Webshop optimaliseren: 9 tips tot succes
Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop zich nog steeds onderscheidt van de concurrentie? Wij hebben 9 webshop optimalisatie tips voor een succesvolle...
Deze 9 social media trends zijn een must have voor jouw online marketing strategie! Ga goed voorbereid het nieuwe jaar in.
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig nieuws en updates over CRM en marketing in je inbox.
We beloven je niet te spammen!
Een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie is social media. De wereld van social media staat niet stil. Afgelopen jaar ontwikkelden online platformen onder andere super apps, social selling en vertrouwde content middels self-aware marketing. Nu millennials de voorkeur geven aan een online aankoopproces, is het voor bedrijven voor alsnog belangrijk om online vertrouwen te creëren voor de klant.
Hoog tijd om de successen van afgelopen jaar te vieren en te oriënteren op marketingstrategieën en de nieuwe content kalender. Dit zijn de social media trends die voor jouw bedrijf het verschil gaan maken!
De aandachtspanne van online gebruikers is gemiddeld 8 seconden. We zien dat ze minder tijd besteden aan individuele berichten. Het algoritme van social media kanalen is daarom ingericht op videomarketing waardoor statistisch gezien engaging video content een groter bereik heeft dan foto’s of teksten. Steeds meer online platformen richten zich daarom op ‘ephemeral content’.
Dit is short content zoals stories en reels die na 24 uur weer van de radar verdwijnt. Voor bedrijven wordt het belangrijk om een betrokken boodschap te verkorten tot de essentials om de belangstelling van gebruikers van online platformen te behouden. Short video’s duren niet langer dan 2,5 minuten. Zorg dus voor korte maar optimale videocontent om de juiste boodschap naar jouw doelgroep te brengen. Focus daarbij vooral op stories: hapklare content die door gebruikers meer gelezen en gewaardeerd wordt. Een snelle en efficiënte manier om zichtbaarheid te creëren.
TikTok is hier een booming app voor. Het is een ideaal platform die bedrijven en consumenten met elkaar verbindt door het sterke persoonlijke aanbevelingssysteem. Daarnaast promoot het immens populaire sociale platform diversiteit en creativiteit, waar nieuwe generaties hoogwaardig engageren met content. Het is zelfs dé plek om je creatief te uitten en solliciteren in één.
Gaming wordt de laatste tijd een vorm van netwerken en community building, bijvoorbeeld op platformen als Twitch en Discord. De grens tussen social media en de gaming wereld vervaagt, omdat jongeren ervaringen van games delen op social media en gaming sites.
Deze websites worden langzamerhand social media tools voor live streaming engagement en verhogen aanzienlijke de online interactie. Reddit is een voorbeeld waar jongeren vragen stellen, onderzoek doen naar levels en feedback leveren op games. Zal deze fusie doorzetten en verder concurreren met YouTube. In deze trend liggen kansen om een groot aantal actieve consumenten te bereiken middels digitale marketing.
Afgelopen jaar zagen we een trend naar realtime content als online evenementen en meetings. Livestreams zorgen voor een grote en veelzijdige zichtbaarheid van jouw brand. Daarnaast spelen ze in op het huidige belang van authenticiteit omdat live video niet wordt geëdit. Dit geeft een betrouwbaar gezicht aan bedrijven die live voor de camera verschijnen.
Bovendien is live video een interactieve manier om met leads, klanten en volgers in gesprek te gaan middels Q&A’s of interviews. Zo leren ze jouw bedrijf beter kennen en dit versterkt vervolgens de relatie met jouw doelgroep. Vooral LinkedIn zal blijven werken aan online live events.
Een nieuwe trend die hier uit voort gekomen is maakt gebruik van spraak en geluid: Sonic Social Media Marketing. Audio-opnames, muziek en voice-overs in alle soorten video content zijn belangrijk om mee te nemen in jouw online marketing strategie. Sonic Marketing maakt gebruik van geluid om het publiek middels een informele setting te communiceren.
Deze trend is gericht op het bedrijf leren kennen en gevoelsmatig identificeren met de brand. Geluid maakt namelijk herinneringen los en heeft impact op de emotionele toestand van jouw doelgroep.
Als social media strategie kun je in de praktijk inzetten op short vorm audio. Dit zijn sonic posts van korte duur en beperkte beschikbaarheid, waardoor je in gesprek blijft met jouw doelgroep. Een trend die hierbij hoort is een tadum introductie.
Dat is een opstart geluid dat jouw brand gelijk kenbaar maakt, zoals bij het aanzetten van Windows, Apple of – bij iedereen bekend – Netflix. Om informeel met jouw doelgroep in gesprek te blijven is de inzet van voice-overs op social media ook een populaire feature. Bijvoorbeeld komieke stemgeluiden om typetjes te schetsen. Ook de inzet van podcasts blijft populair, vooral onder jongeren.
