pagina stuurt waar je de lezer informeert over de training. Hier kunnen ze zich ook inschrijven middels een inschrijfformulier.

Website content als jouw dienstenpagina of softwarepagina vallen onder landingspagina’s. Maar ook pagina’s die niet in het menu staan en puur zijn ingericht om verkeer naar jouw website te halen. Soms zijn landingspagina’s ook gericht op conversies, zoals gebruikt in het bovengenoemde voorbeeld.

Tips voor een goede landingspagina:

  • Circa 1500 woorden
  • Informatief en gericht op 1 specifiek onderwerp
  • SEO proof
  • Call to action

2. Salespagina

Salespagina’s zijn puur gericht op verkoopacties. Je wilt dat bezoekers op deze pagina converteren naar betalende klanten. Zorg er daarom voor dat je geen afleiding op deze website pagina toevoegt en de bezoeker maar één actie uit kan voeren: de aankoop afronden.

Tips voor een goede salespagina:

  • Vertel in net zoveel woorden als je mondeling nodig zou hebben, over jouw product of dienst. Inclusief social proof om bezwaren weg te nemen
  • Één optie toevoegen: aankoop
  • Voeg geen menuknoppen of links toe die afleiden van de verkoop

3. Cornerstone pagina

De cornerstone is geoptimaliseerd voor het belangrijkste zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Deze zit dan ook op een duidelijke plek in de menustructuur. Dit is het kernonderwerp van jouw bedrijf, dus het is een informatieve pagina met volledige informatie over het onderwerp. Bijvoorbeeld online marketing of SEO bureau.

Om goed gevonden te worden op dit onderwerp in zoekmachines, wil je en gestructureerde pagina’s met headings en een volledig scanbare tekst. Ook is het belangrijk dat je deze pagina periodiek checkt voor optimalisatie. Beschik je over nieuwe informatie? Trekt de pagina nog genoeg verkeer?

Het is in feite een uitgebreide versie van alle onderwerpen die je op jouw website bespreekt.

Tips voor een goede cornerstone pagina:

  • Tekst van en paar duizend woorden
  • Wees informatief
  • Voeg toe in het hoofdmenu van de website

4. Blogs

Blogpagina’s hebben verschillende doelen. Je kunt lezers informeren, iets aanleren, inspireren of vermaken. Ze zijn SEO proof en zorgen voor meer verkeer naar jouw website. Daarbij staat de zoekintentie van de lezer voorop. Je hoeft niet gevonden te worden op ‘soorten appels’ als je alleen peren verkoopt. Alleen relevante bezoekers zullen waarde aan jouw website ervaren. Ook Google hecht betekenis aan de zoekintentie en zal jouw blog hoger ranken op basis van relevantie.

De structuur van blogs ontstaat doordat je de kop toevoegt aan het hoofdmenu en in de blogs onderling naar elkaar verwijst met relevante ankerteksten. Dit geeft linkjuice (waarde) mee aan de achterliggende pagina. Zo geeft je de lezer meer informatie en begrijpt Google de inhoud van jouw blogs beter.

Overzicht blogpagina

Tips voor een goede blogpagina:

  • Prikkelende inleiding
  • Vul aan met headings, title tag, meta description en visuals
  • Interne en externe links
  • Duidelijke Call to Action

5. Pillar pages

Om nog meer websitestructuur aan te brengen met betrekking tot blogs, plaats je ze als het ware in web- of onderwerpclusters. De website pagina die één onderwerpcluster samenvat is een pillar page. In de blogs link je naar de juiste pillar page en ook op de pillar page staan links jaar verdiepende informatie over het besproken onderwerp.

Bron: HubSpot

De pillar page en cornerstone pagina’s worden wel eens door elkaar gebruikt. De pillar pages zijn een ondersteuning, die een brug slaat tussen de cornerstone pagina en blogs. Het is namelijk onmogelijk om vanuit de cornerstone page naar ál jouw blogonderwerpen te linken.

