Blog

Gebruikersvriendelijke rapportages van HubSpot

Geschreven door Marielle Dellemijn | Nov 15, 2024 9:44:03 AM

Marketing en sales is een snelle wereld. Je kunt nog niet knipperen met je ogen of je staat alweer 1-0 achter. Rapportages kunnen je hierin helpen. Ze bieden je diepere inzichten in het gedrag van je klanten, de prestaties van je campagnes en belangrijke trends. 

HubSpot biedt met zijn uitgebreide rapportagetools en dashboards een krachtige én gebruiksvriendelijke oplossing. Deze tools zijn toegankelijk voor elk teamlid, van marketing managers tot salesprofessionals, en ondersteunen een sterke online marketing strategie. 

In dit artikel ontdek je waarom HubSpot de ideale keuze is voor krachtige rapportages. Je komt erachter hoe je deze tools kunt inzetten om het maximale uit je data te halen, ondersteund door feiten en cijfers.

Waarom kiezen voor HubSpots rapportagemogelijkheden? 

De rapportagetools van HubSpot - vergeleken met bijvoorbeeld Salesforce - onderscheiden zich door hun eenvoud en effectiviteit. Ze maken het mogelijk om gegevens en interacties vanuit verschillende bronnen en kanalen te integreren en te visualiseren, waardoor je een helder en gedetailleerd beeld krijgt van de prestaties van je marketingactiviteiten. 

Gebruiksvriendelijke CRM-rapporten maken voor iedereen 

Een van de grootste voordelen van deze geavanceerde rapportagemogelijkheden is het gebruiksgemak van de rapportages. In tegenstelling tot veel andere platforms, die vaak technische kennis vereisen, zijn deze rapportages ontworpen met gebruiksvriendelijkheid als kernprincipe. Dit betekent dat je niet afhankelijk bent van de IT-afdeling voor het creëren van nieuwe aangepaste rapportages en dashboards, wat jou tijd en middelen bespaart. 

De intuïtieve interface 

Dankzij de intuïtieve interface kunnen HubSpot gebruikers zonder ervaring in data-analyse belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) eenvoudig instellen op een dashboard en direct bruikbare inzichten verkrijgen. Dat levert je niet alleen rapporten op die je prestaties helder in kaart brengen, maar die daarnaast ervoor zorgen dat je meer tijd kunt besteden aan het interpreteren van de gegevens. 

Real-time data voor snellere beslissingen 

Op het moment dat je operationele lijsten en rapportages gebruikt ben je in staat om je werk effectiever te managen. Door de data in real-time beschikbaar te hebben hoef je niet meer te wachten op wekelijkse of maandelijkse updates en kun je snel schakelen. Zo kunnen marketing- en salesmanagers de prestaties van campagnes, marketing activiteiten en klantinteracties direct analyseren en snel inspelen op trends of bijsturen wanneer dat nodig is. 

De geavanceerde rapportagetools 

HubSpot biedt een breed scala aan rapportagetools die speciaal zijn ontworpen met gebruiksgemak in het achterhoofd. Door rapporten overzichtelijk en visueel aantrekkelijk te maken zijn de inzichten sneller beschikbaar voor je organisatie en kun je dus ook eerder goed onderbouwde beslissingen nemen. 

Deze rapportagetools zijn uitgebreid en flexibel, met opties voor standaardrapporten, custom dashboards en specifieke tools voor verschillende teams. De belangrijkste functies omvatten: 

Standaard- en maatwerkrapporten 

Standaardrapporten zijn vooraf gebouwd en kunnen direct aan dashboards worden toegevoegd. Ideaal voor het volgen van basisstatistieken zoals websiteverkeer, aantal leads en klantretentie. 

Voor bedrijven met specifieke vragen bestaat de mogelijkheid om custom rapporten en dashboards te maken. Zo kun je rapporten samenstellen die inspelen op jouw unieke bedrijfsbehoeften. 

Aanpasbare dashboards 

Een van de meest krachtige tools in HubSpot is de mogelijkheid om dashboards aan te passen aan de specifieke behoeften van je team. Dashboards bieden een overzicht van belangrijke metrics, gegroepeerd op basis van prioriteit of teamdoelen. Met een paar klikken kun je widgets toevoegen, het dashboard herstructureren of filters toepassen, zoals tijdsperiode of teamlid. Door deze aanpasbaarheid is elk dashboard uniek en past het precies bij de eisen van het team. 

Zo kun je een dashboard maken voor bijvoorbeeld salesmanagement, accountmanagement, leadgeneratie, organisch zoekverkeer, campagneprestaties en het klantenserviceteam. Dashboards kunnen bovendien eenvoudig worden gedeeld met collega’s, wat samenwerking bevordert en ervoor zorgt dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de laatste data en inzichten. 

