Wat is HubSpot?

HubSpot is in 2006 opgericht door Brian Halligan en Dharmesh Shah. Ze zagen dat het aankoopproces van producten, de customer journey, evolueerde. Hun doel was een marketingplatform te creëren voor optimale inzet van online marketingactiviteiten.

Aan de basis staat HubSpot CRM, software waarmee je de relatie met klanten op een centrale plek kunt beheren en optimaliseren. Deze kun je aanvullen verschillende pakketten, oftewel 'hubs', die niet alleen je marketing en sales-team, maar ook je klantenservice ondersteunen. HubSpot zet in het hele proces je klant centraal.

HubSpot zit boordevol handige functionaliteiten die inspanningen van verschillende afdelingen rondom marketing, sales en service op één plek samenbrengt. Zo maakt HubSpot het makkelijker voor kleine en grote bedrijven om via hun website relevante bezoekers aan te trekken met gerichte content.

Hoe werkt HubSpot?

HubSpot werkt volgens de inbound-methode. Bij een inbound-strategie staat de klant centraal en het zorgt er uiteindelijk voor dat zoveel mogelijk van jouw websitebezoekers ook daadwerkelijk klanten worden.

HubSpot helpt je om de behoeften van je klanten en de fase van het koopproces waarin zij zitten te begrijpen. Hoewel het misschien eenvoudig klinkt, is het in de praktijk uitdagend vanwege de diversiteit van je klanten, hun behoeften en hun tempo in het koopproces.

De HubSpot Hubs houden dit alles overzichtelijk en handig en maken van het platform een geoliede machine. We lichten deze hieronder toe:

De basis: het HubSpot CRM-systeem

Allereerst biedt HubSpot tools aan voor customer relationship management (CRM). HubSpot CRM vormt de essentiële basis voor al hun andere software-onderdelen. Met deze tools kun je gestructureerd alle gegevens, contactmomenten en belangrijke klantinformatie opslaan.

Bovendien kun je met HubSpot CRM taken en activiteiten moeiteloos beheren en optimaliseren. HubSpot CRM is eenvoudig in gebruik en zorgt voor een overzichtelijke weergave van alle interacties met je klanten.

De HubSpot Marketing Hub

Met de Marketing Hub biedt HubSpot een platform gericht op content marketing met waardevolle inzichten. Het zorgt voor een persoonlijker bereik en is tegelijkertijd efficiënt door automatisering voor bijvoorbeeld je e-mailmarketing. Het helpt je om het juiste publiek aan te trekken, meer leads om te zetten in klanten en je HubSpot inbound marketing op grote schaal uit te voeren.

De HubSpot Marketing Hub legt ook de focus op contentcreatie en biedt informatie en tools voor onder andere landingspagina's, marketing automation, analyses en calls-to-actions.

De HubSpot Sales Hub

De Sales Hub draait om de verschillende fases van het koopproces van een klant en met deze hub weet je precies in welke fase je potentiële klanten zich bevinden. Daardoor kun je hen op de juiste momenten bereiken met gepersonaliseerde content, wat helpt je conversie te verhogen.

Met de HubSpot Sales Hub kan dat geautomatiseerd, zodat het je geen extra moeite kost om leads in de gaten te houden.

De HubSpot Service Hub

De Service Hub houdt alle klantinformatie eenvoudig en overzichtelijk. Door een slim ticketsysteem kan jouw klantenservice vragen van klanten gestructureerd en snel afhandelen. Naast dat deze hub verschillende communicatiemogelijkheden biedt, kunnen je klanten ook gemakkelijk feedback geven.

Het draait bij de HubSpot Service Hub allemaal om het contact met de klant, met als het ultieme doel: tevreden klanten.

De HubSpot Content Hub

De Content Hub is een CMS waarmee je een website of webpagina's kunt bouwen die geheel geïntegreerd zijn in de HubSpot-omgeving. Daarmee krijg je meer inzicht in het gedrag van bezoekers, waar je vervolgens op kunt inspelen.

Daarnaast kun je met de HubSpot Content Hub gebruikmaken van een aantal handige functionaliteiten, zoals A/B-testen, SEO-optimalisatie en smart content.

De HubSpot Operations Hub

De Operations Hub helpt je bij het groeien van jouw bedrijf. De slimme toolset verbindt jouw apps, schoont klantgegevens op en automatiseert bedrijfsprocessen, zodat je data en processen meegroeien.

