Wat is SEO?

 

Je hebt vast wel eens van de term SEO gehoord, maar wat is het nou eigenlijk precies? Letterlijk betekent het Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Op deze pagina leggen we je stap voor stap haarfijn uit hoe SEO werkt.

SEO omvat de activiteiten die je onderneemt om ervoor te zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk scoort in zoekmachines zoals Google. Dit gaat alleen om de organische (gratis) zoekresultaten, dus daar horen de advertenties niet bij. Die horen namelijk bij SEA, Search Engine Advertising.

Door actief gebruik te maken van SEO technieken kom je dus hoger in de zoekresultaten te staan. Dat resulteert in meer bezoekers op je website, want consumenten kijken nou eenmaal meestal niet veel verder dan de eerste paar zoekresultaten.

Waarom SEO?

Dat bedrijven of organisaties graag hoog in de zoekresultaten willen komen, spreekt eigenlijk voor zich. Een hogere positie betekent namelijk meer bezoekers op je website en dus waarschijnlijk meer naamsbekendheid en meer aankopen.

De volgorde van de zoekresultaten wordt bepaald door het ingevoerde zoekwoord, maar ook door de manier waarop zoekmachines werken.

wat is seo

Het doel van een zoekmachine is om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen bij diens vraag of zoekopdracht. Daarvoor is dus een relevant antwoord nodig. En om die relevante antwoorden te kunnen weergeven, is het dus noodzakelijk dat zoekmachines kunnen ‘lezen’ wat er op een website te vinden is.

Dit gebeurt met zogenaamde crawlers, die pagina’s indexeren. Op die manier, en met een bijbehorend algoritme, bepaalt een zoekmachine welke resultaten het meest relevant zijn voor de zoekopdracht. En die volgorde wordt dus laten zien aan de gebruiker.

SEO speelt in op dit systeem. Door zo goed mogelijk te voldoen aan de eisen van zoekmachines, maak je de kans groter om bovenaan te komen. Dat gebeurt door verschillende SEO technieken.

Hoe werken de SEO technieken?

SEO bestaat uit een aantal technieken, die allemaal bijdragen aan een hogere positie in de zoekmachine.

Zoekwoorden

Het begint allemaal met zoekwoorden. Je doel is waarschijnlijk om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden, die bij jouw product of dienst passen. Zoekwoorden kunnen dus bijvoorbeeld ‘schoenenwinkel Haarlem’ zijn, maar ook ‘uitleg buitenspel’ voor een site die informatie bevat over voetbal.

Er bestaan allerlei programma’s waarmee je kan zien op welke combinatie zoekwoorden het meest wordt gezocht in jouw land of regio. Voorbeelden hiervan zijn Ahrefs of Google Analytics. Misschien wordt er bijvoorbeeld meer gezocht op ‘Wat is buitenspel?’ in plaats van op ‘uitleg buitenspel’. Je kan handig op deze kennis inspelen door informatie te geven over de zoekwoorden waarop het meest wordt gezocht.

Content

Vervolgens is de content van je website ontzettend belangrijk. Als je gevonden wil worden op bepaalde zoekwoorden, dan moet je daar ook informatie over verschaffen. Hoe beter je voorziet in de contentbehoefte van je doelgroep, hoe beter je het zal doen in de zoekmachineresultaten. Dat komt doordat de zoekmachine dus kan ‘lezen’ dat jouw website informatie verschaft over de gestelde vraag of zoekopdracht.

Ook de kwaliteit van de content speelt een rol. Een zoekmachine kijkt namelijk ook naar of en hoe snel de gebruikers weer terugkeren naar de zoekresultaten, en of ze eventueel doorklikken op je website. Dat zegt namelijk iets over hoe relevant de content voor de gebruiker is. Het heeft dus geen zin om willekeurig allerlei zoekwoorden op je website rond te strooien. Kwalitatieve content, en eventueel gerelateerde content, zal ervoor zorgen dat je hoger scoort in de zoekresultaten.