Sonic Marketing sluit aan bij Nostalgia Marketing. Met name de pandemie heeft deze trend opgewekt. Vroeger was alles beter. De consument wil terug naar ‘toen’ en zoekt herkenbare, veilige en betrouwbare onderwerpen. Nostalgie marketing is een trend die ook gebruik maakt van herinneringen. Deze wordt ingezet om positieve gevoelens op te wekken bij gebruikers van sociale platformen.
De aandacht van de consument wordt getrokken door in te spelen op ‘vroeger’ en ‘oude trends van toen’. De emoties die hierdoor losgemaakt worden zorgen ervoor dat de consument eerder geneigd is om over te gaan tot aankoop. Deze trend associeert nieuwe producten en services van jouw bedrijf met populaire en bekende thema’s waar de consument goede herinneringen aan heeft.
Om deze marketing strategie in te zetten, is research van jouw buyer persona nodig. Zo weet je welke uitdagingen jouw doelgroep heeft en in welke voorbijgegane gloriejaren jouw bedrijf inspiratie op kan doen voor nostalgische content. Het in kaart brengen van de customer journey sluit goed bij dit onderzoek aan.
Door te visualiseren welke uitdagingen en emoties jouw doelgroep op dit moment heeft, heb je een focuspunt om oude thema’s opnieuw onder de aandacht te brengen voor de promotie van jouw producten en services. Denk hier aan oude bekende gezichten, fonts of muziek classics uit de jeugdjaren van jouw doelgroep. Asjemenou.
Als gevolg van fake news ontwikkelingen en coronamaatregelen zijn consumenten zich online bewuster gaan gedragen. Om klanten aan je te binden is het daarom belangrijk omte richten op authentieke berichten als user generated content, creatieve uitingen en unieke boodschappen die uitstralen wie jij als bedrijf bent en waar jouw brand voor staat. Een nieuwe marketingstrategie die daar uit voort komt is de Slow Marketing Movement.
Richt je op persoonlijke content die gecreëerd is voor de doelgroep om mee te verbinden. Slow Marketing Movement staat voor bewuste content die voor jouw bedrijf een identiteit neerzet waar mensen zich aan willen binden. Het is gericht op aandacht en zorgvuldigheid. Daarbij zorgt deze marketingstrategie voor product- en servicepromotie op basis van kennis, waarde en betekenis. Ook duurzaamheid is een belangrijk thema waar meer consumenten bewust van worden. Laat jouw doelgroep weten wat jouw organisatie drijft en wat jouw diensten betekenen.
Hierbij nemen creators en influencer marketing steeds vaker de overhand. Ze worden belangrijker om online platformen te voorzien van die unieke en kwalitatieve content. Daarbij brengen ze nieuw publiek naar jouw bedrijf die je aan jouw merk kunt binden. Bedrijven focussen daarom steeds meer op nichemarketing om de juiste mensen te bereiken. Dit drijft betere resultaten met minder risico’s. De relatie met jouw doelgroep staat voorop, waarbij communities een grote rol gaan spelen in het komende jaar: een klein handje waardevolle en loyale volgers activeren levert meer op dan een bak ongeïnteresseerde volgers.
Inspelen op maatschappelijke issues blijft trending. Inclusiviteit en authenticiteit zijn hierin een hot topic. Consumenten verlangen naar verbinding en geven de voorkeur aan bedrijven die mensen met verschillende achtergronden en meningen bijeen brengt. Zorg er daarom voor dat jouw online marketing campagne een oprechte band creëert met jouw doelgroep en deze community herinnert aan overeenkomende waarden.
Tegelijkertijd is het voor jouw bedrijf belangrijk om te blijven luisteren naar de sociale en maatschappelijke issues waar de doelgroep tegenaan loopt. Consumenten verlangen naar content die hen persoonlijk aanspreekt. Kijk daarbij ook naar de acties de jouw organisatie zelf onderneemt, waar jouw brand voor staat en welke bedrijfscultuur je uitstraalt. Hierbij kun je gebruik maken van social listening, zodat je weet wat consumenten online over jouw organisatie schrijven.
Aansluitend aan deze hang naar betrouwbaarheid is de strijd tegen fake nieuws. De discussies op sociale media slaan over naar de een censuur gerichte aanpak naar aanleiding van haatdragende content en nepnieuws. Facebook zal het komende jaar het algoritme aanpassen zodat de News Feed uit minder politieke content bestaat en gebruikers kunnen in de nabije toekomst het algoritme zelf uitschakelen.
In welke mate mag social media censureren en is dit censuur altijd gegrond? Hiermee bepalen grote commerciële partijen wat het wereldbeeld van de gemiddelde consument is als het gaat om de eeuwenoude ‘goed of fout’ discussie. Richt je als organisatie op een standpunt om een authentieke plek voor jouw brand te creëren, maar let ook zeker op de actuele discussies over censuur.
Door de toenemende introductie van Augmented Reality en Virtual Reality features, transformeren social media tot metaverse. Dit houdt in dat de online platformen ook verdiepend worden ingezet tot 3D schermen om een virtuele wereld te creëren waarin consumenten zelf actief zijn: de phytical space.