Zo stemt de HubSpot Operations Hub alles nog beter op elkaar af en heb je geen last van systemen die de groei van je bedrijf niet aankunnen.

De HubSpot Commerce Hub

De Commerce Hub biedt innovatieve tools en integraties waarmee je efficiënt je betalingen binnen HubSpot kunt beheren. Je kunt betalingen aanvragen en innen, je abonnementsdiensten regelen en gedetailleerde rapportages inzien.

Zo geeft HubSpot je alle mogelijkheden om ook de financiële kant van je klanten goed te regelen.

 

 

De voordelen van HubSpot

Met de vele mogelijkheden van HubSpot zijn er minstens zo veel voordelen. Maar het belangrijkste is dat ze allemaal aan één ding bijdragen: het laten groeien van jouw bedrijf. Dat bereik je dankzij HubSpot door onder andere:

 

Efficiënter werken

Meer websiteverkeer

Een persoonlijke klantervaring


En dat vertaalt zich zo naar de praktijk:

 

HubSpot ontzorgt je sales team in leads opvolgen

Met HubSpot kun je een hele hoop processen

en terugkerende taken automatiseren, waaronder lead scoring en lead nurturing. Zo worden potentiële klanten op het juiste moment benaderd met de juiste content, wat de kans op conversie vergroot.

HubSpot ondersteunt jou als sales professional namelijk in het identificeren en prioriteren van gekwalificeerde leads. Met voorspellende lead scoring analyseert de software van HubSpot honderden verschillende datapunten en bepaalt daarmee nauwkeurig de leadaanwijzingen van een potentiële klant. Zo identificeer je gemakkelijk kwalitatieve leads.

Ook helpt HubSpot jouw leads automatisch warm te houden door een specifieke vorm van e-mailmarketing: zogenaamde 'email sequences'. Deze e-mails worden geactiveerd door specifieke acties of gedrag van leads, zodat zij altijd gepersonaliseerde en relevante content van jou ontvangen.

 

HubSpot ondersteunt je marketeers in online vindbaarheid

De sleutel tot online vindbaarheid ligt in een strategische aanpak die content, SEO en sociale media naadloos integreert, en laat HubSpot nou precies daarin uitblinken.

HubSpot heeft geavanceerde ingebouwde tools voor contentmanagement, die je in staat stellen om doelgerichte, SEO-geoptimaliseerde blogposts, pillar pages, webpagina's en landingspagina's te creëren. Deze content is zowel ontworpen om je publiek te informeren en te engageren, als om hoog te ranken in zoekresultaten.

Ook kunnen je marketeers je social media-kanalen beheren vanuit HubSpot. Door je posts op verschillende kanalen te plannen, publiceren en analyseren binnen één ecosysteem, kan HubSpot de zichtbaarheid en betrokkenheid maximaliseren op platforms waar jouw doelgroep het meest actief is.

Daarnaast beschikt het HubSpot-platform over uitgebreide analytics- en rapportagetools die jou inzicht geven in de prestaties van je online marketing campagnes. Zo kun je je inbound marketing-strategie doorlopend verfijnen en optimaliseren voor maximale vindbaarheid van je bedrijf en daarmee het genereren van leads.

 

HubSpot stelt je klant centraal met slimme (content)marketing

De software van HubSpot werkt slim, want dankzij de ingebouwde kennisbank kun je smart content gebruiken in je marketing-e-mails, blogberichten, landingspagina's en meer. Hiermee wordt de content die leads te zien krijgen automatisch aangepast aan hun interesses, voorkeuren en gedrag. Zo zorg je voor een meer gepersonaliseerde en relevante klantervaring.

Dat geldt ook voor de marketing automation tools van HubSpot. Deze tools centraliseren al je marketingactiviteiten, zodat je meerdere assets, contacten en campagnes kunt coördineren vanuit één centraal punt, de HubSpot Marketing Hub. Doordat je elke interactie met leads en klanten kunt volgen, kun je een naadloze en klantgerichte ervaring bieden die je doelgroep aanspreekt, betrekt en overtuigt.

Bovendien beschikt HubSpot over slimme call-to-action (CTA) knoppen, waarmee je verschillende versies van CTA's kunt creëren afgestemd op verschillende segmenten van je publiek. Dit verhoogt de relevantie en effectiviteit van je CTA's aanzienlijk, wat leidt tot een hoger aantal leads en daarmee effectievere leadgeneratie.

