Wat is HubSpot?
HubSpot is in 2006 opgericht door Brian Halligan en Dharmesh Shah. Ze zagen dat het aankoopproces van producten, de customer journey, evolueerde. Hun doel was een gebruiksvriendelijk platform te creëren voor optimale inzet van online marketingactiviteiten.
HubSpot in het kort
Aan de basis staat HubSpot CRM, hun gratis software waarmee je de relatie met klanten op een centrale plek kunt beheren en optimaliseren. Het CRM systeem biedt bedrijven een intuïtieve manier om klantgegevens, contactmomenten en belangrijke informatie te centraliseren. Dit HubSpot platform vormt de basis van hun volledige aanbod.
HubSpot Hubs voor marketing, sales en service
Je kunt HubSpot aanvullen met verschillende pakketten, oftewel 'hubs', die niet alleen je marketing- en sales-team, maar ook je klantenservice ondersteunen. HubSpot zet in het hele proces je klant centraal en biedt oplossingen voor alle fasen van de customer journey. Met HubSpot Software beschik je over krachtige tools om bedrijfsprocessen te optimaliseren.
Alles in één gebruiksvriendelijk platform
HubSpot zit boordevol handige functionaliteiten die activiteiten van verschillende afdelingen rondom marketing, sales en service op één plek samenbrengen. Zo maakt HubSpot het makkelijker voor kleine en grote bedrijven om via hun website relevante bezoekers aan te trekken met gerichte content.
HubSpot: inbound marketing makkelijker gemaakt
Door de inzet van inbound marketing helpt HubSpot bedrijven hun processen efficiënter in te richten en meer leads te genereren. Met de HubSpot Enterprise-oplossingen kunnen zelfs de meest veeleisende bedrijven hun bedrijfsprocessen optimaliseren.
HubSpot: inbound marketing makkelijker gemaakt
Door de inzet van inbound marketing helpt HubSpot bedrijven hun processen efficiënter in te richten en meer leads te genereren. Met de HubSpot Enterprise-oplossingen kunnen zelfs de meest veeleisende bedrijven hun bedrijfsprocessen optimaliseren.
De basis: het HubSpot CRM-systeem
De basis van HubSpot is het gratis HubSpot CRM-systeem. Met deze software kun je klantgegevens, contactmomenten en belangrijke informatie centraal beheren. Het is een intuïtief platform waarmee je eenvoudig activiteiten en leads kunt beheren en opvolgen.
Het CRM-systeem is volledig ingericht om jouw organisatie te ondersteunen in het hele commerciële proces. HubSpot CRM vormt de fundering van een volledig geïntegreerd systeem dat zowel marketing, sales als service ondersteunt.
De HubSpot Marketing Hub
Met de HubSpot Marketing Hub kun je jouw marketingactiviteiten automatiseren. Het platform helpt je met inbound marketing, leadgeneratie en het maken van waardevolle content. Marketeers kunnen gebruikmaken van tools zoals workflows, SEO-tools en social media management, allemaal ontworpen om de juiste leads aan te trekken en om te zetten in klanten.
HubSpot Marketing biedt hiermee een strategisch voordeel voor iedere marketeer. Daarnaast is het een uitstekende aanvulling op een HubSpot softwarepakket voor grotere bedrijven die behoefte hebben aan een compleet geïntegreerd systeem.
De HubSpot Sales Hub
De HubSpot Sales Hub ondersteunt sales professionals in het opvolgen van gekwalificeerde leads en het verhogen van conversies. Dankzij functies zoals lead scoring, lead nurturing en e-mail sequences kunnen sales-teams efficiënter werken. Het is een krachtige sales software waarmee je de gehele klantreis kunt beheren.
Deze hub maakt het eenvoudig om kansrijke leads te identificeren en deze op het juiste moment te benaderen. Dit zorgt voor een overzichtelijke sales pipeline en meer inzicht in je verkoopproces.
De HubSpot Service Hub
De HubSpot Sales Hub biedt slimme tools voor klantinteractie en interne communicatie. Met functies zoals een ticketsysteem, klantfeedback tools en een kennisbank kunnen bedrijven hun klantenservice optimaliseren. Dit zorgt voor tevreden klanten door snelle en gestructureerde afhandeling van vragen en problemen.
HubSpot stelt je in staat om klantproblemen op te lossen en een positieve klantervaring te creëren. Dit kan verder worden verbeterd met HubSpot Service Enterprise-tools voor grotere organisaties.
De HubSpot Content Hub
De HubSpot Content Hub is een CMS waarmee je een website of webpagina's kunt bouwen die geheel geïntegreerd zijn in de HubSpot-omgeving. Daarmee krijg je meer inzicht in het gedrag van bezoekers, waar je vervolgens op kunt inspelen.
Daarnaast kun je met de HubSpot Content Hub gebruikmaken van een aantal handige functionaliteiten, zoals A/B-testen, SEO-optimalisatie en smart content.
De HubSpot Operations Hub
De HubSpot Operations Hub helpt bedrijven bij het automatiseren van processen, het verbinden van verschillende systemen en het opschonen van klantgegevens. Met deze hub kunnen bedrijven efficiënter werken en zorgen dat hun systemen compleet geïntegreerd zijn.
Dit voorkomt fouten en zorgt ervoor dat je bedrijfsprocessen schaalbaar blijven tijdens groei. De Operations Hub biedt oplossingen die ideaal zijn voor bedrijven die verder willen met complexe bedrijfsprocessen.
De HubSpot Commerce Hub
De Commerce Hub biedt innovatieve tools en integraties waarmee je efficiënt je betalingen binnen HubSpot kunt beheren. Je kunt betalingen aanvragen en innen, je abonnementsdiensten regelen en gedetailleerde rapportages inzien.
Zo geeft HubSpot je alle mogelijkheden om ook de financiële kant van je klanten goed te regelen.
De voordelen van HubSpot
Met de vele mogelijkheden van HubSpot zijn er minstens zo veel voordelen. Maar het belangrijkste is dat ze allemaal bijdragen aan één doel: het laten groeien van jouw bedrijf.
Dat bereik je dankzij HubSpot door onder andere:
Efficiënter werken
Meer websiteverkeer
Een persoonlijke klantervaring
En dat vertaalt zich zo naar de praktijk:
HubSpot ontzorgt je sales team in leads opvolgen
Met HubSpot kun je een hele hoop processen en terugkerende taken automatiseren, waaronder lead scoring en lead nurturing. Zo worden potentiële klanten op het juiste moment benaderd met de juiste content, wat de kans op conversie vergroot.
HubSpot ondersteunt jou als sales professional namelijk in het identificeren en prioriteren van gekwalificeerde leads. Met voorspellende lead scoring analyseert de software van HubSpot honderden verschillende datapunten en bepaalt daarmee nauwkeurig de leadaanwijzingen van een potentiële klant. Zo identificeer je gemakkelijk kwalitatieve leads.
Ook helpt HubSpot jouw leads automatisch warm te houden door een specifieke vorm van e-mailmarketing: zogenaamde 'email sequences'. Deze e-mails worden geactiveerd door specifieke acties of gedrag van leads, zodat zij altijd gepersonaliseerde en relevante content van jou ontvangen.
HubSpot ondersteunt je marketeers in online vindbaarheid
De sleutel tot online vindbaarheid ligt in een strategische aanpak die content, SEO en sociale media naadloos integreert, en laat HubSpot nou precies daarin uitblinken.
HubSpot beschikt over geavanceerde SEO-tools en content management systemen (CMS) die je in staat stellen om doelgerichte, SEO-geoptimaliseerde content te creëren. Deze content is ontworpen om je publiek te informeren, te engageren en hoog te ranken in zoekresultaten.
