IT marketing

IT marketing

IT marketing kan een knap staaltje kunst zijn. De Information Technology (IT)-sector groeit namelijk nog steeds, en er komt veel specifieke kennis bij kijken. Het wordt daardoor lastig om uit te leggen en te verkopen wat een bedrijf precies doet. De juiste aanpak van IT marketing kan helpen om de technische kennis op de juiste manier te vertalen naar personen en bedrijven die misschien helemaal geen verstand hebben van het vakgebied.

 

Wat is IT marketing?

IT marketing gaat om de marketing van bedrijven, producten en diensten in de IT-sector. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een bedrijf dat software maakt en onderhoudt voor andere bedrijven. IT marketing omvat daarmee alle activiteiten om de producten en diensten van die bedrijven te promoten, om daarmee de omzet te laten stijgen.

 

Tips voor een IT marketing strategie

IT marketing kan lastig zijn. Omdat het vaak gaat om specifieke technische kennis, zitten medewerkers van IT bedrijven helemaal ín die materie. Het kan dan lastig zijn om dat op zo’n manier te vertalen dat mensen zonder die specifieke kennis het ook snappen. En daarnaast moet je dan ook nog je expertise bewijzen en zorgen dat het aantrekkelijk overkomt. De volgende tips kunnen helpen bij het opzetten van een IT marketing strategie:

 

  1. Stel een marketing strategie op

    Begin met het maken van een marketing strategie. Dat geldt niet alleen voor IT-bedrijven, maar voor alle organisaties die hun marketing willen aanpakken. Stel doelen op. Wat wil je precies bereiken met de marketing? Hoeveel leads of clicks wil je per maand? Welke kanalen wil je hiervoor inzetten en wel budget stel je beschikbaar? Zorg ervoor dat deze strategie specifiek en meetbaar zijn, zodat je het na de tijd kunt evalueren.

  2. Praat in duidelijke taal

    Praat niet in jargon of afkortingen. Je hebt waarschijnlijk ook te maken met mensen die niet veel weten van afkortingen en IT-termen. Het is beter om in functies te praten. Wat kan jouw product? Je kan bijvoorbeeld omschrijven wat jouw product kan doen voor een bepaald bedrijfsproces.

  3. Deel je kennis in content

    Content delen is cruciaal binnen een marketingstrategie. Dat geldt ook, en misschien wel in het bijzonder voor bedrijven in de IT-sector. Vaak weet je doelgroep zelf niet wat ze precies nodig hebben om een probleem op te lossen. Ze zoeken een bedrijf dat ze kan helpen om ‘iets technisch’ op te lossen. Door je kennis te delen, bouw je aan de betrouwbaarheid van je organisatie en vergroot je je naamsbekendheid. Daardoor zullen klanten sneller bij je aankloppen. Kennis delen kan je bijvoorbeeld doen in de vorm van blogs of video’s over technische problemen of uitdagingen die klanten tegen kunnen komen. Zo voelen ze zich begrepen.

  4. Maak gebruik van marketing automation

    Marketing automation is kortgezegd het automatisch benaderen van je doelgroep, op basis van hun behoeftes. Zo kan je ze bijvoorbeeld automatisch content, tips of meer informatie sturen naar bezoekers van je website die hun contactgegevens hebben achtergelaten. In de IT-branche weet de doelgroep niet altijd waar ze naar op zoek zijn. Juist dan kan marketing automation voordeel bieden. Je kan ze op basis van hun gedrag op jouw site net een stapje verder brengen in de zoektocht naar een oplossing. Hoe beter je ze door dat koopproces heen brengt, hoe groter de kans is dat ze jouw zullen kiezen als leverancier.

Lees ook:
Wat is marketing automation?

IT marketing uitbesteden?

Je kan als IT-bedrijf investeren in kennis of personeel voor marketinguitingen. Maar je kan het natuurlijk ook gewoon uitbesteden. Veel IT-bedrijven kiezen ervoor om hun marketing te laten verzorgen door een extern bedrijf. Je wil dat natuurlijk wel laten doen door een bureau dat snapt waar jij mee bezig bent. Iemand die jouw expertise kan vertalen naar bijvoorbeeld een creatief concept.

Fueld is een voorbeeld van zo’n marketingspecialist. Door onze ervaring met allerlei verschillende IT-klanten weten we wat er speelt en wat er nodig is om succesvolle marketing te verzorgen.

 

Contact opnemen

Neem gerust contact met ons op! We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden.

 

Lees ook:
Wat is online marketing?
Leadgeneratie B2B
Marketing uitbesteden

Instagram