Trend 2018: Content marketing
Content marketing wordt in het marketingdomein veel gebruikt als middel voor leadgeneratie. Hierbij was het tot nu toe vooral gericht op tekst met een aantal afbeeldingen in de vorm van infographics en werden de resultaten slechts mondjesmaat doorgezet naar het CRM domein.
Content marketing video

Content marketing wordt in het marketingdomein veel gebruikt als middel voor leadgeneratie. Hierbij was het tot nu toe vooral gericht op tekst met een aantal afbeeldingen in de vorm van infographics en werden de resultaten slechts mondjesmaat doorgezet naar het CRM domein.

In 2018 worden er twee veranderingen verwacht op het gebied van content marketing. Ten eerste worden de resultaten uit het content marketingdomein steeds vaker doorgezet naar de opportunities in CRM, zodat deze in één proces gekwalificeerd en opgevolgd kunnen worden. Hierbij wordt het in de rapportage mogelijk om de herkomst van de oppurtunity funnel terug te voeren naar de verschillende marketingactiviteiten. De content die wordt ingezet in het marketingdomein zal dus steeds vaker effectiever worden gecontroleerd én steeds vaker komen hier leads uit voort.

Video content

De tweede verandering op het gebied van content marketing in 2018 is dat de digitale content van tekst en afbeeldingen steeds meer wordt uitgebreid naar inhoudelijke live streaming. Een overgroot deel van de mensen is visueel ingesteld, waarbij het zien van een video meer losmaakt dan dat het lezen van teksten dit doet. Het inzetten van video in het koopproces van de klant, zowel in de marketingfase als in de sales- en aftersales fase, is dan ook een trend die door zal zetten. De verwachting is dan ook dat door het gebruik van video de customer experience zal toenemen, wat een positief effect zal hebben op de doorstroom binnen de pipe line. In 2018 heeft ruim 80 procent van de B2B marketeers (84%) leadgeneratie als strategische focus gevolgd door de customer experience (57%) (Emerce).

TIP

Denk bij elke marketingactiviteit die uitgevoerd wordt na of de content ook in een video format gemaakt kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld na over het omzetten van de hoogtepunten van een whitepaper naar een korte video. Een ander voorbeeld is door de klantcase die in het verkooptraject als bewijsvoering wordt aangedragen, in de vorm van een interview te presenteren.

De twee verwachte veranderingen op het gebied van content marketing staan weergegeven in deze blog, wat één van de trends is van 2018. In ons whitepaper ‘9 toepasbare trends 2018’ leest u de overige toepasbare trends op het gebied van marketing. Bent u benieuwd? Download dan ons whitepaper hieronder: