WEBSITE BOUW & OPTIMALISATIE

Meer tevreden bezoekers dankzij website optimalisatie

Lopen jouw bezoekersaantallen terug? Is je bounce percentage schrikbarend hoog? Of valt het aantal conversies je nogal tegen? Grote kans dat je website wel een opkikker kan gebruiken.

Vertel welk probleem je aan onze specialisten wilt voorleggen en dan maken we samen een plan de campagne om je website te optimaliseren.

Tevreden bezoekers en hogere conversie in 3 stappen

Dit klinkt je vast als muziek in de oren, maar misschien heb je geen idee waar je moet beginnen. Geen zorgen, want Fueld staat voor je klaar.

Wij helpen je aan tevreden bezoekers en hogere conversie in drie stappen:

    1. Assessment om jouw doelstellingen en behoeften scherp te krijgen.

    2. Website scan en analyse voor een duidelijk overzicht van wat er aandacht nodig heeft.

    3. Prioriteren en uitvoeren van de verbeterpunten door onze ervaren specialisten.

Naast de bouw en optimalisatie van je website kun je ook het beheer geheel of gedeeltelijk aan ons uitbesteden. Wij zorgen dat je website veilig is en dat je voorop blijft lopen in inhoud, techniek en uitstraling.

Waarom je website optimaliseren?

Omdat een slecht presterende website je geld kost

De cijfers liegen er niet om:

  • 88% van de bezoekers is minder geneigd om terug te keren naar een website als ze een slechte klantbeleving hebben gehad. (Bron: The Gomez Report)
  • 39% van de website bezoekers haakt af als afbeeldingen te lang laden of als de lay-out onaantrekkelijk is. (Bron: Adobe)
  • Een daling van 1% in gebruikerservaring vermindert je conversie al met 1,6%. (Bron: Forrester)
Kortom: een slecht presterende website voel je in je portemonnee. Als je minder bezoekers aantrekt of als bezoekers jouw website verlaten voordat ze ingaan op je call to action, loop je omzet mis — omzet die je met een geoptimaliseerde website wél had kunnen realiseren.

Omdat Google een goede gebruikerservaring beloont

Zoekmachine Google gebruikt een complex algoritme om de volgorde van zoekresultaten te bepalen. Gebruikerservaring speelt hierin een cruciale rol.

Factoren zoals de laadsnelheid van de pagina, mobiele compatibiliteit en de toegankelijkheid van inhoud dragen bij aan de algehele gebruikerservaring. Als deze positief is, blijven bezoekers langer op je website.

Google interpreteert dat als een teken van hoge kwaliteit en relevantie. Daarom verbetert dit je zichtbaarheid in de zoekmachine aanzienlijk: je website krijgt een hogere ranking.

Omdat je website het online visitekaartje van je bedrijf is

Je website is vaak het eerste contact dat potentiële klanten met jouw bedrijf hebben. Een slecht presterende website kan daardoor je imago beschadigen en een negatieve indruk achterlaten.

Door je website te optimaliseren laat je zien dat je geeft om de beleving van je klanten en dat je professioneel bent, of je nou een mkb-bedrijf of multinational bent. Dit is een goede manier om een positief imago op te bouwen en betrouwbaarheid uit te stralen naar je doelgroep.

IT-MARKETING

Benieuwd hoe je huidige website presteert?

 Technische score

 SEO prestaties

 Mobielvriendelijkheid

 Cyber Security

10 must haves voor een goed presterende website

1. Duidelijke homepage

Je homepage is het visitekaartje van je website. Daarom is het belangrijk dat deze duidelijk en overzichtelijk is. Bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien waar je website over gaat en wat ze kunnen verwachten.

Met een homepage die er tiptop uitziet, lekker werkt en gebruiksvriendelijk is verklein je de kans dat bezoekers je site verlaten zonder actie te ondernemen. Hoe minder verschillende stappen ze moeten ondernemen om op de juist plek te komen, hoe beter.

2. Responsief design

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele apparaten om websites te bezoeken. Daarom moet je website niet alleen op de desktop, maar ook op mobiele apparaten goed te bekijken zijn.

Een responsief design, waarbij je website zich automatisch aanpast aan het formaat van het scherm waarop het bekeken wordt, zorgt ervoor dat bezoekers ook onderweg of op hun tablet met gemak je website kunnen navigeren.

3. Snelle laadtijd

Niemand houdt van een trage website. Bezoekers haken al gauw af als het ze te lang duurt voordat ze de informatie kunnen bekijken die ze zoeken.