Virtuele brillen keuren, de televisie alvast passen, schikken en meten in de woonkamer of digitaal door een nieuw huis lopen. Snapchat gebruikt de meeste features, op Instragram en Facebook worden de mogelijkheden uitgebreid en TikTok is druk met de creatie van AR effecten zodat gebruikers deze zelf kunnen maken en toepassen. Deze social media trend zorgt voor creatieve content ontwikkeling en technische uitdagingen omtrent targeting.
AR en VR worden veel gebruikt in social commerce. Ook zet de trend zich door: platformen worden ingezet als socialeonline winkels. Van marketing tot aankoopproces en klantendienst; sociale media zijn ingericht op verkoop van producten en services. Met name de pandemie heeft bijgedragen aan het stijgende aantal consumenten die via sociale media overgaan tot aankopen.
Nieuw in deze trend is de aankoop van gepersonaliseerde online cartoon avatars die steeds vaker verschijnen als profielfoto’s: Bitmoji’s. Het zal niet lang duren voordat deze beschikbaar zijn in 3D, om de identiteit van gebruikers online te versterken. Deze Bitmoji’s zijn nu al te kleden in een groot aantal bekende merken. De aankoop van cosmetische producten in games stijgen bijvoorbeeld ook aanzienlijk.
Uniek aan deze nieuwe eigenschap is dat digitale platformen inspiratie content en commerce aan elkaar koppelen: shoppable posts of shoppen via tweets. Snapchat heeft hier QR-codes aan toegevoegd waarmee je in de app items kunt scannen. Zo komen consumenten aan informatie over het product, aangevuld met speciale aanbiedingen en exclusieve deals. Deze waardevolle content verhoogt de customer experience doordat de items met één klik gekocht kunnen worden, zonder het product op een externe website te hoeven zoeken. Ideaal in deze wereld waarin mobiele aankopen toenemen.
Zullen platformen de betalingsprocessen vergemakkelijken en livestream shopping, dat in China al een groot succes behaalt, wordt voorspeld als dé nieuwste trend in het Westen. Wanneer de aankopen via het social media platform is gedaan, is dit ook het eerste touchpoint waar de klant met jouw bedrijf in contact komt bij klantenvragen. Online doelgroepen hebben behoefte aan snelle, gemakkelijke en effectieve service. Bedrijven richten zich daarom op sociale media als klantenservice platform om te voldoen aan klantbehoefte.
Dan de laatste in het rijtje social media trends. Na discussies over privacygegevens en datagevoeligheid zullen de Third-Party Cookies verder verdwijnen. De consument houdt meer controle over de gegevens, waar bedrijven juist interessante klantdata verliezen om op te nemen in de inbound marketing strategie.
Online adverteren en gerichte content gaat terug naar de kern: targeten op basis van demografische gegevens. Kijk daarom naar het gedrag van jouw doelgroep op social media en richt jouw content daarop in. Ook kun je denken aan loyalty programma’s, de inzet van AI of tijd investeren in de mogelijke nieuwe manieren om data te verzamelen die cruciaal zijn om het gedrag van gebruikers te analyseren. Houd Snapchat en Facebook in de gaten; zij kondigen nieuwe automated targeting features aan.
Social Ads zijn daardoor belangrijker geworden. Maar advertentiekosten op sociale media dalen niet. Facebook Ads worden waarschijnlijk duurder en de costs-per-clik (cpc) op LinkedIn zijn hoog. Adverteren via zoekmachines is een betaalde manier om leads en klanten binnen te halen.
Om meer Return of Investment (ROI) uit deze social media strategie te halen, moet je als marketeer advertentiecontent opzetten die de beleving van jouw doelgroep reflecteert en nauw aansluit bij de issues, wensen en behoeften die in elke respectievelijk fase van de customer journey relevant zijn. Als alternatief kun je de focus toespitsen op organisch verkeer via zoekmachines. Dit is een gratis manier om zichtbaarheid te creëren. De inzet hiervan kost natuurlijk wel tijd om relevante content voor jouw doelgroep op te stellen.
De social media trends ontwikkelen tot authentieke content, short video en gebruiksvriendelijke social commerce. Hoge advertentiekosten en afname van Third-Party Cookies dagen de marketeer uit om unieke en nostalgische content te creëren om via organisch verkeer de doelgroep te bereiken. Hierin staan creators en fuserende communities in het startblok om door te groeien tot de invloedrijke groep.
Ben jij geinspireerd geraakt door bovenstaande social media trends of denk je er al langer over om social media uit te besteden? Neem dan contact met ons op en laat je informeren over de beste keuze!
Hoe zorg je ervoor dat jouw webshop zich nog steeds onderscheidt van de concurrentie? Wij hebben 9 webshop optimalisatie tips voor een succesvolle...
Zet KPI’s in op social media. Voor een verbeterende campagnes, meetbare doelstellingen en kwalitatief zicht op wie je website bezoekt.
CTA knoppen op je website verbeteren? Met deze tips voor een goede call to action heb je meer kans dat websitebezoekers actie ondernemen