10 LinkedIn tips: versterk je B2B leadgeneratie

LinkedIn is een krachtig instrument voor alle bedrijven, met name binnen de B2B sector. Je zet het social platform in om leads te genereren en om met de doelgroep in contact te komen en blijven. LinkedIn is inmiddels zeer waardevol geworden voor het genereren van business-to-business (B2B) leads.   

Helaas zien we te vaak dat organisaties onvoldoende weten hoe het LinkedIn potentieel gebruikt kan worden ter ondersteuning van het commerciële proces. Daarom delen we graag onze kennis om je een voorsprong te geven in het toepassen van de LinkedIn mogelijkheden. Hier volgen 9 tips en 1 extra inspiratie. 

Goed LinkedIn profiel aanmaken

Als je op een goede manier in contact wilt komen met je buyer persona via LinkedIn en je doel is nieuwe leads genereren, dan is het essentieel om een professioneel profiel te hebben. 

Niet alleen om gemakkelijker vindbaar te zijn voor potentiële klanten, maar ook om je te onderscheiden van de doelgroep. Immers; mensen kopen van mensen en een LinkedIn profiel is een weergave van je persoonlijkheid, je visie en je ervaring.   

In dit blog geven je 9 direct toepasbare LinkedIn Tips voor optimalisatie om je profiel zo professioneel mogelijk te maken. 

1. Gebruik een zakelijke profielfoto

Een zakelijke profielfoto is essentieel op LinkedIn, want het is de eerste indruk die je maakt bij potentiële klanten. Je profielfoto moet een professionele, maar vriendelijke houding uitstralen die je persoonlijkheid weergeeft.  

Close up 

Kies voor een close-up van je gezicht, zodat mensen je gemakkelijk kunnen herkennen en een gevoel krijgen bij je uitstraling als mens. Want keuzes worden voor het grootste deel op onderbewust niveau gemaakt. De omschrijving van wie je bent en wat je doet, moet dan natuurlijk passen bij het type foto dat je gebruikt.  

Tenzij dat onderdeel van je werk is, vermijd op de profielfoto een overdaad aan make-up en sieraden. De focus op moet je gezicht liggen. 

Kleding 

Draag professionele kleding die jouw persoonlijkheid en stijl weerspiegelt en die past bij je functie en beroep. Het gebruik van vakantiefoto’s is dan ook geen aanrader.  

Achtergrond 

Een achtergrond die heel druk is en de aandacht afleidt van je gezicht, kun je beter niet gebruiken. En natuurlijk hoort een goede belichting bij een professionele foto.  

2. Schrijf een ‘Catchy Headline’

Het kan soms moeilijk zijn om op LinkedIn op te vallen en de aandacht van potentiële klanten te trekken. Daarom wil je een opvallende kop maken die nauwkeurig beschrijft wat je doet en welke toegevoegde waarde jouw klanten van je kunnen verwachten. 

Doorklikken 

Een onderscheidend profiel begint bij de titel en moedigt mensen aan door te klikken om meer te weten te komen over jouw kennis, diensten of producten. Dit kun je versterken door het delen van relevante informatie waardoor de interesse van de lezer nog verder wordt aangewakkerd.   

Bovendien zal het gebruik van relevante trefwoorden in de kop de zichtbaarheid ervan in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) vergroten.  

3. Maak ook een bedrijfsprofiel aan

Een goede LinkedIn tip is het aanmaken van een LinkedIn bedrijfspagina voor je bedrijf. Het delen van relevante inhoud daarop kan een aantal voordelen hebben. Niet alleen om informatie te delen over je organisatie, de cultuur, het vakgebied en de ontwikkelingen.   

Bovendien creëer je hiermee een platform om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. De bedrijfspagina is ook de plaats vacatures en ander bedrijfsgerelateerd nieuws te delen.   

Een groot voordeel hiervan is dat je meteen inzicht krijgt in de mensen die de pagina bezoeken en achterhalen waarin zij geïnteresseerd zijn. Op die manier kun je de inhoud van je berichten steeds beter afstemmen op je doelgroep. 

Koppel je eigen profiel 

Een kleine tip die sommige LinkedIn gebruikers vergeten: natuurlijk is het handig om de bedrijfspagina te koppelen aan je persoonlijke profiel. Zo word je ook gevonden als medewerker van een organisatie, wanneer iemand nog wel de naam van je organisatie weet, maar jouw naam is vergeten. 

4. Maak gebruik van de LinkedIn groepen

LinkedIn groepen is een interessante mogelijkheid binnen LinkedIn om met gelijkgestemden, je doelgroep of mensen met eenzelfde achtergrond in contact te komen. Binnen de groepen kun je ideeën met elkaar delen en nieuwe connecties leggen die je zakelijk gezien weer verder kunnen helpen en inzichten krijgen van andere professionals op jouw vakgebied.  

De belangrijkste voordelen van het gebruik van de LinkedIn groepen functionaliteit zijn:   

  • Toegang tot een groot netwerk van potentiële klanten  
  • Een platform om je expertise te delen over onderwerpen die relevant zijn voor de groep 
  • Je eigen zichtbaarheid wordt versterkt doordat je nieuwe connecties en volgers vanuit de groepen krijgt 
  • Door informatieve inhoud in de groepen te delen, wordt je positie als expert op het betreffende onderwerp versterkt 
  • Binnen sommige groepen is het ook mogelijk om nieuwe leads en verkoopkansen te genereren. Dat is afhankelijk van het type groep. Bijvoorbeeld in een groep marketing managers kan het maar zo zijn dat er groepsleden zijn die op zoek zijn naar expertise op het vlak van LinkedIn en Online marketing. 
  • Je blijft op de hoogte van trends in je vakgebied of industrie  
  • Maak gebruik van social listening 

5. Gebruik de Advanced Search van LinkedIn

De geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn is een krachtig (maar wat ons betreft een te weinig gebruikt) hulpmiddel voor het genereren van leads binnen je doelgroep.  

