Content creëren: zo doe je dat!

Content creëren: zo doe je dat!

Voor elke organisatie is goede content creatie van belang. Wanneer je de juiste content voor jouw doelgroep creëert, voelt jouw doelgroep zich sneller aangesproken. Dit kan vervolgens leiden tot meer warme leads. Het maken van goede content kan voor elke organisatie een uitdaging zijn. In deze blog hebben beschreven hoe jij de perfecte content creëert!

Tone of voice

Tijdens het creëren van content is het belangrijk dat je aan de content behoefte voldoet. Om deze reden is het belangrijk dat je van tevoren onderzoek doet. Analyseer door welke content jouw doelgroep zich aangesproken voelt. Op basis van de resultaten, kun je jouw content maken. Je moet er bijvoorbeeld rekening mee houden met welke tone of voice je jouw doelgroep moet aanspreken. Als de inhoud aansluit bij jouw doelgroep, zorg je jouw content relevant is. Dit hangt ook af van de tone of voice van jouw organisatie.

Content marketing doel

Contentcreatie valt onder jouw online marketing strategie. Bij het creëren van content moet je van tevoren het doel bepalen waarvoor je schrijft. Wil je meer conversie, naamsbekendheid of zichtbaarheid? Vraag het jezelf af! Meer zichtbaarheid kun je bijvoorbeeld creëren door consequent nieuwe content te plaatsen. Je wordt namelijk op deze manier beter gevonden in de zoekmachines. Kortom: vraag het jezelf het doel af en creëer content op basis van je gestelde doelen content.

Unieke content

Zorg ervoor dat jouw content uniek is. Dat kun je bijvoorbeeld doen door afbeeldingen te plaatsen die zelf door jou gemaakt zijn. Afbeeldingen versterken jouw content. Beeld zegt namelijk veel meer dan woorden. Daarbij maken zelfgemaakte afbeeldingen de content veel persoonlijker. Daarnaast moet je er wel voor zorgen dat je afbeeldingen van de juiste kwaliteit bezitten.

Afbeeldingen versterken jouw content. Beeld zegt namelijk veel meer dan woorden.

Je kunt op allemaal verschillende manieren unieke content creëren. Denk bijvoorbeeld aan een video. De video kun je plaatsen op jouw website of blog. Het kan over van alles gaan. Je kunt jouw medewerkers erin voorstellen, een kleine rondleiding in jouw organisatie of je kunt in de video leuke feitjes vertellen over jouw organisatie. Denk hierbij ook goed na over het doel van het filmpje en zet het op de juiste kanalen in.

Weet je niet over welke onderwerpen je content moet creëren? Plan een dag in voor het bedenken van unieke content met je collega’s! Door met iedereen te brainstormen komen nieuwe ideeën naar voren. Hier heb je alvast 5 tips om je content strategie te verbeteren.

Customer journey

De customer journey speelt een grote rol bij het creëren van content. Wanneer je jouw customer journey in kaart hebt, gebracht kun je daar je content op aansluiten. Met de juiste content speel je in op de behoefte van jouw (potentiële) klant. Daarnaast wordt het aankoopproces van de klant tijdens de hele klantenreis ondersteunt. Kijk op welke manier jouw klant wordt geïnspireerd en op welke degene in actie komt. Call to actions kunnen bijvoorbeeld de actie van de klant stimuleren.

Content creëren voor op social media

Het maken van inhoud voor op social media platforms is een essentieel onderdeel van elke digitale marketingstrategie. Het gaat om het maken van inhoud die aanslaat bij het doelpubliek zodat het meer mensen naar je pagina of profiel trekt. Het maken van inhoud voor sociale media moet informatief, onderhoudend, boeiend, tijdig en relevant voor het platform zijn om de zichtbaarheid van het merk te bevorderen en groei te stimuleren.

Het creëren van inhoud moet variëren van tekst, afbeeldingen, video’s, infographics en audio om diversiteit aan inhoud toe te voegen voor je publiek. Daarnaast kan het regelmatig creëren van interessante inhoud je helpen om aanwezig te zijn op sociale mediaplatforms en relaties op te bouwen met volgers. Gebruik hashtags om meer mensen te bereiken wanneer je inhoud op sociale media plaatst en cross-promoot dezelfde inhoud op meerdere sociale media.

Maak gebruik van content creation tools

De belangrijkste content creation tool zijn de werknemers in het bedrijf. Zij bezitten belangrijke informatie die relevant is voor op de socials, voor de nieuwsbrief of als blogpost om de doelgroep te informeren. Daarnaast kun je gebruikmaken van AI om je creativiteit te boosten en een aanzet te geven voor je blogs. Denk aan JasperAI of Neuroflash. Je kunt hierbij ook denken aan SEO tools, die jouw content vindbaar maken voor zoekmachines (Ahrfers, SEMRush, SurferSEO).

Andere tools die je kunt gebruik voor content creation zijn:

  • Adobe voor al je afbeeldingen
  • Grammerly, om je (Engelse) spelling en schrijfwijze te controleren
  • ChatGPT, voor al je vragen
  • Canva voor je visuele ontwerpen

Deze tools ondersteunen je in het content creation process. Maar de tools staan natuurlijk niet op zich. Het is van groot belang dat je een content creator in dienst neemt of inhuurt, zodat de content is afgestemd voor zoekmachines en je overige campagnes (denk aan SEA).

Wil jij graag unieke content creëren voor jouw organisatie, maar weet je niet hoe? Vraag dan een adviesgesprek bij ons en wij helpen je!