Bovendien kun je met HubSpot je social media kanalen beheren, waardoor je eenvoudig berichten kunt plannen, publiceren en analyseren vanuit één centrale plek. Dit verhoogt de zichtbaarheid en betrokkenheid van je doelgroep.
Daarnaast beschikt het platform over uitgebreide analytics- en rapportagetools die jou inzicht geven in de prestaties van je online marketingcampagnes. Zo kun je je inbound strategie continu optimaliseren voor maximale vindbaarheid en leadgeneratie.
HubSpot stelt je klant centraal met slimme (content)marketing
De software van HubSpot werkt slim, want dankzij de ingebouwde kennisbank kun je smart content gebruiken in je marketing-e-mails, blogberichten, landingspagina's en meer. Hiermee wordt de content die leads te zien krijgen automatisch aangepast aan hun interesses, voorkeuren en gedrag. Zo zorg je voor een meer gepersonaliseerde en relevante klantervaring.
Dat geldt ook voor de marketing automation tools van HubSpot. Deze tools centraliseren al je marketingactiviteiten, zodat je meerdere assets, contacten en campagnes kunt coördineren vanuit één centraal punt, de HubSpot Marketing Hub.
Doordat je elke interactie met leads en klanten kunt volgen, kun je een naadloze en klantgerichte ervaring bieden die je doelgroep aanspreekt, betrekt en overtuigt.
Bovendien beschikt HubSpot over slimme call-to-action (CTA) knoppen, waarmee je verschillende versies van CTA's kunt creëren afgestemd op verschillende segmenten van je publiek. Dit verhoogt de relevantie en effectiviteit van je CTA's aanzienlijk, wat leidt tot een hoger aantal leads en daarmee effectievere leadgeneratie.
HubSpot & Marketing as a Solution
Fueld werkt met het Marketing as a Solution-concept. Dat is een krachtige combinatie van online marketingdiensten die we doelgericht inzetten om jouw doelgroep te bereiken.
Als je HubSpot in het kader van ons MaaS-concept gebruikt, hebben we uiteraard het geheel ingebed om de gewenste online leadgeneratie en cross-sell-resultaten te bereiken en bestuurbaar te maken.
HubSpot features
Out of the box ondersteunt de software van HubSpot al allerlei dagelijkse klantprocessen en biedt zo vanaf dag één direct toegevoegde waarde voor je bedrijf. Vanaf daar is het een kwestie van finetunen op je strategie, KPI's en ambities.
We hebben een top 13 van interessante en handige features van HubSpot, waar je direct profijt van hebt:
-
-
-
-
Inbound marketing
-
Praktische plug-ins en verbindingen
-
Workflows en sequences
-
Account based marketing (ABM)
-
Afsprakenplanner
-
Inboxbeheer
-
Meetbare resultaten
-
Gegevenskwaliteit en tips
-
Ondersteuning voor diverse product-marktcombinaties
-
Playbooks (alleen voor Enterprise)
-
Webinarmodule
-
Optimalisatie van sociale media
-
Persona-tool
-
-
-
HubSpot pricing
HubSpot biedt diverse modules aan, waaronder Marketing, Sales, Service, CMS en Operations. Elke module is beschikbaar in verschillende pakketten: gratis, Starter, Professional en Enterprise. Het is mogelijk om losse tools of bundels te kiezen, waardoor je een oplossing kunt samenstellen die perfect aansluit op jouw behoeften:
-
Gratis
-
Starter
-
Professional
-
Enterprise
Gratis |
Starter |
Professional |
Enterprise |
|
---|---|---|---|---|
CRM | ||||
Marketing | ||||
Sales | ||||
Service | ||||
Content | ||||
Operations |
De kosten van HubSpot variëren afhankelijk van:
-
-
-
-
Het aantal hubs
-
De beschikbaar gestelde functionaliteit binnen een hub
-
Het aantal gebruikers
-
Het aantal contactpersonen in de database
-
-
-
Welke hubs kies je?