Door het gebruik van deze zoekfunctie is het mogelijk om potentiële klanten te vinden op basis van specifieke criteria zoals branche, functietitel, locatie en nog veel meer. 

Sales Navigator 

Een belangrijke LinkedIn tips is de Sales Navigator. Als je de Sales Navigator licentie hebt zijn de zoekmogelijkheden nog veel gedetailleerder. En daarmee kun je een heel gerichte leadlijst opstellen, geschikt om je Account Based Marketing strategie op los te laten. 

6. Gebruik de Lead Generation Forms

LinkedIn heeft een mooie functie om data te verzamelen onder de naam Lead Generation Forms. Dit is een manier om gegevens van potentiële klanten en leads te verkrijgen en daarmee je database te verrijken.   

Door deze formulieren toe te passen, kun je informatie verzamelen over personen die belangstelling hebben getoond voor je bedrijf, je producten of diensten, zodat je met deze personen in contact kunt treden. 

Evenementen 

Een andere interessante toepassing is om formulieren te maken voor geïnteresseerden om zich in te schrijven voor webinars en andere evenementen. Of om een call to action te maken voor het downloaden van een interessante whitepaper. 

7. Gebruik Inmail

Een LinkedIn tip die we graag delen is Inmail. LinkedIn InMail is een mooie manier om potentiële leads en klanten rechtstreeks te bereiken. Zeker nu de GDPR- regels zijn aangescherpt, is het soms gewoonweg niet mogelijk om via e-mail in contact te komen. En bellen is ook niet altijd even efficiënt. Bovendien zijn we als maatschappij steeds meer gericht op digitaal communiceren. Dat maakt het namelijk mogelijk om op je eigen tijd te reageren.  

Via LinkedIn Inmails kun je berichten sturen naar andere LinkedIn gebruikers, of deze nu in je eerstelijns of tweedelijns netwerk bevinden, of niet. Inmail wordt vaak gebruikt om warme introducties van wederzijdse contacten mogelijk te maken, maar ook voor een zogenaamde koude outreach. Dus contact leggen met mensen die jou niet kennen.  

Net als via andere kanalen contact leggen, is het ook via Inmails van belang dat je op een goede wijze communiceert en de ontvanger centraal houdt in je gedachten.   

Wanneer je bijvoorbeeld een uitnodiging om te linken verstuurt, zorg er dan voor dat je een duidelijk en beknopt bericht meestuurt waarin je uitlegt wat de reden is van je contactverzoek. En als je een informatief bericht verstuurt, zorg er dan voor dat je duidelijk weergeeft wat de reden van je bericht is en welke vraag erachter zit. 

8. Deel klantreferenties via LinkedIn

Het delen van getuigenissen van tevreden klanten en mensen die je goed kennen is een goede manier om vertrouwen te creëren bij personen die je minder goed of nog helemaal niet kennen.   

Dat er meningen en ervaringen van derden beschikbaar zijn, vinden we als consument inmiddels heel gewoon. Maar ook in een zakelijke omgeving is dit een stap die vertrouwen creëert, want sociaal bewijs omtrent jouw organisatie en resultaten heeft meerwaarde ten opzichte van een eigen verhaal hoe goed je bent. 

9. Gebruik LinkedIn advertising

Natuurlijk wil je met interessante content je doelgroep bereiken. Daarnaast kan het zinvol zijn om bepaalde doelgroepen ook via LinkedIn advertising te bereiken. Dat heeft verschillende voordelen:  

  1. Je kunt de doelgroepen relatief goed bereiken, omdat je binnen LinkedIn gedetailleerde selectiecriteria kunt inzetten. 
  2. Gemiddeld genomen zijn LinkedIn gebruikers in een B2B omgeving relatief actief als het gaat om het bekijken van of reageren op zakelijke interessante content. Dat maakt LinkedIn tot een waardevol platform als het gaat om het versterken van de positionering van je organisatie. 
  3. LinkedIn biedt goede analytische mogelijkheden, waardoor je waardevolle informatie krijgt als het gaat om het evalueren van het resultaat van je advertentie activiteiten. Het besturen van je campagne en het alloceren van je budgetten wordt daardoor beter mogelijk. 

LinkedIn inzetten voor B2B marketing!

LinkedIn is een ongelooflijk krachtig instrument voor business-to-business netwerken en leadgeneratie – maar alleen als het goed gebruikt wordt. 

Dus het is zeker onze aanbeveling voor B2B organisaties om deze LinkedIn tips in te zetten in de online activiteiten. Maar alleen op basis van een goed LinkedIn profiel en de juiste contactstrategie. Deel alleen kennis en informatie die waardevol is voor de ander. Anders maak je met deze manier van social selling meer kapot dan je lief is.  

LinkedIn als kanaal is onherroepelijk verbonden met de content marketing van een organisatie. Ondanks de grote variatie aan online kanalen die beschikbaar zijn om je sociale netwerk in te zetten, is het voor ons duidelijk: in een B2B omgeving mag LinkedIn niet ontbreken. 

Team Fueld helpt je graag

Wil je meer weten over hoe je LinkedIn kunt gebruiken voor je eigen leadgeneratie of hoe je de mogelijkheid inzet die LinkedIn automation biedt? We kijken graag met je mee. Wil je weten wat we van jouw LinkedIn omgeving vinden? Ben je niet bang voor feedback? Dan zetten we de LinkedIn tips samen om naar de praktijk.

Ons team helpt je graag om een LinkedIn strategie te creëren die ervoor zorgt je zakelijke doelen te bereiken.