Je wilt er natuurlijk zo goed mogelijk voor zorgen dat je bedrijf zichtbaar is, maar voordat je lukraak een Pinterest account aanmaakt of los gaat met Instagram marketing, is het goed om na te denken over wie je wilt bereiken en met welke content. Zo bepaal je welk social media kanaal het beste bij je past.
Niet elk kanaal is geschikt voor elk bedrijf en in de meeste gevallen bereik je meer met twee kanalen die je goed bijhoudt, dan met vijf kanalen waar je maar weinig actief op bent. Focus je daarom op de kanalen die het beste aansluiten bij jouw (zakelijke) doelgroep en die passen bij jouw organisatie. Dan weet jij die potentiële klant zo te bereiken!
LinkedIn
Met LinkedIn bereik je voornamelijk de zakelijke markt. Het is daarom vooral een geschikt platform voor B2B-bedrijven om hun expertise te tonen, kennis te delen en potentiële klanten te bereiken. De ingebouwde LinkedIn Sales Navigator biedt ook mogelijkheden voor leadgeneratie via je LinkedIn pagina.
Facebook
Met ruim drie miljard actieve gebruikers is Facebook wereldwijd het grootste social media platform. Het platform is geschikt voor zowel B2C- als B2B-bedrijven en biedt verschillende mogelijkheden voor adverteren en het opbouwen van een community.
Instagram
Instagram is populair onder jongeren en daardoor vooral geschikt voor B2C-bedrijven die een jongere doelgroep willen aanspreken. Via Instagram kun je jouw merk goed in de spotlight te zetten dankzij de visuele mogelijkheden. Hierdoor is Instagram een effectief platform voor branding en promotie, vooral gezien de opkomst van de visuele zoekmachine (visual search).
Whatsapp en Whatsapp Business
Met maar liefst 13,4 miljoen gebruikers in Nederland is WhatsApp een interessant platform om jouw doelgroep te bereiken. Het is vooral geschikt voor directe communicatie met klanten en het versturen van gepersonaliseerde (marketing)boodschappen via de nieuwe WhatsApp Business app.
X (voormalig Twitter)
X is ideaal voor het posten van snelle, korte berichten en nieuwsupdates. Het platform wordt voornamelijk gebruikt door journalisten en influencers, dus het kan een goede keuze zijn voor bedrijven met een focus op media en PR.
Andere social media kanalen
Naast de bovengenoemde kanalen, zijn er nog veel andere social media platformen die relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan YouTube. Pinterest, TikTok en Snapchat.