B2B Marketing

B2B Marketing

Dat de business to business (B2B) sector anders is dan de business to customer (B2C) sector, is niet nieuw. Bij B2B gaat het vaak om minder klanten, maar wel om meer aankopen en hogere bedragen. Dat maakt B2B marketing een belangrijke factor.

 

Wat is b2b marketing

B2B marketing is de marketing van bedrijf tot bedrijf. Het gaat dus om de marketing rondom de verkoop van een product of dienst van een bedrijf aan een ander bedrijf. Marketing-activiteiten zijn activiteiten die ervoor zorgen dat producten of diensten bekendheid krijgen op de afzetmarkt. Door die bekendheid wordt een grotere omzet behaald. Doordat je met andere klanten te maken hebt, werkt B2B marketing net even anders dan marketing op de B2C-markt.

 

B2B en B2C marketing

Klanten op de B2B-markt zijn anders dan klanten binnen de B2C-markt:

  • Meer mensen betrokken bij een aankoop Ten eerste zijn er bij een zakelijk aankoop vaak meer mensen betrokken. Dat komt doordat er in een bedrijf meestal niet één persoon beslist welke aankoop er wordt gedaan. Op de consumentenmarkt is dit vaker het geval.
  • Minder impulsaankopen Ten tweede zijn B2B klanten minder geneigd tot het doen van impuls- of emotie aankopen. Dit komt ook doordat er meer mensen bij een aankoop betrokken zijn. Er wordt beter en langer over een aankoop nagedacht. Marketing die gericht is op impulsaankopen, heeft dus minder zin op de B2B markt.
  • Klantrelatie Ten slotte draait B2B marketing meer om het aangaan van relaties met de klant. Dat komt doordat er op de B2B marketing minder wordt geswitcht tussen leveranciers. Als klanten eenmaal tevreden zijn, zullen ze daadwerkelijk langer klant blijven. Dat komt ook doordat het vaak om hogere bedragen gaat en omdat meer mensen betrokken zijn bij de aankoop. Het proces van switchen duurt daardoor ook weer langer.

 

Aan de slag met b2b marketing

Ben je van plan om aan de slag te gaan met B2B marketing? Hou dan rekening met de volgende tips:

  1. Bepaal je doelVoordat je begint is het belangrijk om jezelf een doel te stellen. Wat wil je bereiken als bedrijf? Wil je zoveel mogelijk afzet, meer bekendheid of meetbare resultaten? Stel een doel op, en gebruik dat doel voor het bepalen van je marketingstrategie en tussendoelen.
  2. Ken je doelgroepMisschien ben je dit al eindeloos vaak tegengekomen, maar het blijft belangrijk: ken je doelgroep. Weet hoe ze in elkaar zitten en hoe het koopproces van je doelgroep eruitziet. Door kennis over die buyers journey weet je namelijk ook op welk moment je de klant het beste kan benaderen met bepaalde informatie. Daarnaast weet je beter aan welke informatie of content de (potentiële) klant behoefte heeft.
  3. LeadgeneratieLeadgeneratie is het proces om van potentiële klanten daadwerkelijke klanten te maken. Deze potentiële klanten kom je op het spoor doordat ze contactgegevens kunnen achterlaten op je website. Dat kan je stimuleren door ze content aan te bieden in ruil voor contactgegevens. Zodra je die contactgegevens hebt, en hun interesses weet, kan je ze benaderen met bijvoorbeeld extra informatie of aanbiedingen.
  4. Content Contentmarketing speelt een grote rol in de B2B-sector. Dat kwam ook al naar voren in de hierboven genoemde leadgeneratie. De juiste content op het juiste moment kan er namelijk voor zorgen dat bedrijven de keuze maken om bij jou een klant te worden. Die content kan bijvoorbeeld bestaan uit blogs, whitepapers of instructievideo’s. Het kan veel klanten opleveren als je je content net een beetje beter maakt dan die van je concurrenten.
  5. Klantenbinding Een van de belangrijkste onderdelen van B2B marketing is het opbouwen van langdurige relaties met je klanten. Ook dat is onderdeel van leadgeneratie. Door de klant regelmatig van informatie, content en aanbiedingen te voorzien, kan je ervoor zorgen dat ze een kwalitatieve klant worden.
  6. Meet de resultaten Voor je doelen, maar ook voor bovenstaande punten, is het wel van belang dat je je resultaten meet. Wat werkt en wat werkt niet? Kijk daarom eens naar het aantal kliks op een mail, het aantal downloads van een whitepaper of het aantal inschrijvingen voor een webinar. Het kan ook helpen om feedback te vragen van je klanten. Zij weten ten slotte het best wat voor hen gewerkt heeft.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over B2B marketing? Neem gerust contact met ons op. De expertise van Fueld kan u verder helpen op de B2B markt.

 

Lees ook:
Wat is online marketing?
Hoe marketing automation voordeel kan bieden aan B2B-bedrijven
Leadgeneratie B2B

Instagram