IT marketing: haal alles uit je online zichtbaarheid
IT marketing zit anders in elkaar dan marketing in het algemeen. Bij Information Technology komt namelijk veel specifieke kennis bij kijken. Het wordt daardoor lastig om uit te leggen en te verkopen wat je bedrijf precies doet. De juiste aanpak van IT marketing kan helpen om de technische kennis op de juiste manier te vertalen naar personen en bedrijven die deel uitmaken van de decision making unit.
Wat is IT marketing?
IT marketing gaat om de marketing van bedrijven, producten en diensten in de IT-sector. Hierbij kan je denken aan een bedrijf dat software maakt en onderhoudt voor andere bedrijven. IT marketing omvat daarmee alle activiteiten om de producten en diensten van die bedrijven te promoten, om daarmee de omzet te laten stijgen.
Je wilt hierbij gebruik maken van de inbound marketing, dat wil zeggen dat je meer dan ooit uitgaat van de behoeften en wensen van de klant. De marketing moet niet storend zijn, maar waardevol en op het juiste moment bij de juiste persoon aankomen.
Tips voor een IT marketing strategie
Omdat het vaak gaat om specifieke technische kennis, zitten medewerkers van IT bedrijven helemaal ín de materie. Het kan dan lastig zijn om dat op zo’n manier te vertalen dat mensen zonder die specifieke kennis het ook snappen. En daarnaast moet je ook nog je expertise bewijzen en zorgen dat het aantrekkelijk overkomt. De volgende tips kunnen helpen bij het opzetten van een IT marketing strategie:
Breng structuur aan in je plannen
Begin bij het opzetten van een structureel plan. Dat geldt niet alleen voor IT-bedrijven, maar voor alle organisaties die hun marketing willen aanpakken. Stel doelen op. Wat wil je precies bereiken met de marketing? Hoeveel leads of clicks wil je per maand? Welke kanalen wil je hiervoor inzetten en wel budget stel je beschikbaar? Zorg ervoor dat deze strategie specifiek en meetbaar zijn, zodat je het na de tijd kunt evalueren.
Let er op dat je uitgaat van de kanalen waar je doelgroep op te vinden is. Voor de B2B sector is dit veelal LinkedIn, omdat dit platform door gebruikers wordt ingezet als zakelijke social media.
Praat in duidelijke taal
Praat niet in jargon of afkortingen. Je hebt waarschijnlijk ook te maken met mensen die niet veel weten van afkortingen en IT-termen. Het is beter om in functies te praten. Wat kan jouw product? Je kan bijvoorbeeld omschrijven wat jouw product kan doen voor een bepaald bedrijfsproces.
Leg daarnaast de focus op de knelpunten van je doelgroep, zodat je laat zien dat je de problemen begrijpt. Bespreek daarna welke oplossingen het probleem wegnemen en hoe jouw product daaraan bijdraagt. Op deze wijze voelt de doelgroep zich begrepen en zullen ze eerder een aankoop bij je doen dan wanneer je alleen spreekt vanuit de technische features van je product.
Deel je kennis in content
Content delen is cruciaal binnen een marketingstrategie. Dat geldt ook, en misschien wel in het bijzonder, voor bedrijven in de IT-sector. Vaak weet je doelgroep zelf niet wat ze precies nodig hebben om een probleem op te lossen. Ze zoeken een bedrijf dat ze kan helpen om ‘iets technisch’ op te lossen. Door je kennis te delen, bouw je aan de betrouwbaarheid van je organisatie en vergroot je je naamsbekendheid. Daardoor zullen klanten sneller bij je aankloppen. Kennis delen kan je bijvoorbeeld doen in de vorm van blogs of video’s over technische problemen of uitdagingen die klanten tegen kunnen komen. Zo voelen ze zich begrepen.
Maak gebruik van marketing automation
Marketing automation is kortgezegd het automatisch benaderen van je doelgroep, op basis van hun behoeftes. Zo kan je ze bijvoorbeeld automatisch content, tips of meer informatie sturen naar bezoekers van je website die hun contactgegevens hebben achtergelaten. In de IT-branche weet de doelgroep niet altijd waar ze naar op zoek zijn. Juist dan kan marketing automation voordeel bieden. Je kan ze op basis van hun gedrag op jouw site net een stapje verder brengen in de zoektocht naar een oplossing. Hoe beter je ze door dat koopproces heen brengt, hoe groter de kans is dat ze jouw zullen kiezen als leverancier.
IT marketing uitbesteden?
Je kan als IT-bedrijf investeren in kennis of personeel voor marketinguitingen. Maar je kan het natuurlijk ook uitbesteden. Veel IT-bedrijven kiezen ervoor om hun marketing te laten verzorgen door een extern bedrijf. Je wil dat natuurlijk wel laten doen door een bureau dat snapt waar jij mee bezig bent. Iemand die jouw expertise kan vertalen naar bijvoorbeeld een creatief concept. Daarnaast is het ook verstandig om te kiezen voor een team dat bestaat uit verschillende expertises binnen het vakgebied. Denk aan SEO, SEA en social media.
Fueld is een voorbeeld van zo’n marketingspecialist. Door onze ervaring met allerlei verschillende IT-klanten weten we wat er speelt en wat er nodig is om succesvolle marketing te verzorgen. We beschikken over een kennisteam dat alle aspecten van je online marketing op kan zetten. Van advertenties tot je social media posts, aansluitend op de koopfases en customer journey van je prospects en klanten.
Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Bekijk dan ons MaaS-concept: alle online marketingdiensten die we voor jou opzetten. Of je nu volledig wilt uitbesteden, of ondersteuning zoekt bij je IT marketing strategie. Fueld helpt je met een structurele aanpak.
Lees ook:
→ Wat is online marketing?
→ Leadgeneratie B2B
→ Marketing uitbesteden