6. Meta beschrijving en titels
Hoewel de meta beschrijving en titels niet direct zichtbaar zijn op je website, zijn ze wel cruciaal voor je SEO-ranking. Dit zijn namelijk de stukjes tekst die een zoekmachine bij jouw website toont in het resultatenoverzicht. En dat is precies waar je mensen wilt verleiden om jouw website te bezoeken.
Met een korte, pakkende samenvatting van wat op je website is te vinden maak je mensen nieuwsgierig en verleid je ze om jouw website te bezoeken. Zo maak je van zoekers bezoekers!
7. Links, links, links
Zoekmachines gebruiken interne, externe en backlinks om de relevantie en autoriteit van je website te bepalen. Wanneer je lijntjes van en naar betrouwbare, relevante websites en waardevolle interne pagina's hebt lopen, verhoogt dat de waardering en dus de vindbaarheid van je website.
Met interne en externe links speel je je dus in de kijker bij zoekmachines. Houd wel in de gaten dat je relevante links gebruikt die waardevolle informatie bieden aan je bezoekers. Voor inkomende links (backlinks) geldt hetzelfde: kwaliteit gaat boven kwantiteit.
8. Logische navigatie
Een doolhof van links en buttons? Daar zit niemand op te wachten, ook je bezoekers niet. Die zullen dan ook snel vertrekken als ze verdwalen op je website.
Met logische en overzichtelijke navigatie kunnen je bezoekers eenvoudig vinden wat ze zoeken. Een site die hoog scoort op gebruiksvriendelijkheid zorgt dat bezoekers langer blijven en vaker terugkomen.
9. Toegankelijkheid
Een goed presterende website is toegankelijk voor iedereen, ongeacht eventuele beperkingen. Denk hierbij aan het gebruik van kleuren voor contrast en het toevoegen van alternatieve tekst bij afbeeldingen voor slechtzienden.
Het is belangrijk dat de inhoud van je website voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar is. De richtlijnen voor WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) kunnen je hierbij helpen.
10. Beveiliging
Cyber criminaliteit komt steeds meer voor. Daarom moeten bezoekers erop kunnen vertrouwen dat hun persoonlijke informatie zoals e-mailadressen en betaalgegevens veilig is op jouw website.
Een SSL-certificaat en sterke wachtwoorden helpen je om je website te beschermen tegen hackers en zo de gegevens van je klanten veilig te houden. Bovendien waardeert een zoekmachine je website ook hoger als deze beveiligd is.