Met pillar pages geef je zoekmachines inzicht in de samenhang van jouw blogs en je helpt de lezer meer informatie over het onderwerp vinden. Deze pagina is vaak niet zichtbaar in jouw menustructuur, maar kun je wel onder de naam ‘kennisbank’ of ‘kennis documenten’ toevoegen in de footer van jouw website, zodat deze wel duidelijk vindbaar is voor Google.

Tips voor een goede pillar page:

  • Maak een overzicht van het hoofdonderwerp en de clusters
  • Maak en planning van de te schrijven pagina’s
  • Zorg voor een goede structuur
  • Voeg visuals toe ter ondersteuning

Meer typen pagina’s

Zoals gezegd wordt de term landingspagina overkoepelend ingezet. Zo zijn er naast de dienstenpagina, software pagina en salespage meer soorten pagina’s die te gebruiken zijn als landingspagina. Een aantal daarvan zijn niet direct zichtbaar voor bezoekers die op jouw website komen.

  • Dienstenpagina

Op elke dienstenpagina geef je bezoekers informatie weer over de specifieke dienst. Zorg er daarom voor dat je ook een dienstenoverzicht pagina hebt in de menustructuur met een samenvatting van elke dienst. Vanuit deze pagina link je door naar de dienstenpagina.

Voeg op elke dienstenpagina ook een link toe naar de andere diensten, bijvoorbeeld middels een visual, en geeft de lezer een vervolgstap door een actiegerichte call to action.

  • Productpagina

Hier is alle informatie te vinden over jouw specifieke product. Natuurlijk voeg je hier ook een knoopknop toe of een andere call to action waarin de bezoeker de aankoop kan doen.

  • Inschrijfpagina

Dit is een landingspagina waarin de bezoeker zich in kan schrijven voor bijvoorbeeld een webinar.

  • Opt-in pagina

De opt-in pagina wordt gebruikt om aanmeldingen te verzamelen voor jouw nieuwsbrief. Je kunt hier een weggever promoten, zodat de conversie stijgt.

  • Offtertepagina

Deze pagina bevat een aanvraagformulier om een offerte (op maat) toegestuurd te krijgen. De offertepagina voeg je bijvoorbeeld toe als vervolgstap op één van de dienstenpagina’s. 

  • Bedanktpagina

De bedanktpagina is een veelgebruikte pagina die niet direct zichtbaar is op jouw website. Je zet deze in wanneer de bezoeker een aankoop heeft gedaan of zijn gegevens heeft achtergelaten om contact op te nemen, zich heeft aangemeld voor de webinar of de nieuwsbrief wilt ontvangen.

Op bedanktpagina loont het om ook een vervolgstap toe te voegen. Bijvoorbeeld een cross sell met korting, omdat de klant al een eerdere aankoop heeft gedaan. Je kun de klant ook vragen een review achter te laten over het betalingsproces, of jouw merk te volgen op social media.

Het doel van deze website pagina is ook om te filteren welke kopers uit jouw advertenties komen. Deze gegevens vind je terug in Google Analytics.

Website pagina’s met Fueld

Je hebt dus verschillende soorten website pagina’s die bijdragen aan de structuur van jouw website, de vindbaarheid in zoekmachines als Google en het conversiepercentage. Ze dienen allemaal een ander doel, maar hebben overeenkomstig dat je met deze pagina’s SEO wise hoog wilt scoren in Google middels zoekwoorden analyse.

Heb je vragen over de opbouw van jouw pagina’s of hoe je verschillende soorten website content schrijft? Fueld heeft ervaring in website structuur, SEO copywriting en weet jouw pagina’s onder de juist doelgroep te brengen om websitebezoekers en conversies aan te trekken.

Wil je meer weten over wat een SEO bureau voor jouw soorten website pagina’s en website content betekent?