Je kunt gratis beginnen en kennismaken met HubSpot. De gratis versie heeft wel een aantal beperkingen waardoor je tegen bepaalde limieten aan gaat lopen. Daarnaast is alles wat je met jouw contacten communiceert voorzien van HubSpot-branding.
Zodra je je eigen organisatie de professionele uitstraling wilt meegeven, dan ligt een betaalde versie voor de hand. Via de HubSpot-website kun je bekijken welke hubs en versies voor jou van toepassing zijn, om zo een goede samenstelling te kiezen. Natuurlijk helpen wij je graag om deze keuze te maken op basis van je CRM en online marketingstrategie.
Zelf aan de slag met onze HubSpot-checklist
Stel dat je zelf binnen je organisatie geschikte kennis, ervaring en capaciteit hebt om aan de slag te gaan met HubSpot en om de software in te richten, dan kun je deze handige HubSpot-checklist als steuntje gebruiken. Deze checklist helpt je de belangrijkste zaken voor een goed begin te identificeren. Zodra je gestart bent, kun je hier verder in groeien.
Tip: Begin eenvoudig, want dan kun je direct met HubSpot starten!
Starten met HubSpot?
Nadat alle overwegingen de revue zijn gepasseerd, heb je besloten dat je met de software van HubSpot aan de slag wil. En bij voorkeur wil je er zo snel mogelijk je voordeel mee doen. Dat betekent: direct beginnen, maar hoe en waar ga je van start? Met de juiste strategie en een slimme aanpak haal je het maximale uit het HubSpot platform.
In grote lijnen is het belangrijk om de volgende stappen te zetten:
1. Stel je strategie vast
Wat moet HubSpot voor je gaan doen? Bepaal welke processen binnen service, marketing en sales jouw HubSpot-omgeving moet ondersteunen.Wil je je klantrelaties verbeteren via het HubSpot CRM, je verkoopprocessen automatiseren met de HubSpot Sales Hub, of juist klanttevredenheid vergroten met de HubSpot Service Hub?
Door te kiezen voor een duidelijke strategie en de juiste tools, maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden die HubSpot biedt. Overweeg ook of je een HubSpot Starter of HubSpot Enterprise nodig hebt, afhankelijk van de complexiteit van je processen.
2. Stel je doelgroep(en) en persona's vast
Niet elke doelgroep gebruikt dezelfde kanalen in de customer journey of heeft hetzelfde koopproces. Door buyer persona’s te definiëren, begrijp je beter wie je klanten zijn en hoe je hen bereikt.
Gebruik de data uit je centrale database in HubSpot CRM om waardevolle inzichten te verzamelen. Hiermee kun je gepersonaliseerde HubSpot content creëren en campagnes opzetten die jouw doelgroep aanspreken. Denk aan gerichte topic clusters voor betere SEO-resultaten of marketing automation om de juiste leads op het juiste moment te bereiken.
3. Formuleer duidelijke KPI's
De key performance indicators (KPI’s) die je kiest moeten de voortgang richting je organisatiedoelen meten. Stel bijvoorbeeld KPI’s in voor het genereren van meer leads en klanten, het verbeteren van je conversiepercentages, of het verhogen van je klanttevredenheid.
Met behulp van de ingebouwde rapportages in HubSpot kun je eenvoudig je voortgang monitoren. Bovendien zorgt de gebruiksvriendelijkheid van het platform ervoor dat je snel aan de slag kunt met het meten en verbeteren van je prestaties.
4. Doe kennis op
Maak gebruik van de HubSpot Academy, de community en de knowledge base om meer te leren over HubSpot en de mogelijkheden binnen het platform.
Of je nu werkt aan een HubSpot demo, de inrichting van HubSpot marketing, of het stroomlijnen van je sales pipeline, je vindt altijd waardevolle informatie en praktische tips. Door continu kennis op te doen, blijf je vooroplopen met je marketing en sales strategie.