Zorg daarom voor een snelle laadtijd. Daar worden niet alleen je bezoekers, maar ook Google en andere zoekmachines blij van. Zij zullen je dan ook hoger laten ranken dan websites met een bedroevende laadtijd.

4. Waardevolle content

Als mensen eenmaal je website bezoeken wil je hun aandacht natuurlijk graag vangen én vasthouden. Dit kan alleen als je website waardevolle, unieke content biedt over specifieke onderwerpen die leven in jouw doelgroep.

Het is dus zaak om je content te laten aansluiten op de behoeften van je bezoekers en hen te voorzien van relevante informatie die ze niet elders kunnen vinden. Zo brengen ze meer tijd op je website door en dat is gunstig voor zowel je SEO-ranking als je conversiekansen.

5. Goede trefwoorden

Gevonden worden valt of staat met weten waarop je doelgroep op zoekt. Als jij belangrijke trefwoorden mist in de content op je website, wordt het een stuk lastiger om op deze zoekwoorden gevonden te worden.

Door zoekwoorden die aansluiten bij jouw website en het zoekgedrag van jouw doelgroep op een natuurlijke manier in je website te verwerken zal een zoekmachine jouw website eerder als relevant bestempelen.

6. Meta beschrijving en titels

Hoewel de meta beschrijving en titels niet direct zichtbaar zijn op je website, zijn ze wel cruciaal voor je SEO-ranking. Dit zijn namelijk de stukjes tekst die een zoekmachine bij jouw website toont in het resultatenoverzicht. En dat is precies waar je mensen wilt verleiden om jouw website te bezoeken.

Met een korte, pakkende samenvatting van wat op je website is te vinden maak je mensen nieuwsgierig en verleid je ze om jouw website te bezoeken. Zo maak je van zoekers bezoekers!

7. Links, links, links

Zoekmachines gebruiken interne, externe en backlinks om de relevantie en autoriteit van je website te bepalen. Wanneer je lijntjes van en naar betrouwbare, relevante websites en waardevolle interne pagina's hebt lopen, verhoogt dat de waardering en dus de vindbaarheid van je website.

Met interne en externe links speel je je dus in de kijker bij zoekmachines. Houd wel in de gaten dat je relevante links gebruikt die waardevolle informatie bieden aan je bezoekers. Voor inkomende links (backlinks) geldt hetzelfde: kwaliteit gaat boven kwantiteit.

8. Logische navigatie

Een doolhof van links en buttons? Daar zit niemand op te wachten, ook je bezoekers niet. Die zullen dan ook snel vertrekken als ze verdwalen op je website.

Met logische en overzichtelijke navigatie kunnen je bezoekers eenvoudig vinden wat ze zoeken. Een site die hoog scoort op gebruiksvriendelijkheid zorgt dat bezoekers langer blijven en vaker terugkomen.

9. Toegankelijkheid

Een goed presterende website is toegankelijk voor iedereen, ongeacht eventuele beperkingen. Denk hierbij aan het gebruik van kleuren voor contrast en het toevoegen van alternatieve tekst bij afbeeldingen voor slechtzienden.

Het is belangrijk dat de inhoud van je website voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar is. De richtlijnen voor WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) kunnen je hierbij helpen.

10. Beveiliging

Cyber criminaliteit komt steeds meer voor. Daarom moeten bezoekers erop kunnen vertrouwen dat hun persoonlijke informatie zoals e-mailadressen en betaalgegevens veilig is op jouw website.

Een SSL-certificaat en sterke wachtwoorden helpen je om je website te beschermen tegen hackers en zo de gegevens van je klanten veilig te houden. Bovendien waardeert een zoekmachine je website ook hoger als deze beveiligd is.

IT-MARKETING

Sparren over websitebouw en optimalisatie?

Dan kan met mij! Met meer dan 30 jaar ervaring in CRM en online marketing denk ik graag met je mee over hoe je met onze hulp jouw organisatie naar het volgende niveau tillen.  

LET DIGITAL WORK

Plan hier direct een afspraak in

Dan ontmoeten jij en Marielle elkaar online om de eerste stap naar verdere groei van jouw organisatie te bespreken.

Vind antwoord op

Veelgestelde vragen over website optimalisatie

Wat is website optimalisatie?

Website optimalisatie is een verzamelterm voor alle aanpassingen die je aan je website doet om de zichtbaarheid ervan in de organische zoekresultaten te verhogen. Hieronder vallen:

  • Conversie optimalisatie (CRO), zodat je customer journey optimaal verloopt en daardoor meer bezoekers converteren.

  • Usability optimalisatie (UX), zodat je website er niet alleen aantrekkelijk uit ziet, maar ook gebruiksvriendelijk is.

