Wat is HubSpot?

Wat is HubSpot?

HubSpot is een platform dat software biedt aan organisaties voor een allround marketingbeheer. Het biedt software voor marketing, verkoop en klantenservice. De software is bedoeld om het voor organisaties makkelijker te maken om via de website relevante bezoekers aan te trekken met gerichte content. Daarnaast biedt HubSpot ook gratis CRM-software, waarin de relatie met klanten op een centrale plek beheerd kan worden. In dit blog zullen we verder ingaan op de onderdelen van HubSpot.

Oprichting en werkwijze

HubSpot is in 2006 opgericht door Brian Halligan en Dharmash Shah. Ze zagen dat het proces van de aankoop van producten, de customer journey, aan het veranderen was. Hun doel werd om een marketingplatform te bouwen waardoor alle online marketingactiviteiten van organisaties optimaal kunnen worden ingezet.

HubSpot werkt volgens de inbound marketing methode. Dat houdt in dat de klant centraal staat. Kort gezegd moet je als bedrijven zorgen dat je online gevonden wordt en waarde toevoegt op de momenten dat de informatiebehoefte van je doelgroep het hoogst is. Om dat te bereiken, biedt HubSpot de verschillende tools.

De Marketing, sales en serviceonderdelen van HubSpot zijn zo ingericht dat ze de marketingactiviteiten van organisaties ondersteunen, terwijl de klant centraal blijft staan. De hele customer journey kan zo op een centraal platform beheerd en geoptimaliseerd worden.

Ook interessant:
Het belang van de customer journey

Hubspot

De gratis HubSpot CRM

Allereerst biedt HubSpot gratis CRM tools. Dat is eigenlijk de basis voor alle andere software die ze bieden. Met de CRM tools kan je alle gegevens, contactmomenten en informatie van je klanten opslaan. Ook zijn taken en activiteiten makkelijk te bedienen.

Marketing Hub

Met de Marketing Hub biedt HubSpot een platform gericht op content marketing, waar waardevolle inzichten uit voort komen. Het zorgt voor een persoonlijker bereik, maar is door automatisering tegelijkertijd efficiënter. Het zorgt er uiteindelijk voor dat je website meer bezoekers trekt en meer leads genereert. Voor het trekken van bezoekers kan je bijvoorbeeld denken aan het stijgen in de zoekmachineresultaten en het gebruik van social media, blogs en advertenties. Ook aan content creatie besteden ze veel aandacht. Om meer leads te genereren biedt HubSpot informatie en tools voor onder andere landing pagina’s, marketing automatisering, analyses, en calls-to-action. De basis onderdelen van deze software zijn gratis te gebruiken. Een professioneel abonnement kost 800 dollar per maand.

Sales Hub

De Sales Hub draait om de verschillende fases van het koopproces van een klant. Met de software van HubSpot weet je precies in welke fase de potentiële klant zich bevindt. Daardoor kan je diegene op de juiste momenten bereiken met gepersonaliseerde content. Dat kan geautomatiseerd, zodat het geen extra moeite kost om handmatig elke lead in de gaten te houden. Je kan hierbij denken aan automatische mailtjes, het gebruik van een live-chat op je website en een eenvoudige tool om persoonlijke video’s te maken voor je potentiële kopers. Ook deze software is gratis te gebruiken, maar een professioneel abonnement met alle tools kost 500 dollar per maand.

Service Hub

De HubSpot Service Hub zorgt ervoor dat alle klantinformatie eenvoudig en overzichtelijk blijft. Je kan bijvoorbeeld zien welk product ze gebruiken en welke problemen er zijn. Door een slim ticketsysteem kan de klantenservice vragen van klanten gestructureerd en snel afhandelen. Het draait bij deze service allemaal om het contact met de klant, zodat die zo tevreden mogelijk is. Je kan hierbij denken aan verschillende communicatiemogelijkheden en de mogelijkheid voor feedback van je klanten. Een professioneel abonnement voor deze software kost 400 dollar per maand.

De voordelen van het gebruik van HubSpot

Het grootste voordelen van het gebruik van de HubSpot-software is het efficiënte werken. Door automatisering op meerdere punten bespaar je veel tijd, en daardoor gaat het je waarschijnlijk ook geld schelen. Verder komen er meer mensen op je website, door een betere online vindbaarheid en slimme (content)marketing. Ten slotte hou je er hoogstwaarschijnlijk oprecht tevreden klanten aan over, omdat het in de software van HubSpot allemaal om de klant draait.

Een belangrijk onderdeel van HubSpot is online vindbaarheid in een zoekmachine als Google. Dit is onder andere te realiseren via een pillar page. Wil je meer informatie over wat een pillar page precies is of een begin maken aan je online vindbaarheid via een pillar page? Download onderstaande whitepaper en zorg ervoor dat je online vindbaar bent!

Lees ook:
Wat is online marketing?
4 content trends van 2020
Op deze manier zet je video content effectief in