5. Schakel een HubSpot Partner in
Een HubSpot Partner helpt je bij de inrichting van het platform, zodat deze perfect aansluit op je bedrijfsprocessen. Een partner heeft ervaring met het optimaal benutten van HubSpot software, inclusief het implementeren van functies zoals marketing automation, sales management en workflows.
Of je nu kiest voor de HubSpot Starter of een uitgebreide enterprise suite, een partner kan je ondersteunen bij de overgang en inrichting. Daarnaast helpt een partner je om bestaande tools, waaronder bijvoorbeeld Mailchimp, naadloos te integreren in je HubSpot-omgeving.
HubSpot: meer dan een tool
HubSpot is meer dan alleen een tool: het is een compleet geïntegreerd platform dat jouw marketing, sales en service naar een hoger niveau tilt. Dankzij de combinatie van krachtige functionaliteiten, zoals marketing automation, CRM, en slimme rapportages, biedt het alles wat je nodig hebt om te groeien. Of je nu start met een eenvoudige setup of kiest voor een geavanceerde enterprise versie, HubSpot groeit mee met jouw bedrijf.
Daarnaast biedt het platform een intuïtief ontwerp dat eenvoudig te gebruiken is voor zowel marketeers als sales professionals. Hierdoor wordt het voor iedereen in jouw organisatie makkelijker om samen te werken en resultaten te behalen. Door de klant centraal te stellen, zorg je voor meer tevreden klanten en bouw je langdurige relaties op die je bedrijf naar nieuwe hoogten tillen.
Begin vandaag nog en ontdek hoe HubSpot helpt om je processen te optimaliseren, betere HubSpot ervaringen te creëren en je commerciële doelen te bereiken. Kies voor een slimme aanpak en zet de eerste stap naar succes met HubSpot!
Fueld: jouw Hubspot Partner
Wij zijn gespecialiseerd in kennisintensieve Wij zijn gespecialiseerd in kennisintensieve organisaties zoals consultancy en ICT. We helpen bedrijven om HubSpot in te richten en optimaal te gebruiken voor hun leadgeneratie en cross-sell-processen.
Dit doen we gestructureerd en doelgericht:
Kennismaking en intake
Tijdens de eerste kennismaking bespreken we jouw strategie, processen en doelen. Dankzij onze jarenlange ervaring weten we precies wat werkt en wat niet. We geven je eerlijk en onderbouwd advies op basis van praktijkvoorbeelden.
Inrichting
Onze experts richten jouw HubSpot-omgeving in op basis van je CRM-strategie. Denk hierbij aan het implementeren van content, workflows, integraties en rapportages.
Gegevens overzetten
Stap je over van een ander CRM-systeem of marketing automation tool? Wij zorgen ervoor dat je klantgegevens, templates en andere belangrijke data soepel worden overgezet naar HubSpot.
Testen
Samen testen we de inrichting en de werkwijze van je nieuwe HubSpot-omgeving. We zorgen ervoor dat alles goed werkt en aansluit bij jouw doelen.
Training
We trainen je team of key-users, zodat zij zelfstandig en effectief kunnen werken met HubSpot. Zo haalt jouw organisatie maximaal rendement uit de software.
HubSpot & Marketing as a Solution
Fueld werkt met het Marketing as a Solution-concept (MaaS). Dit is een krachtige combinatie van online marketingdiensten die we doelgericht inzetten om jouw doelgroep te bereiken.
Als je HubSpot in het kader van ons MaaS-concept gebruikt, hebben we uiteraard het geheel ingebed om de gewenste online leadgeneratie en cross-sell-resultaten te bereiken en bestuurbaar te maken.
Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Plan een gratis adviesgesprek in en ontdek hoe wij jouw organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen!
Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in CRM en marketing?
De wereld staat niet stil en wij zeker ook niet. Schrijf je in en voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over HubSpot en IT-marketing. We beloven je niet te spammen!