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO), zodat je website hoger in de zoekresultaten verschijnt en meer organisch verkeer ontvangt.

  • Technische optimalisaties, zodat je website snel en goed functioneert op verschillende apparaten.

  • Content optimalisatie, zodat je relevante content aanbiedt die niet alleen inspirerend is voor je doelgroep, maar ook is geoptimaliseerd voor zoekmachines.

Benieuwd hoe je website er op dit moment bij staat? Doe onze gratis website scan.

Wat is het doel van website optimalisatie?

Het primaire doel van website optimalisatie is om de gebruikerservaring te verbeteren en de online vindbaarheid te vergroten. Dit leidt tot hogere bezoekersaantallen, langere bezoektijden en uiteindelijk meer conversies, of dit nu verkopen, inschrijvingen of andere acties zijn.

Door je website te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines (SEO) verbetert de positie in zoekresultaten en daarmee je online vindbaarheid, waardoor je site meer organisch verkeer aantrekt. Daarnaast zorgt een betere gebruikerservaring ervoor dat bezoekers gemakkelijker vinden wat ze zoeken en positiever staan tegenover jouw merk of organisatie.

Wat kost website optimalisatie?

De kosten van website optimalisatie variëren afhankelijk van de omvang van je website, de specifieke doelen die je wilt bereiken en de complexiteit van de benodigde werkzaamheden. Het is belangrijk om te onthouden dat de kosten van website optimalisatie opwegen tegen de uiteindelijke voordelen, zoals betere zichtbaarheid en een hoger conversiepercentage.

Over het algemeen geldt dat kleinschalige aanpassingen als rich snippets aanvullen of interne links toevoegen relatief voordelig zijn. Daarentegen zullen ingrijpende wijzigingen zoals een mobiele weergave (her)ontwerpen of een volledig nieuwe website bouwen hogere kosten met zich meebrengen.

Het maakt natuurlijk ook verschil of je zelf je website gaat optimaliseren of dat je dit uitbesteedt aan een online marketing bureau of website bouwer. Ook als je zelf de kennis in huis hebt kan het geen kwaad om bij een gespecialiseerd bureau een offerte aan te vragen, zodat je deze kosten kan afwegen tegen de kosten van het inzetten van je eigen team. Dan kun je een weloverwogen beslissing nemen of je hier intern de uren voor vrijmaakt of dat je je laat ondersteunen door een externe partij.

Hoeveel tijd kost website optimalisatie?

De tijd die website optimalisatie kost hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte en complexiteit van je website, de hoeveelheid werk die moet worden verricht en de beschikbaarheid van degenen die aan de website werken.

Het proces kan enkele weken tot enkele maanden duren, afhankelijk van hoeveel tijd er nodig is om alle gewenste optimalisaties door te voeren en eventuele technische problemen op te lossen. Ook zal het optimaliseren van een bestaande website meer tijd in beslag nemen dan het vanaf de grond opbouwen van een nieuwe, geoptimaliseerde site.

Realiseer je dat optimaliseren een continu proces is, want de behoeften van je bedrijf en je doelgroep staan niet in steen. Zorg er dus voor dat je constant de prestaties van je site blijft monitoren en waar nodig aanpassingen doorvoert om optimaal te blijven presteren.

Kan ik ook zelf mijn website optimaliseren?

Ja, het is zeker mogelijk om zelf hiermee aan de slag te gaan, mits je bereid bent je te verdiepen in de benodigde kennis en vaardigheden. In dat geval heb je vast wel wat aan onze website optimalisatie tips. Tools als de Yoast plugin en Google Search Console kunnen je ook helpen om verbeterpunten in kaart te krijgen.

Voel je je toch niet helemaal vertrouwd met deze materie, dan kun je beter een professional of bureau inschakelen. Dan ben je niet alleen verzekerd van hogere kwaliteit van het werk en minder risico op problemen, maar bespaar je ook tijd en interne resources.

Zijn er risico's verbonden aan website optimalisatie?

Ja, er zijn enkele risico's verbonden aan website optimalisatie, voornamelijk als het gaat om technische SEO en website redesigns.

Als er bijvoorbeeld fouten worden gemaakt tijdens het herontwerpen van je site of bij het implementeren van technische aanpassingen, kan dit leiden tot grote problemen en zelfs een lagere ranking in de zoekresultaten. Dat is weer nadelig voor organisch verkeer naar je website.

Het is daarom belangrijk om altijd een specialist in te schakelen voor deze werkzaamheden en ervoor te zorgen dat alle veranderingen grondig getest worden voordat ze live gaan. Heb je geen specialist in huis? Dan kun je dit deel — en meer, als je dat nodig hebt — van je online marketing uitbesteden aan een marketing bureau.