HubSpot features

Out of the box ondersteunt de software van HubSpot al allerlei dagelijkse klantprocessen en biedt zo vanaf dag één direct toegevoegde waarde voor je bedrijf. Vanaf daar is het een kwestie van finetunen op je strategie, KPI's en ambities.

We hebben een top 13 van interessante en handige features van HubSpot, waar je direct profijt van hebt. 

 

        1. Inbound marketing

        2. Praktische plug-ins en verbindingen

        3. Workflows en sequences

        4. Account based marketing (ABM)

        5. Afsprakenplanner

        6. Inboxbeheer

        7. Meetbare resultaten

        8. Gegevenskwaliteit en tips

        9. Ondersteuning voor diverse product-marktcombinaties

        10. Playbooks (alleen voor Enterprise)

        11. Webinarmodule

        12. Optimalisatie van sociale media

        13. Persona-tool

HubSpot pricing

De HubSpot Customer Platform bestaat uit zes modules, elk onderverdeeld in verschillende softwarepakketten: de Starter-versie, de Professional-versie en de Enterprise-versie. Er is een gratis versie beschikbaar die gebruikt kan worden om te onderzoeken of HubSpot geschikt voor je is. Binnen deze versies zijn de volgende hubs beschikbaar: 

  • Gratis

  • Starter

  • Professional

  • Enterprise

Gratis

Starter

Professional

Enterprise

CRM Blue-Check Blue-Check Blue-Check Blue-Check
Marketing Blue-Check Blue-Check Blue-Check Blue-Check
Sales Blue-Check Blue-Check Blue-Check Blue-Check
Service Blue-Check Blue-Check Blue-Check Blue-Check
Content Blue-Check Blue-Check Blue-Check Blue-Check
Operations Blue-Check Blue-Check Blue-Check Blue-Check

Het is mogelijk om je eigen bundel samen te stellen. Daarom zijn de kosten van HubSpot variabel. Bovendien zijn de kosten ook afhankelijk van:

        1. Het aantal hubs

        2. De beschikbaar gestelde functionaliteit binnen een hub

        3. Het aantal gebruikers

        4. Het aantal contactpersonen in de database

De structuur van de kosten van HubSpot vind je op deze pagina. Hier zijn alle varianten met elkaar te vergelijken.

Welke hubs kies je?

Je kunt de gratis versie gebruiken om kennis te maken met HubSpot. Deze versie heeft een redelijk aantal beperkingen waardoor je tegen limieten aan gaat lopen. Daarnaast is alles wat je met jouw contacten communiceert voorzien van HubSpot-branding.

Zodra je je eigen organisatie de professionele uitstraling wilt meegeven, dan ligt een betaalde versie voor de hand. Via de HubSpot-website kun je bekijken welke hubs en versies voor jou van toepassing zijn, om zo een goede samenstelling te kiezen. Natuurlijk helpen wij je graag om deze keuze te maken op basis van je CRM en online marketingstrategie. 

 

Zelf aan de slag met onze HubSpot-checklist

Stel dat je zelf binnen je organisatie geschikte kennis, ervaring en capaciteit hebt om aan de slag te gaan met HubSpot en om de software in te richten, dan kun je deze handige HubSpot-checklist als steuntje gebruiken. Deze checklist helpt je de belangrijkste zaken voor een goed begin te identificeren. Zodra je gestart bent, kun je hier verder in groeien.

HUBSPOT

HubSpot & Marketing as a Solution

Fueld werkt met het Marketing as a Solution-concept. Dat is een krachtige combinatie van online marketingdiensten die we doelgericht inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

Als je HubSpot in het kader van ons MaaS-concept gebruikt, hebben we uiteraard het geheel ingebed om de gewenste online leadgeneratie en cross-sell-resultaten te bereiken en bestuurbaar te maken.

Starten met HubSpot?

Nadat alle overwegingen de revue zijn gepasseerd, heb je besloten dat je met de software van HubSpot aan de slag wil. En bij voorkeur wil je er zo snel mogelijk je voordeel mee doen. Dat betekent: direct aan de slag, maar hoe en waar ga je beginnen?

In grote lijnen is het belangrijk om de volgende stappen te zetten:

1. Stel je strategie vast: wat moet HubSpot voor je gaan doen?

Door te bepalen welke processen binnen service, marketing en sales jouw HubSpot-omgeving moet ondersteunen, krijg je inzicht in welke modules van HubSpot je nodig hebt en hoe je CRM hierbij toepast. Misschien heb je dit al gedaan in je selectieproces.

Overweeg vervolgens hoe jouw bedrijfsprocessen werken, want met HubSpot kun je veel automatiseren, zoals workflows, sequences en automations. Onthoud: wat erin gaat, komt er ook uit. Denk goed na over je proces en automatiseringsmogelijkheden.

Het kan handig zijn om een expert in te schakelen die met een frisse blik naar de processen kijkt. Zo'n expert kan op basis van succesvolle processen een CRM-blauwdruk maken voor jouw bedrijf. Fueld is zo'n expert met uitgebreide kennis van CRM en marketing.

2. Stel je doelgroep(en) en persona's vast

Niet elke doelgroep gebruikt dezelfde kanalen in de customer journey of heeft hetzelfde koopproces. Bepaal daarom op welke doelgroepen en persona's je je richt.

De focus kan variëren, zoals e-mail en contact voor de ene groep en content voor een andere. Dit beïnvloedt processen en de inrichting van HubSpot.

3. Formuleer duidelijke KPI's

HubSpot heeft vele mogelijkheden om dashboards en rapportages te maken, maar het heeft geen zin om een organisatie op detailniveau te managen met te veel rapportages.

De key performance indicators (KPI's) die je kiest moeten de voortgang richting je organisatiedoelen beheren. Elk proces kan SMART-doelen hebben, aangepast aan marketing, sales of servicemanagement.

4. Kennis opdoen

HubSpot biedt een breed scala aan online opleidingsvideo's en content over online marketing, CRM en het gebruik van de software.

De HubSpot Academy deelt veel kennis, zowel openbaar als voor gebruikers. Het is waardevol om binnen je organisatie zelfstandig expertise op te bouwen hierin. Dit vergroot niet alleen je kennis, maar ook het succes van je organisatie. Daarnaast maakt het je een betere gesprekspartner voor een eventuele HubSpot Partner.

Naast de Academy zijn er ook een HubSpot-community en een knowledge base waar veel informatie wordt gedeeld.

5. Schakel een HubSpot Partner in

Het is verstandig om een HubSpot Partner in te schakelen om de juiste inrichting van de HubSpot-software te realiseren en jouw organisatie te helpen met de adoptie van de onderliggende werkwijze. Fueld is zo'n partner.

Fueld

Fueld: jouw Hubspot Partner

Wij zijn gespecialiseerd in kennisintensieve organisaties zoals consultancy en ICT. We helpen bedrijven om HubSpot hun leadgeneratie en cross-sell-processen te laten ondersteunen.

Dit zijn de stappen die we nemen om onze klanten in korte tijd een goed werkende en op hun processen afgestemde HubSpot-omgeving te bieden: 

Kennismaking en intake

Tijdens onze eerste kennismaking bespreken we de randvoorwaarden, strategie en processen. Wij zetten onze dertig jaar ervaring in om jouw organisatie een boost te geven. Je kan een opbouwende en eerlijke mening van ons verwachten, die we onderbouwen met vele voorbeelden van hoe goed werkende marketing-, CRM-, sales- en service-omgevingen zijn ingericht.

1. Inrichting

Op het moment dat we met elkaar de route hebben vastgesteld, gaan onze experts aan de slag met de inrichting van HubSpot CRM en eventuele content, integraties en rapportages.

2. Gegevens overzetten

Mocht je overstappen van CRM-systeem of marketing automation tool, dan helpen we je om belangrijke data, templates en andere zaken over te zetten.

3. Testen

We testen de inrichting en de werkwijze van je nieuwe HubSpot CRM en vragen jouw organisatie om datzelfde te doen. Op die manier weten we van beide kanten zeker dat we het beoogde eindresultaat hebben gerealiseerd.

4. Trainen

We trainen de gebruikers of key-users in jouw organisatie, zodat iedereen weet hoe HubSpot CRM voor hun functie werkt en welke voordelen er in het verschiet liggen.

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in CRM en marketing?

De wereld staat niet stil en wij zeker ook niet. Schrijf je in en voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over HubSpot en IT-marketing. We beloven je niet te spammen!