Techniek

Toch ben je er nog niet met alleen content over de juiste zoekwoorden. Techniek speelt ook een grote rol. Zo kijken zoekmachines bijvoorbeeld ook naar hoe je content gestructureerd is. Een duidelijke structuur maakt het namelijk voor de bezoeker mogelijk om snel de juiste informatie te vinden. Verder speelt de snelheid en de server van de website ook een rol.

Structuur van de website
Een duidelijke websitestructuur wordt breder van boven naar onder. Dat houdt in dat je vanaf de homepagina via het menu op verschillende landingspagina’s kan komen. Vanuit die pagina’s is het weer mogelijk om naar gerelateerde subpagina’s te komen. Deze structuur maakt het voor de gebruiker makkelijker om in je website te zoeken. En daarom is die structuur dus ook beter voor je positie in de zoekmachine.

Ook belangrijk voor de structuur is het linken binnen je eigen website. Als je ervoor zorgt dat er regelmatig naar andere pagina’s op de website wordt gelinkt, kan een zoekmachine de structuur en samenhang op je website nog beter beoordelen. De crawlers kunnen zo namelijk zien wat verbonden is en bij elkaar hoort. Onderstaan plaatje is een voorbeeld van een goede sitestructuur.

Structuur van een pagina
Vervolgens de structuur van een pagina of artikel op je website. Zorg ervoor dat het zoekwoord van de gebruiker voorkomt in de titel van een artikel. Doe je dat niet, dan is de kans dat je op die zoekterm wordt gevonden erg klein. De titel is namelijk erg belangrijk voor het algoritme van zoekmachines.

Naast de titel is de meta omschrijving ook belangrijk. Dit is het klein stukje tekst die op Google zichtbaar is in het resultatenoverzicht. Het is belangrijk dat dit een kort stukje tekst is, die precies aangeeft waar het artikel over gaat. Ook dit onderdeel is namelijk belangrijk om hoger in de zoekresultaten te komen. De zoekmachine wil immers dat de gebruiker zo snel mogelijk de juiste informatie vindt. Sluit de meta omschrijving goed aan bij de zoekterm die de gebruiker heeft ingevoerd (en bevat hij die ook), dan heb je dus meer kans op een hogere positie.

Tot slot de koppen op de pagina. Er zijn verschillende koppen, die van H1 tot H6 steeds kleiner worden. Als je deze gebruikt op een pagina, dan kan een zoekmachine scannen wat het belangrijkste is, en wat minder belangrijk. Als je dus je zoekwoord laat terugkomen in een H1, heeft dat meer effect dan in een H6.

Wel moet je hierbij natuurlijk rekening houden met de gebruiker, en niet alleen met de zoekmachine. Het heeft dus niet zoveel zin om allemaal H1 koppen te gebruiken met het zoekwoord, als dat niet van toegevoegde waarde is voor de vraag van de gebruiker. Als de gebruiker van je site verward is door de structuur, zullen ze namelijk zeker niet doorklikken. En ook dat heeft effect op hoe goed je presteert in de zoekmachineresultaten.

Autoriteit

Om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen met het vinden van relevante content, houden zoekmachines ook rekening met de autoriteit van een website. Hoe meer autoriteit een website heeft, hoe belangrijker hij is voor zoekmachines en hoe hoger de pagina zal komen. Daarom komen pagina’s als Wikipedia of Apple vaak hoog in de zoekresultaten.

 

Deze autoriteit, of Domain Authority, wordt gecreëerd door externe linkjes. Dat zijn linkjes van andere pagina’s naar jouw pagina. Kort gezegd word je dus belangrijker naarmate er meer sites naar jouw site linken. Linkt Wikipedia naar jouw site, dan zal jouw autoriteit ook een beetje stijgen. Ook sites met een lagere autoriteit kunnen natuurlijk naar jouw site linken, maar zij zullen minder waarde toevoegen dan sites met een hogere autoriteit.

