Welke social media zijn geschikt voor u?

Welke social media zijn geschikt voor u?

Het aantal verschillende social media blijft toenemen en ook het gebruik van deze kanalen op zakelijk gebied neemt toe. Veel kanalen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest worden steeds meer gebruikt voor marketingdoeleinden. Hoe kiest u uit al deze kanalen nu het juiste kanaal voor uw organisatie?

De keuze van een social media-platform moet niet afhangen van de kanalen waarop u nu al actief bent. Een goede keuze is gebaseerd op een social media-strategie. In uw social media strategie beschrijft u het hoe en waarom van uw online activiteiten. Het helpt bij het bereiken van uw doelen en geeft vorm aan de inhoud van uw uitingen op social media.

Doelstellingen en doelgroep

Om een keuze te maken voor welke social media u wilt gaan inzetten, is het belangrijk dat u uw doelstellingen en doelgroep goed voor ogen heeft. Wat wilt u bereiken met social media? Wilt u meer sales genereren, uw netwerk uitbreiden of meer naamsbekendheid creëren? Het ene kanaal is meer geschikt voor een bepaalde doelstelling dan de ander. Tevens moet u rekening houden met uw doelgroep. Op welke sociale kanalen is deze aanwezig? Dit zijn dan ook de kanalen waar voor u wat te halen valt.

Uit onderzoek van Salesforce blijken de volgende cijfers van de kanalen die volwassenen gebruiken.

  • 58% gebruikt Facebook
  • 23% gebruikt LinkedIn
  • 22% gebruikt Pinterest
  • 21% gebruikt Instagram
  • 19% gebruikt Twitter

Van deze volwassenen is 24% aanwezig op twee sociale kanalen, 16% op drie, 8% op 4 en 4% is aanwezig op 5 sociale kanalen. Dus bent u ‘slechts’ actief op één sociaal kanaal? Onderzoek dan of uw doelgroep op meerdere kanalen online is en zo ja, op welke. Uit hetzelfde onderzoek van Salesforce blijkt ook dat

  • 70% van de onderzochte doelgroep dagelijks op Facebook zit
  • 49% van de onderzochte doelgroep dagelijks op Instagram zit
  • 36% dagelijks gebruik maakt van Twitter
  • 17% dagelijks gebruik maakt van Instagram, en dat
  • 13% van de onderzochte doelgroep dagelijks op LinkedIn te vinden is.

Nu heeft u alvast een redelijk inzicht gekregen in de populariteit per kanaal. Toch willen wij nog benadrukken dat de keus voor een sociaal kanaal echt afhangt van waar uw doelgroep zicht bevindt en wat uw doelstellingen zijn. Ieder kanaal heeft zo zijn eigen voordelen.

Facebook

Facebook inzetten voor zakelijk gebruik is perfect om een communityrondom uw merk op te bouwen. (Potentiële) klanten kunnen gemakkelijk reageren op uw posts en laten zien of ze het leuk vinden of niet. Door de komst van de Facebook reactions (link blog) kunt u een nog beter inzicht krijgen in de voorkeuren van uw doelgroep. Op veel sociale kanalen heeft u de mogelijkheid om te adverteren en zo ook op Facebook. Facebook advertising kan voor veel verschillende doeleinden worden ingezet.

Instagram

Instagram wordt ook steeds populairder onder organisaties. Beeld wordt steeds belangrijker en kan wel eens belangrijker dan tekst worden. Werkt u in een organisatie waar u beschikt over voldoende (interessante) visuele content? Dan is Instagram zeker geschikt voor u. Van de gebruikers op Instagram is 29% vrouw en 22% man. 55% van de gebruikers zit tussen de 18-29 jaar wat Instagram een erg jong platform maakt. Van de 30-49 jarigen doet 28% aan Instagram en 11% van 50-64 jarigen. Maar daar houdt het niet op: 4% van de 65+’ers zitten op het visuele kanaal.

LinkedIn

LinkedIn is het enige van oorsprong zakelijke kanaal en doet zijn werk nog steeds erg goed. Niet alleen voor personen, maar ook voor organisaties biedt LinkedIn veel mogelijkheden. Zo kunt u een bedrijfspagina maken, een bedrijfsgroep en heeft u de mogelijkheid om uw diensten te segmenteren door middel van LinkedIn Showcase pagina’s. Houd bij het eventueel aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina wel weer rekening met uw doelgroep: LinkedIn is vooral bedoeld voor de zakelijke en professionele wereld. Richt u zich met name op huisvrouwen? Dan is LinkedIn waarschijnlijk niet uw kanaal.

Pinterest

Pinterest is, net zoals Instagram, vooral geschikt voor organisaties die veel visuele content kunnen produceren. 42% van de wereldwijde gebruikers zijn vrouwelijk tegenover slechts 13% van de mannen. In Nederland is dit percentage 60/40%.

Twitter

Twitter vierde dit jaar zijn tiende verjaardag! Er zijn veel dicussies over de huidige relevantie van het kanaal, maar Twitter is nog steeds alive and kicking.Twitter past bij u als u bijvoorbeeld mee wilt doen in (branchegerelateerde) discussies en veel verschillende soorten content te verspreiden heeft. Twitteraars vinden het namelijk niet erg om steeds weer nieuwe content te zien, terwijl dit op andere kanalen snel als hinderlijk gevonden wordt.

YouTube

Ook YouTube behoort tot de visuele kanalen. Steeds meer organisaties zien in dat het makkelijk kan worden ingezet als marketingkanaal en wat de voordelen hiervan zijn. Wilt u gebruik gaan maken van YouTube, zorg er dan voor dat u beschikt over mensen met de juiste kennis van video. Al uw video’s die vanuit uw organisatie worden verspreid, worden ook geassocieerd met uw merk. Niet alleen de goede video’s, maar ook die van mindere kwaliteit. YouTube telt mee dan 1 biljoen gebruikers en wordt door bijna 33% van alle mensen op het internet gebruikt. Iedere dag wordt er voor meer dan 100 miljoen uur aan video bekeken en het kanaal bereikt meer 18-49 jarigen dan welk kanaal dan ook.

Snapchat

Het laatste kanaal wat we hier bespreken, is Snapchat. Snapchat maakt een enorme groei door en ook hier haken organisaties graag op in. Omdat Snapchat een erg jong kanaal is die ook veel jonge gebruikers kent – 45% van de Snapchat gebruikers zitten tussen de 18-24 jaar – is het van belang dat u de juiste mensen en kennis in huis hebt om van dit kanaal een succes te maken.

Natuurlijk zijn er nog veel meer sociale kanalen waar u als bedrijf aanwezig kunt zijn. Het belangrijkste is dat u een goede social media strategie opstelt en uw doelstellingen in kaart brengt. Er is geen standaard succesformule voor welke kanalen u moet inzetten. Gebruik de gegevens hierboven als tips of als steuntje in de rug. Weet u niet waar u moet beginnen met uw strategie of kan die van u wel een update gebruiken?

Wilt u zeker weten welke social media kanalen geschikt zijn voor uw organisatie? We gaan graag met u om de tafel om dit met u te bespreken!