Kan ik beter mijn huidige website optimaliseren of een nieuwe (laten) bouwen?

Het besluit om je huidige website te optimaliseren of een nieuwe te (laten) bouwen hangt af van verschillende factoren.

Als je website technologisch verouderd is, niet mobielvriendelijk is of als de basisstructuur niet meer voldoet aan je bedrijfsdoelstellingen, kan het lonender zijn om een nieuwe website te ontwikkelen.

Anderzijds, als je website fundamenteel solide is maar aandacht nodig heeft op het gebied van conversie, gebruikerservaring of SEO, dan is optimalisatie vaak een kosteneffectieve en snellere manier om je online prestaties te verbeteren.

Daarom is het belangrijk om een grondige analyse van je huidige website en bedrijfsdoelstellingen te maken voordat je een besluit neemt. Een goed online marketing bureau als Fueld kan je hierbij helpen.

Hoe weet ik of mijn website goed presteert?

Er verschillende indicatoren die je kunt monitoren om te analyseren of je website goed presteert. De meest gebruikte zijn:

  • Website verkeer: het aantal unieke bezoekers op je site geeft een indicatie van je online zichtbaarheid en interesse in je website.

  • Betrokkenheid: metrics zoals bounce percentage, pagina's per sessie en gemiddelde sessieduur geven inzicht in hoe betrokken je bezoekers zijn met je content.

  • Conversies: het aantal bezoekers dat een gewenste actie uitvoert (zoals aankopen, inschrijven voor een nieuwsbrief, het invullen van contactformulieren) geeft een indicatie van de effectiviteit en relevantie van je website.

  • Zoekmachinepositie: jouw positie in zoekmachineresultaten voor relevante zoekwoorden is een goede indicator van je SEO-prestaties.

  • Mobiele responsiviteit: het percentage verkeer van mobiele apparaten en de gebruikerservaring op deze apparaten.

  • Website snelheid: een snellere laadtijd van je website heeft direct invloed op de gebruikerservaring en je positie in zoekmachines.

Een gratis tool als Google Analytics en Google Search Console kan jou helpen bij het monitoren van deze prestatie-indicatoren.

Benieuwd hoe je website op dit moment scoort? Doe onze gratis website scan.

Hoe weet ik of mijn website door Google afgestraft wordt?

Een Google penalty kan blijken uit verschillende tekenen, zoals een plotselinge, significante daling in website verkeer. Dit komt voor als je site niet voldoet aan de richtlijnen van Google, bijvoorbeeld omdat je ongeoorloofde SEO-technieken gebruikt of omdat je site is gehackt.

Om zeker te zijn of je site bestraft is en waarom controleer je als eerste Google Search Console. Hier kun je problemen identificeren en corrigeren.

Je kunt overwegen om tijdelijk betaalde advertenties in te zetten totdat je website weer hersteld is van de penalty en weer organisch verkeer aantrekt.

Hoelang duurt het voordat ik resultaten zie van website optimalisatie?

De snelheid waarmee je resultaten ziet van website optimalisatie hangt af van verschillende factoren, zoals de mate van optimalisatie en de concurrentie in jouw markt.

Over het algemeen kun je uit gaan van een periode van 3 tot 6 maanden voordat je significante resultaten ziet. Dit kan dus variëren en daarom is het belangrijk om geduldig te zijn tijdens dit proces, aangezien website optimalisatie een doorlopend proces is.

Wil je goed kunnen volgen wat de resultaten zijn van je optimalisatie-inspanningen, dan is het verstandig om te A/B-testen. Daarmee zie je precies of je aanpassingen het beoogde effect hebben en hoe groot het verschil tussen de oude en nieuwe situatie is. Dat helpt je om te bepalen welke optimalisaties het meest effectief zijn voor jouw website en doelstellingen.

GROEI BEGINT MET KENNIS

Laat je inspireren door onze blogs

IT-MARKETING

Fueld wint de Small Business Award!

Marketing as a Solution is het uitbesteden van een krachtige combinatie van online marketing diensten, specifiek gericht op de ICT branche.

IT-MARKETING

Doelgroep bepalen

Bij het bepalen van de doelgroep wordt er gekeken naar het bestaande klantprofiel, het gedrag en in welke fase zij zich bevinden in de customer...

VERGROOT HET ONDERNEMEND VERMOGEN VAN JOUW ORGANISATIE

Team Fueld staat voor je klaar.

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in CRM en marketing?

De wereld staat niet stil en wij zeker ook niet. Schrijf je in en voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over HubSpot en IT-marketing. We beloven je niet te spammen!