Linkbuilding
Iemand kijkt zijn positie in GoogleAls SEO’er kan je slim inspelen op deze techniek. Zo kan je bijvoorbeeld linkjes uitwisselen met andere websites, zodat jullie autoriteit allebei een beetje zal stijgen.

Deze manier van linkbuilding moet wel natuurlijk blijven, anders hebben zoekmachines wel door dat het om het opbouwen van de domeinnaam gaat, en zullen ze de linkjes niet of minder meerekenen. Zorg dus voor linkjes van verschillende soorten pagina’s, met verschillende autoriteiten en naar verschillende pagina’s op je site.

 

 

SEO jargon op een rijtje

HAls je van plan bent om bezig te gaan met SEO, is het handig om alvast een paar termen te kennen. De volgende termen zal je dan namelijk nog vaak tegen komen:

Zoekwoord

Een zoekwoord spreekt waarschijnlijk nog voor zich. Dat is het woord waar gebruikers op zoeken in een zoekmachine.

SERP

SERP staat voor Search Engine Results Page. Dat is de pagina die verschijnt als je ergens op zoekt. Dat zijn dus de meest relevante informatie die bij de zoekterm aansluit.

Landing page

De landingspagina is de pagina waar bezoekers terecht komen wanneer ze voor het eerst je website zien. Dit is dus niet één specifieke pagina op je site. Het verschilt namelijk per persoon en per zoekwoord waar gebruikers als eerst terechtkomen.

Anchor text

De anchor text, of ankertekst, is de tekst die je aanklikt als je op een link klikt. Dat is bijvoorbeeld vaak ‘lees verder’ of ‘klik hier’. Mocht je gaan linkbuilden, onthoud dan dat het altijd beter is om sleutelwoorden en zoektermen te gebruiken als ankertekst. De naam van je website, of het onderwerp van een pagina, zal het altijd beter doen dan ‘lees verder’ of ‘klik hier’.

Backlinks

Een backlink is een link die jij ‘terugplaatst’ naar een site die ook naar jou heeft gelinkt of gaat linken. Als je gaat linkbuilden, wordt er vaak gevraagd om backlinks.

Follow

Niet alle linkjes die op websites worden geplaatst, worden ‘meegerekend’ door het algoritme van zoekmachines. Follow-links worden wel meegerekend. Zorg er bij het linkbuilden dus voor dat je Follow-links aan het verzamelen bent.

NoFollow

Dit zijn de links die niet worden meegerekend door de crawlers en algoritmes van zoekmachines. Dit kan bijvoorbeeld gaan om de reacties op een forum.

Domain Authority

Een Domain Authority, of DA, heeft te maken met de autoriteit van je website. Dit gaat om de hele website in het geheel, dus niet om subpagina’s.

Page Authority

In tegenstelling tot de Domain Authority gaat dit wel om losse pagina’s. Zo kunnen bepaalde pagina’s op je website het bijvoorbeeld ontzettend goed doen, terwijl andere nauwelijks in de zoekresultaten voorkomen.

 

Beginnen met SEO?

Als je wil beginnen met SEO, is het belangrijk dat jouw website goed werkt en “gezond” is. Een website wordt namelijk door Google gecrawld, en door het crawlen ziet Google de gezondheid van je website. Gezonde website scoren beter dan ongezonde websites, omdat deze websites een betere ervaring kunnen bieden aan websitebezoekers.

Wil jij weten of jouw website gezond is? Dat kan! Maak dan gebruik van de gratis SEO-scan van Fueld en kom achter de conditie van jouw website. Hiermee zet je de eerste stap in jouw SEO-strategie en de eerste stap naar de eerste positie in Google!

Benieuwd naar de scores, ranking en technische backend van je website?

We zullen jouw website gratis testen

info@fueld.nl
050 210 4222

Vul onderstaand formulier in en ontvang een volledig scanrapport van je website

  • Hoe wij omgaan met je persoonsgegevens, lees je in ons privacystatement.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.