Hoe maak je aangepaste rapporten? 

Voor bedrijven met specifieke databehoeften biedt HubSpot de mogelijkheid om custom reports te maken die aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen. Deze rapporten kun je periodiek draaien (bijvoorbeeld dagelijks, wekelijks, maandelijks). Je kunt ook kiezen of je andere gebruikers toegang geeft tot je eigen rapporten en zelfs of je een rapport wilt delen met niet-HubSpot gebruikers. 

Stapsgewijze handleiding voor het maken of beheren van een passende rapportage 

  • Ga in je HubSpot account naar Rapportage 
    Kies vervolgens voor Rapporten en klik op de button voor het aanmaken van een nieuw rapport. 
  • Kies het rapporttype 
    Begin met het selecteren van het juiste rapporttype. Je kunt kiezen uit verschillende sjablonen of vanaf nul beginnen met een blanco rapportage of dashboard. 
  • Bepaal de datapunten 
    Beslis welke gegevens voor jouw analyse relevant zijn. Je hebt de flexibiliteit om meerdere datastromen (bijvoorbeeld leadinformatie, salesdata, marketingcampagnes) te combineren in één rapport. Uiteraard kun je die datatypen ook desgewenst veranderen. 
  • Pas de filters aan 
    Gebruik filters om de data te verfijnen op basis van criteria zoals tijdsperiode, locatie of specifieke teamleden. Dit helpt om gerichte inzichten te verkrijgen die direct toepasbaar zijn. 
  • Visualiseer de data  
    Je kunt de data op basis van diverse grafiekopties (zoals staafdiagrammen, lijngrafieken en cirkeldiagrammen) aantrekkelijk en begrijpelijk te maken. Kies de opmaak die het beste past bij jouw rapportage doelen. 
  • Opslaan en delen  
    Sla het rapport op en voeg het toe aan je dashboard. Wil je het rapport delen met je team? Ga met je muist op het rapport staan dat je wilt mailen, klik op het vervolgkeuzemenu Acties en kies daar Delen via. Zo blijft iedereen op de hoogte en kunnen beslissingen op basis van dezelfde data worden gemaakt. 

Tips voor het optimaliseren van jouw HubSpot rapportages 

Voor maximale impact van je rapportages is het belangrijk om regelmatig te evalueren en te optimaliseren. Enkele tips: 

  • Regelmatig updaten 
    Pas je rapport of dashboard aan op basis van nieuwe inzichten of veranderende KPI’s. Daarom is het beheren van de gemaakte rapporten ook van belang. 
  • Gebruik A/B-testresultaten 
    Vergelijk resultaten van verschillende campagnes en leer van wat goed werkt — en wat niet. Alleen dan kun je effectieve campagnes bouwen en bijhouden. 
  • Kijk verder dan de cijfers 
    Analyseer niet alleen wat de cijfers zeggen, maar ook waarom bepaalde trends zich voordoen. Dit helpt bij het formuleren van effectievere strategieën. 

Ondersteuning via HubSpot Academy 

De HubSpot Academy biedt gebruikers de kans om zich te verdiepen in de wereld van rapportages en data-analyse. Door trainingen en certificeringen aan te bieden helpt de Academy gebruikers bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om het maximale uit de rapportagetools. 

Training en certificering voor rapportagetools 

De Academy biedt zowel basis- als gevorderde trainingen op het gebied van rapportage. Gebruikers leren hoe ze effectief dashboards en rapporten kunnen opzetten, optimaliseren en interpreteren. Of je nu een beginner bent of een ervaren marketeer, HubSpot helpt zo elke professional om data te begrijpen en een passend dashboard op te zetten voor betere beslissingen. Dus ga in je Hubspot account gauw naar de Academy en benut de rapportage- en dashboard mogelijkheden van HubSpot ten volle! 

Geavanceerde rapportage: een must voor organisaties die willen groeien 

Met de uitgebreide rapportagetools en trainingsmogelijkheden kunnen organisaties beter geïnformeerde beslissingen nemen en hun marketing- en salesstrategieën optimaliseren. 

Of je nu een standaardrapport wilt gebruiken of custom dashboard wilt creëren, HubSpot voorziet in de noodzakelijke middelen om diepgaand inzicht te krijgen in je bedrijfsdata. Door regelmatig gebruik te maken van deze functies en het continu evalueren van je strategieën kun je je organisatie toekomstbestendig maken en een concurrentievoordeel behalen in een markt die altijd in beweging is.